یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ - ساعت ۱۳:۴۸
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی:

۷۰۰ کیلومتر ایل‌راه استان ساماندهی می‌شود

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: زیرسازی و ساماندهی ۷۰۰ کیلومتر ایل‌راه عشایر خراسان شمالی با تأمین اعتبار از محل اعتبارات استانی و محرومیت‌زدایی در دستور کار قرار گرفته است.
 ۷۰۰ کیلومتر ایل‌راه استان ساماندهی می‌شود,

رضا روشن‌ضمیر، مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی در گفتگو با عصر اترک درباره ساماندهی راه‌های عشایری استان اظهار کرد: مبتنی بر آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن استان که در سال ۹۷ انجام شد، جمعیت قشر عشایر استان ۲۹ هزار و ۹۹۳ نفر در قالب هفت هزار و ۳۸۲ خانوار هستند.

روشن‌ضمیر گفت: این تعداد جمعیت یک سی و سوم از کل جمعیت استان را شامل می‌شوند.

وی در ادامه با تأکید بر این نکته که این قشر، در زمینه‌های دامپروری، تولیدات محصولات لبنی سنتی و دست بافته‌های داری از مهم‌ترین تولیدکنندگان استان هستند، تصریح کرد: سبک زندگی و اشتغال آنها در استان به‌عنوان مهم‌ترین بخش توسعه گردشگری خراسان شمالی نیز محسوب می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: درعین‌حال، در برنامه هفتم توسعه کشور نیز چهار رویکرد مهم اقتصادی و اشتغال‌زایی برای این قشر تولیدکننده در کشور تعریف شده و مدنظر قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در همین راستا، سازمان امور عشایری کشور برای آسان‌سازی زندگی عشایر کشور و ارتقای معیشت و سطح درآمد آنها چهار میز توسعه را تعریف کرده که مبتنی بر اصلاح زنجیره تولید گوشت قرمز، کشت گیاهان دارویی، توسعه تولیدات صنایع‌دستی همچنین توسعه گردشگری عشایری هستند.

روشن‌ضمیر تصریح کرد: بااین‌وجود، تحقق این اهداف و برنامه‌های تعریف شده علاوه بر تأمین اعتبارات لازم، نیازمند ایجاد راه‌های مناسب دسترسی به مناطق زیستی آنان در قشلاقگاه‌ها و ییلاقات است.

وی در ادامه با اشاره به شمال شرق کشور اظهار کرد: از ۵۰۰ سال قبل که کوچ‌نشینی در خطه شمال خراسان بزرگ شروع شد، در این خطه سه ایل‌راه شمالی، میانی و جنوبی ایجاد شد که اتصال‌دهنده مناطق قشلاقگاهی و ییلاقات عشایر این منطقه بود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: ایل راه شمالی به طول ۴۵۰ کیلومتر از کوه‌های ییلاقی امارات قوچان شروع و به قشلاقگاه مراوه‌تپه در استان گلستان متصل می‌شود.

وی افزود: ایل‌راه میانی نیز از کوه ییلاقی شاه داغی در شهرستان فاروج شروع و به قشلاقگاه‌های مراوه‌تپه و گنبد در استان گلستان ختم می‌شود.

روشن‌ضمیر همچنین بیان کرد: ایل‌راه جنوبی نیز از کوه‌های ییلاقی شاه جهان شروع و به قشلاقگاه مراوه‌تپه و کلاله در استان گلستان متصل می‌شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: در استان ۴۵۰ محله سکونتی عشایر واقع در سه زیست‌بوم شامل زیست‌بوم اترک شمالی، زیست‌بوم اترک جنوبی و زیست‌بوم کرمانج غربی (حوزه استحفاظی اسفراین تا شهرستان‌های گرمه و جاجرم) وجود دارند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی تصریح کرد: این سه زیست‌بوم عشایری استان برای توسعه گردشگری عشایری استان بسیار مهم هستند که تحقق گردشگری عشایری در این سه زیست‌بوم نیازمند ساماندهی راه‌های دسترسی مناسب هستند.

وی با بیان اینکه طول راه‌های دسترسی به محلات سکونتی عشایری استان یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر است، اعلام کرد: تاکنون ۴۰۰ کیلومتر از این راه دسترسی تعریض، مرمت، زیرسازی و شن‌ریزی شده‌اند.

روشن‌ضمیر گفت: باتوجه‌به اینکه نیاز است این ۴۰۰ کیلومتر آسفالت شوند، تاکنون فقط بخش کمی از این مسیر زیرسازی شده، آسفالت شده‌اند.

درعین‌حال، وی اعلام کرد: هنوز ۷۰۰ کیلومتر دیگر از ایل‌راه‌های عشایری استان باید اصلاح، تعریض، بازگشایی و زیرسازی شوند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی یادآور شد: این اداره کل هر ساله مجبور است که این ۷۰۰ کیلومتر راه عشایری را تیغ‌زنی کند تا مسیر برای وسایط نقلیه و تردد عشایر اصلاح شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اعتبارات سالانه‌ای که هر ساله به این اداره کل بابت ساماندهی راه‌های عشایری استان اختصاص داده می‌شود، جوابگوی اقدام ساماندهی و زیرسازی راه‌های عشایری استان نیست، عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، سرانجام امسال میان این اداره کل با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در زمینه ساماندهی ۷۰۰ کیلومتر راه عشایری استان که نیازمند اصلاح، مرمت، بازگشایی و زیرسازی است، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد تا پس از ادامه گفتگوها قراردادهایی در زمینه انجام این برنامه میان طرفین امضا شود.

روشن‌ضمیر گفت: باتوجه‌به اینکه مبتنی بر فهرست‌بهای حال حاضر انجام ساماندهی این ۷۰۰ کیلومتر راه عشایری نیازمند تأمین یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار است، پیش‌بینی‌شده است که اعتبارات این اقدام عمرانی از محل اعتبارات استانی و محرومیت‌زدایی تأمین شود.

وی گفت: در صورت عقد قراردادها، اجرای این اقدام عمرانی باید در مدت سه سال انجام شود که امیدوار هستیم این اقدام از سال جاری آغاز شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی در خاتمه درباره تنش اجتماعی ایجاد شده در زمینه ساماندهی راهی عشایر واقع در منطقه شکار ممنوع سالوک در منطقه عیسی بیگ که اخیراً رخ‌داده بود نیز اظهار کرد: برای تردد عشایر منطقه سالوک، راهی وجود دارد که هر ساله به طول ۲۸۶ متر از این راه عشایری ریزش می‌کند که هرساله بابت آن با صرف اعتبارات، اصلاح و مرمت انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه هرچند که در سال ۹۶ پس از انجام مطالعات، تصمیم بر این گرفته شد تا با تغییر مسیر راه به طول ۲۸۶ متر، این مسیر ترددی برای همیشه اصلاح و ساماندهی شود، گفت: در همان سال بابت این اقدام، مجوزها از ادارات کل محیط‌زیست و منابع طبیعی استان اخذ شدند، بااین‌وجود، به علت کمبود اعتبارات، این اقدام عمرانی انجام نشد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی بیان کرد: سرانجام، امسال با تأمین اعتبار لازم، این اصلاح و ساماندهی راه (مبتنی بر تغییر و ایجاد مسیر جدید به طول ۲۸۶ متر در منطقه عیسی بیگ و حذف ۷۰۰ متر از راه پیشین این مسیر) انجام شد.

روشن‌ضمیر خاطرنشان کرد: مخالفان این اقدام، آنانی بودند که می‌خواستند عشایر منطقه سالوک مراتع خود در این منطقه را ترک کنند.

انتهای خبر/ق

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک