یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۷۳۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۲۰ - ساعت ۹:۱۵
یک فعال عرصه خیاطی:

نیازمند اعتماد و حمایت مسئولان از کارگاه‌های کوچک هستیم

مینا ملایی، همسر و مادری که علاوه بر ایفای نقش در خانواده با راه‌انداختن یک کارگاه خیاطی در شهرستان اسفراین هم کمک‌حال اقتصادی خانواده خود شده و هم برای چند نفر دیگر فرصت شغلی ایجاد کرده است.
نیازمند اعتماد و حمایت مسئولان از کارگاه‌های کوچک هستیم,

به گزارش عصر اترک، کارگاه‌ها و بنگاه‌های کوچک از دیرباز در رشد اقتصادی کشورها اثرات قابل‌توجهی داشته‌اند و عاملی برای توسعه کشورها شناخته می‌شدند.

مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود اعلام کرده که بزرگ‌ترین و موفق‌ترین بنگاه‌های تولیدی جهان هم در یک گاراژ، یک دفتر کار کوچک، یک آزمایشگاه و حتی یک اتاق از خوابگاه دانشجویی تأسیس شده‌اند. اما متأسفانه در کشور ما به‌شدت از آنها غفلت شده است

ایشان اعلام کرده‌اند که دولت باید با اصلاح سازوکار بازار و حمایت از بنگاه‌های کوچک، جوانانی را که از بیکاری و کمبود سرمایه رنج می‌برند را حمایت کند تا هم چرخ تولید به حرکت در آید هم جوانان ایرانی مشغول فعالیت و کار شوند. راه مردمی‌کردن اقتصاد، اولاً تغییر ذهنیت‌های اشتباه درباره بنگاه‌های کوچک و متوسط است و ثانیاً رفع موانع متعدد مقابل تولد و رشد بنگاه‌ها در ایران است. چراکه آن چیزی که در متن جامعه اشتغال ایجاد می‌کند، تحرّک ایجاد می‌کند و طبقات پایین را بهره‌مند می‌کند، همین صنایع کوچک و متوسّط است.

رهبری همواره صحبت‌ها و توصیه‌هایی در خصوص ایجاد کسب‌وکار خرد داشته‌اند که اگر به‌درستی شنیده و عمل می‌شد وضعیت اشتغال و به دنبال آن وضعیت معیشت و اقتصاد بسیاری از جوانان کشور بهتر از آنچه که هست، می‌بود.

با تمام کم‌وکاستی‌هایی که در این زمینه از سوی دولت‌ها وجود دارد؛ اما باز هم هستند افرادی که با اعتماد به توانایی و مهارت‌های خود پا به عرصه ایجاد کسب‌وکارهای خرد و خانگی می‌گذارند.

مینا ملایی تولیدکننده حوزه پوشاک در شهرستان اسفراین یکی از افرادی است که آستین همت را بالا زده تا بتواند علاوه بر اینکه بتواند بخشی از هزینه‌های زندگی خانواده را تأمین کند دستگیر افرادی باشد که بخواهند در این زمینه فعالیت کنند.

مینا ملایی، تولیدکننده در گفتگو با پایگاه خبری عصر اترک از اسفراین گفت: لیسانس باستان‌شناسی دارم، خیاطی را از آموزشگاه خیاطی آغاز کردم بعد از اینکه آموزش‌های لازم را دیدم با وجود دو فرزند کوچک و خردسال، حدود دو سال است که کارگاه تولیدی در منزل خود دایر کردم.

ملایی گفت: هدفم از این کار با اینکه به رشته تحصیلی دانشگاهی من ارتباطی نداشت، این بود که ضمن اینکه در کنار خانواده و فرزندانم هستم، مستقل باشم و برای کسانی که در اطرافم هستند و شغلی ندارند، شغلی فراهم کنم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کارگاه تولیدی ما پارچه‌های برش خورده را از تولیدی‌های بزرگ تهران دریافت می‌کند و بعد از دوخت و بسته‌بندی به کارگاه‌های پایتخت تحویل می‌دهد.

این فعال عرصه خیاطی با بیان اینکه غیر از خودم چهار نفر دیگر در این کار با من همراه هستند، افزود: سرمایه اولیه‌ام در این کار یک چرخ‌خیاطی بود؛ اما بعد از اینکه کار را شروع کردم نیاز داشتم که چرخ‌های راسته‌دوز نیز داشته باشم که کم‌کم تهیه کردم و هم اکنون سه دستگاه چرخ‌خیاطی در کارگاه دارم.

وی ادامه داد: جا دارد اینجا از صبوری و همراهی همسرم قدردانی کنم که در این راه پشتیبان من بوده و هست.

ملایی اضافه کرد: کارگاه ما در حال حاضر فقط پارچه‌های برش خوردهٔ کارگاه‌های تولیدی دیگر شهرها را می‌دوزد، ولی هدف من این است که با مدارس و صنایع شهرستان صحبت کنم و کارگاه خود را توسعه دهم و کارهای تولیدی خودمان را به بازار عرضه کنیم.

ملایی تأکید کرد: نیازمند این هستیم که ادارات و نهادهای متولی شهرستان از کارگاه‌های کوچک و خانگی حمایت کنند تا صنایع نیز به ما اعتماد کرده و لباس‌ها و نیاز خود را از کارگاه‌های شهرستان تهیه کنند.

وی خاطرنشان کرد: کارگاه ما در روستاست و اکثر زنان و دختران روستا می‌خواهند که شغلی داشته باشند، تا کنار خانه‌داری و همسرداری انجام دهند، درخواست دارم اگر می‌شود کلاس آموزشی برای این بانوان گذاشته شود و یا وسیله ایاب‌وذهاب برای بانوان فراهم شود تا بعد از آموزش، خودشان کارگاه‌های کوچک خیاطی بزنند و کمک‌خرجی برای خانواده خود باشند.

اگر اندکی به گذشته و تاریخ شهرستان مراجعه کنیم می‌بینیم که در آن زمانی که صنایع بزرگ مثل شرکت صنعتی فولاد و لوله گستر در اسفراین راه‌اندازی نشده بود، صنایع‌دستی چون فرش، گلیم، چادرشب، و بسیاری دیگر از این صنایع که اکنون به دست فراموشی سپرده شده‌اند عامل توسعه اقتصادی بودند.

و همین عدم توجه به این کارگاه‌ها و کم‌اهمیت شمردن مشاغل خرد خانگی باعث شد تا بانوان نیز انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت در رشته‌های مختلف را نداشته باشند، امید است پیرو صحبت‌های مقام معظم رهبری و پیگیری جدی مسئولین امر این امکان برای همه این کارگاه‌های کوچک به وجود بیاید که بتوانند در این بازار کلان جایگاه خود را تثبیت نمایند.

 

انتهای خبر/ر

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک