دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۳۱ - ساعت ۱۴:۱
گزارشی از بررسی پیامدهای کاهش سن اعتیاد؛

مرگ جوانی و آینده با اعتیاد زودرس

وقتی از آلودگی فرد به مواد مخدر از سن پایین صحبت می‌کنیم، در واقع باید همه فرصت‌های شغلی، اجتماعی، ازدواج، فرزندآوری، تولید و نشاط اجتماعی و فردی را باید تباه‌شده بدانیم.
مرگ جوانی و آینده با اعتیاد زودرس,

 

به گزارش عصر اترک، بسیاری از کارشناسان و حتی مسئولان سال‌هاست درباره گسترش پدیده اعتیاد به مواد مخدر هشدار می‌دهند و هر ساله برنامه‌های مختلفی برای مقابله با این آسیب اجتماعی اجرا می‌شود؛ اما انتشار برخی اخبار نگران‌کننده، لزوم افزایش حساسیت و اقدام مسئولان را نسبت به مواد مخدر و پیامدهایش بیشتر می‌کند.

اعتیاد دانشجویان در کل جهان در حال افزایش است و مصرف دخانیات به‌ویژه در دختران هم روبه‌افزایش است به‌طوری که طبق بررسی‌ها مصرف دخانیات و سن اعتیاد در دانشجویان پایین آمده است.

علاوه بر دانشجویان، زنان جزو نخستین قربانیان بسیاری از آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی‌اند. در این میان اعتیاد اگر نه اولین و عمده‌ترین، بلکه یکی از مهم‌ترین آنان است.

چه سن اعتیاد در کل کشور و با فراوانی زیاد پایین آمده باشد یا نه نمی‌توان از این موضوع راحت گذشت، در این گزارش سعی شده است زنگ خطر اعتیاد در استانمان را به صدا دربیاوریم تا هر چه زودتر فکری به حال خانواده‌ها و سیستم آموزشی کشور در سطح کلان کرد تا آگاهی در این زمینه بالا برود. باید تبعات اعتیاد را هزاران بار گفت و نشان داد و فراموش نکرد که پیشگیری مهم‌تر از مقابله است.

 

 

کمتر ۱۰ درصد از جامعه معتادان  زنان هستند

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: در استان ما  کمتر از ۱۰ درصد زنان از جامعه معتادان هستند.

ابوالحسن نجفی افزود: افراد درگیر اعتیاد در سنین زیر ۱۸ سال در بیمارستان‌های استان ازجمله امام حسن(ع)، امام علی(ع) و امام رضا(ع) تحت درمان قرار می‌گیرند.

نجفی ادامه داد: در حال حاضر ۱۴ مرکز درمانی و بازتوانی اعتیاد (کمپ ترک اعتیاد) در تمام شهرستان‌ها به جز شهرستان‌های گرمه و جاجرم دایر فعال هستند که به دلیل آمار پایین برای این دو شهر تاکنون تقاضایی برای ایجاد کمپ نداشته‌ایم.

وی افزود: دو مرکز زیر نظر ماده ۱۶ در دو شهرستان بجنورد و شیروان فعال هستند که این مراکز مربوط به معتادان متجاهرهستند.  

نجفی با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۴۴۵ نفر در مراکز درمانی ترک اعتیاد مورد پذیرش و درمان قرار گرفتند، گفت: اکثر این افراد آقا هستند.  

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تعداد معتادانی که در این مراکز تحت درمان قرار گرفته‌اند نسبت به آمار مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: طبق دستور استاندار، مصوبه‌ای تشکیل شد به این صورت که بهبود یافتگانی که متقاضی استفاده از تسهیلات هستند، می‌توانند با مراجعه به اداره بهزیستی گواهی بهبودی‌شان را گرفته و درخواست تسهیلات را بدهند تا فرایند آن انجام شود.  

این مقام مسئول ادامه داد: هم اکنون میانگین سن اعتیاد در کشور ۲۴ سال است؛ اما باوجوداینکه خراسان شمالی جزو استان‌هایی با میزان بالای درگیری اعتیاد است؛ ولی میانگین سنی اعتیاد در این استان ۳۳ سال است.

 

 

نرخ ابتلا به اعتیاد در استان بالاست

احسان حسینی معصوم، معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگارعصراترک اظهار داشت: شیوع اعتیاد در جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال از نرخ بالایی برخوردار است.
وی گفت: نرخ شیوع اعتیاد ۷٫۲ درصد و میانگین سن شروع مصرف ۳۳٫۲ سال است.

حسینی معصوم ادامه داد: کلینیک‌های درمان اعتیاد در کلیه شهرستان‌ها فعال بوده و مشغول به خدمات‌رسانی به جامعه هدف هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ تسهیلات اشتغال‌زایی به ۱۱۳ نفر از بهبودیافتگان به مبلغ ۱۰۸ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی با اشاره به مراقبت‌های بعد از خروج معتادان از مراکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ بجنورد و مراکز اقامتی افزود: در راستای مانایی معتاد در پاکی، خدمات مشاوره، مهارت‌های زندگی، معرفی جهت دریافت مهارت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: در همین راستا یک مرکز توانمندسازی بهبودیافتگان در شهرستان بجنورد جهت حمایت افراد بهبودیافته فاقد سرپناه مشغول به فعالیت و خدمات‌رسانی است.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان شمالی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد بهبودیافتگان در دسترس نیست، افزود: پیش‌بینی می‌شود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر بهبودیافته در استان وجود دارد.

 


سن پایین اعتیاد به منزله ماندگارشدن مدت‌زمان مصرف است

تکتم جعفرزاده، کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت بوعلی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: هرچه سن اعتیاد پایین‌تر باشد، به منزله ماندگارشدن بیشتر مدت‌زمان مصرف و بیشترشدن پیامدهای مخرب آن است؛ به‌ویژه که ترک و درمان اعتیاد فرایندی بسیار پیچیده، زمان‌بر و مستلزم مراقبت‌های چندوجهی از سوی فرد، خانواده و نزدیکان و نهادهای حمایتی اجتماعی است.

این مقام مسئول با بیان راهکارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلای جوانان و نوجوانان به استفاده از مواد مخدر، گفت: آموزش پیشگیری از اعتیاد باید ابتدا از خانواده شروع بشود، طور یکه آموزش نه گفتن را باید از همان کودکی به فرزندانمان بیاموزیم که در قبال تعارف دوستان به سمت مواد مخدر قدرت نه گفتن را یاد داشته باشند.

وی گفت: دومین نکته روی‌آوردن نوجوانان به سمت اعتیاد، فشار همسالان و نشات گرفته از عزت‌نفس پایین است به‌طوری‌که جوان با خود می‌گوید اگر این گروه را همراهی نکنم موجب طردشدن از آن گروه‌های دوستی می‌شوم.  

جعفرزاده تأکید کرد: این ترس از طردشدن از گروه‌های دوستی باعزت نفس انسان ارتباط مستقیم دارد که باید در خانواده رشد داده بشود.

کارشناس سلامت روان افزود: سومین عامل الگو خانواده است، پدری که در خانواده مشروبات الکلی یا مواد مخدر استفاده می‌کند، طبیعتاً بر روی فرزندان هم تأثیر سو می‌گذارد و باعث می‌شود کودک به سمت مواد مخدر و مشروبات الکلی برود.

وی ادامه داد: ابتدا باید ارزش‌های خانواده را مشخص کنیم که چه مواردی برای خانواده خط‌قرمز است تا فرزندان به سمت آنها کشیده نشود.  

وی ادامه داد: وقتی فرزندان به سنی از درک مسائل مربوط به اعتیاد رسیدند باید والدین سعی کنند در مورد مضرات مواد مخدر و چرایی استفاده‌نکردن از آن برای فرزندانشان توضیحاتی واضح ارائه بدهند تا فرزندان با آگاهی به هم سن و سالانشان قدرت نه گفتن را یاد داشته باشند.

جعفرزاده تأکید کرد: مواد مخدر فقط طبقه پایین جامعه را درگیر نمی‌کند و حتی افرادی از قشر مرفه جامعه راهم درگیر می‌کند و مخصوص قشر خاصی نیست؛ بنابراین باید همه مراقب فرزندانمان باشیم.

وی به عواقب استفاده از مواد مخدر هم اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی از آلودگی فرد به مواد مخدر از سن پایین صحبت می‌کنیم، در واقع همه فرصت‌های شغلی، اجتماعی، ازدواج، فرزندآوری، تولید علمی - صنعتی و نشاط اجتماعی و فردی او را باید تباه‌شده دانست؛ مگر آنکه به‌سرعت و با روشی علمی و جامع، به صورتی بلندمدت و مؤثر درمان شود و نجات یابد.  

تهیه‌کننده: هدیه دهقانی 

انتهای خبر/

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک