شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۷۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۲۶ - ساعت ۱۱:۱۸
گزارشی از آخرین وضعیت مجتمع تجاری و اداری شهرداری شیروان؛

گره کوری که پس از ۱۱ سال باز شد

ساخت مجتمع تجاری و اداری شهرداری شیروان که از سال ۹۱ آغاز شده، ۶ سالی درگیر اختلاف بین پیمانکار و شهرداری بود که بعد از استقرار مدیر جدید در شهرداری شیروان و با پیگیری‌های متعدد و ثمربخش، به یک پروژه پویا تبدیل شده است.
گره کوری که پس از ۱۱ سال باز شد,

به گزارش عصر اترک از شیروان؛ مجتمع‌های تجاری به عنوان یکی از مهم‌ترین کاربری‌های شهری، در کنار توسعه اقتصاد شهری؛ نقش مهمی در تولید فضاهای جدید شهری ایفا می‌کنند.

امروزه ایجاد مجتمع‌های تجاری چندمنظوره در شهرها راهکار مناسبی برای تولید هسته‌های جدید شهری محسوب می شود.

مجتمع تجاری و اداری شهرداری شیروان که سال ۹۱ عملیات احداث آن آغاز شد، پس از گذشت بیش ۱۰ سال، ساخت آن متوقف و همچون جنازه ای در مرکز شهر قرار گرفته بود.

این طرح حدود ۶ سال قبل درگیر اختلاف بین پیمانکار و شهرداری بود و در نتیجه، عملیات ساخت آن متوقف شد اما بعد از سال‌ها و استقرار مدیر جدید در شهرداری شیروان و با پیگیری‌های متعدد و ثمربخش، امروزه یک پروژه مرده نیست.

روزگاری اگر از میدان انقلاب که میدان‌ مرکزی شهر شیروان محسوب می شود، گذر می‌کردید، چهره خسته و آفتاب خورده این پروژه حال هر انسانی را مکدر می‌کرد، اما هم‌اینک با شروع به کار دوباره آن و استقرار دستگاه‌ها و نیروهای لازم در محل پروژه حس آرامش به فرد منتقل می‌شود.

 

 کاهش بار ترافیکی

ولیزاده یک شهروند شیروانی، در گفتگو با خبرنگار عصر اترک تاکید کرد: باید از اجرای پروژه‌های جدید خودداری شود تا طرح‌های ناتمام موجود اجرایی شود، زیرا گاهی با شروع پروژه‌های جدید و بی‌توجه به تکمیل پروژه‌های ناقص موجود، بودجه لازم برای تکمیل آن در نظر گرفته نمی‌‌شود.

وی گفت: ناقص ماندن پروژه‌های عمرانی طی سالیان دراز، حجم عظیمی از پروژه‌های ناتمام را بر شیروان تحمیل کرده مانند اردوگاه‌های آموزشی دانش آموزی، پردیس سینمایی، ورزشگاه و ... که باعث شده نارضایتی اجتماعی و دلسردی عمومی ایجاد شود.

ولی‌زاده اظهار امیدواری کرد با اتمام و تکمیل این طرح علاوه بر کاهش ترافیک، در بحث اشتغال و رونق اقتصادی نیز اتفاق خوبی خواهد افتاد.

 

کار را برای همیشه تمام کنید

شهروند دیگری که تمایل نداشت نامش را بیان کند، گفت: این طرح چندین سال است که در اینجا خاک می‌خورد و باعث شده پیاده‌رو خیابان از بین برود و باعث ایجاد گرد و خاک فراوان شده، اگر این طرح اجرا و اتمام شود قطعا در زیبایی شهر هم تاثیر خواهد داشت.


احمدزاده کاسب محلی افزود: امیدوارم یک‌بار برای همیشه مسئولین فکری بکشند و امیدوارم این‌بار افتتاح آن را ببینیم و درگیر باند بازی و سیر خسته کننده اداری و مجددا بر زمین ماندن پروژه نشویم.

 

عقد قرارداد با سرمایه‌گذار بومی
 رضا جهانگیری، رئیس اداره سرمایه‌گذاری شهرداری شیروان در گفتگو با خبرنگار عصراترک در شیروان گفت: اجرای پروژه مجتمع تجاری اداری میدان انقلاب پس از کش و قوس‌های فراوان در ۲۹ آذر ۴۰۱ منتج به قرارداد بین شهرداری و سرمایه‌گذار شده است.

وی گفت: تاریخ شروع برابر توافقی که با سرمایه‌گذار شده از زمان تکمیل و ارائه نقشه‌ها با جزئیات سازه‌ای بوده است و تقریبا از دی‌ ماه ۴۰۱ تا فروردین ۴۰۲ به صورت دائم پیگیر اصلاح نقشه‌ها، جذب مشاور و جذب ناظر کارگاه بودیم.

جهانگیری افزود: برابر قراردادی که با مشاور بسته‌ایم، رقم حدودی قبل از افزایش قیمت یا تغییرات، حدود ۸۰۰ میلیون تومان هزینه مشاور و دستگاه نظارت بوده که این رقم توسط شهرداری پرداخت شده است.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری شهرداری شیروان با بیان این‌که سرمایه‌گذار، دفتر نظارت برای نماینده شهرداری در محل پروژه مهیا کرده است، تصریح کرد: نماینده شهرداری نظارت مداوم بر نظارت مشاور و اجرای سرمایه‌گذار دارد.

وی ادامه داد: پس از عقد قرارداد با مشاور طرح، سرمایه‌گذار نسبت به اصلاح طبقه همکف اقدام کرده که برابر دستور کاری که داده شده بود از طریق مشاور یک سری از سقف‌ها به صورت اجرای نیم طبقه و طبقه همکف با ارتفاع بلند اجرا شد.

جهانگیری ادامه داد: با پیشنهاد شهردار و به جهت دسترسی آسان همشهریان تعداد آسانسورها افزایش پیدا کرد که این خود نیز نیاز به بازبینی نقشه‌ها و هماهنگی با بازرسی داشت.

 

تغییرات در نقشه به نفع مردم

وی با بیان این‌ که در نقشه اولیه ۲ آسانسور در کل طبقات بود اما به ۳ آسانسور و ۲ تا راه پله ارتقاء یافت، افزود: نقشه اجرایی پروژه شامل بازبینی و اصلاح رمپ معلولین و دسترسی افراد کم توان و ناتوان به کل طبقات از طبقه منفی تا طبقه مثبت ۸ می‌باشد.

جهانگیری گفت: در مجموع پروژه شامل ۲ طبقه واحدهای تجاری و ۲ طبقه واحدهای اداری و ۴ طبقه پارکینگ است.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری شهرداری شیروان در حال حاضر تیغه چینی‌های اداری طبقات اول و دوم بیش از ۹۰ درصد انجام شده، تیغه‌های ضلع جنوبی غربی برابر نقشه‌های معماری اسلامی باید کار شود و تیغه چینی طبقات تجاری و زیرزمین در مرحله جانمایی است.

وی ادامه داد: همزمان که ۴ طبقه در پروژه فعال شده است، طبقات بالا برش و خم میلگردها برای اجرای ادامه پارکینگ‌ها در حال انجام است و پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال حداقل یک سقف و نیم آماده شود و فضاهای داخلی‌ طبقات اداری و تجاری تکمیل بشود.

 جهانگیری ابراز کرد: اگر شرایط آب و هوا مساعد باشد با برنامه زمان‌بندی که سرمایه‌گذار ارائه کرده تا انتهای سال، پایان ۲ طبقه پارکینگ را خواهیم داشت و ۲ طبقه پارکینگ دیگر با برنامه زمان‌بندی موجود تیر ماه ۴۰۳ است، یعنی اتمام سازه‌ای پروژه باید در تیر الی شهریور ۴۰۳ تکمیل شده مشاهده کنیم.

 

پایان کار پروژه طبق تعهد تیرماه ۴۰۴

وی با اشاره به این که همزمان با اقدامات فوق اجرای تیغه چینی، سفت‌کاری و نازک‌کاری در مراحل دیگر در حال انجام است، افزود: تعهد پیمان‌کار برابر شرایط قرارداد از زمان تحویل نقشه‌های سازه‌ای، معماری، پلان‌های مورد نیاز و ماده ۷ به مدت ۲۴ ماه و پیش‌بینی‌ها برای بهره‌برداری تا تیرماه سال ۴۰۴ است.

جهانگیری افزود: دسترسی های پارکینگ برای عموم آزاد است و ماهیت پروژه و اجرای آن کاملا خدمات‌رسانی است که در کنار آن‌ها خدمات اداری و تجاری نیز در نظر گرفته شده است.

جهانگیری در بحث پارکینگ‌های مجتمع میدان انقلاب شیروان ادامه داد: تعداد پارکینگ‌های مورد نیاز بسته به تغییرات صورت گرفته در هر طبقه ۱۳۰ پارکینگ در نظر گرفته شده است که تعداد دقیق پارکینگ‌ها هنوز هم جای تغییر دارد و برابر با پایان پروژه مشخص خواهد شد.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری شهردای شیروان به تاریخچه پروژه اشاره کرد و گفت: در سنوات‌ گذشته وقفه طولانی مدتی را، حدود ۸ الی ۱۰ سال و به دلایل مختلفی هم‌چون مسائل حقوقی و ... در پروژه حادث شد، اما با برگزاری جلسات متعدد تخصصی طرح دوباره احیاء و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که منافع سرمایه‌گذار و شهرداری مد نظر باشد که جزء برنامه‌های پیشنهادی پنج ساله شهردار در بدو ورود نیز است.

مدیر سابق سازمان حمل و نقل شهرداری شیروان گفت: درصد مشارکت را اگر بخواهیم صحبت کنیم به این صورت است که آورده شهرداری زمین، سازه موجود و پروانه‌های ساختمانی است که طبق قیمت‌گذاری کارشناس رسمی و برحسب آورده و عوارض شهرداری با سرمایه‌گذار قرارداد منعقد شده است.

جهانگیری ادامه داد: قرارداد به این صورت است که فقط در قسمت واحدهای تجاری ۳۰ درصد متعلق به شهرداری و ۷۰ درصد متعلق به سرمایه‌گذار است ولی در طبقات اول و دوم سهم هر طرف ۵۰ درصد است و ۴ طبقه پارکینگ به صورت کامل در اختیار شهرداری است.

 

پروژه‌ای با اعتبار بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان

وی خاطرنشان کرد: میزان آورده شهرداری برابر شرایط قرارداد ۴۵ میلیارد و ششصد میلیون تومان بوده و پیش‌بینی کل طرح ۹۶ الی ۱۰۰ میلیارد تومان است که باید توسط سرمایه‌گذار تا پایان اجرای دوره تامین بشود.

جهانگیری تصریح کرد: سازه این پروژه به لحاظ بارگذاری زلزله و به لحاظ ایمن بودن و به لحاظ طراحی در سطح بسیار بالایی دیده شده، بار مرده و زنده به عنوان یک سازه ایمن دیده شده تا در مواقع بحران بتوانیم از آن استفاده کنیم.

رئیس اداره سرمایه‌گذاری شهرداری شیروان تاکید کرد: در رابطه با تعداد واحدهای تجاری و اداری ۱۷ واحد پروژه درون پاساژ در طبقه همکف و زیرزمین است و ۱۱ واحد تجاری با متراژ‌های متفاوت در حاشیه خیابان است.

وی ادامه داد: در رابطه با واحدهای اداری در طبقه اول و دوم که ۵۰ درصد متعلق به شهرداری و ۵۰ درصد متعلق به سرمایه‌گذار است، در هر طبقه ۱۱ واحد اداری وجود دارد و تعداد پارکینگ‌هایی که در ۴ طبقه دیده شده بین ۱۶۴ پارکینگ تا ۱۷۰ پارکینگ دیده شده و پشت بام مجموعه که فعلاً در مرحله طراحی است که بعدها می‌توان به عنوان شهربازی یا رستوران استفاده بشود که آن نیز در اختیار شهرداری است.

جهانگیری عنوان کرد: این پروژه ۱۲ هزار مترمربع است که فقط تجهیز کارگاه آن تا اردیبهشت سال جاری زمان برده و سرمایه‌گذار عملا از خرداد ماه شروع به کار کرده که پیش از این کیفیت آن را توضیح دادم.

انتهای خبر/حق‌بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک