شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۱۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۵/۰۳ - ساعت ۹:۸
معاون خدمات شهری شهرداری شیروان:

روزانه ۶۰ تن زباله و ۴۰۰ تن نخاله در شیروان تولید می‌شود‌

معاون خدمات شهری شهرداری شیروان گفت: در شهر شیروان و حومه روزانه ۶۰ تن زباله و ۴۰۰ تن نخاله ساختمانی تولید می‌شود که نیازمند این است مردم تفکیک زباله را جدی بگیرند.
روزانه ۶۰ تن زباله و ۴۰۰ تن نخاله در شیروان تولید می‌شود‌,

یونس حاجی‌زاده، معاون خدمات شهری شهرداری شیروان روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار عصراترک در شیروان با اعلام این خبر اظهار کرد: مسافت نظافتی روزانه در سطح شهر شیروان یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع است که توسط پرسنل شهرداری شیروان پاک‌سازی می‌شوند.

وی با بیان این‌که ۸۵ پاک‌بان در پست‌های مختلف معابر شهر شیروان را رُفت‌و‌روب می‌کنند، افزود: در بحث جمع‌آوری زباله با تعداد ۳ دستگاه مکانیزه رنو، ۱۱ دستگاه نیسان و ۲ دستگاه ماشین جارو مکانیزه به جمع‌آوری زباله‌ها اقدام می‌کنند.

حاجی‌زاده گفت: در شهر شیروان روزانه ۵۰ تن زباله تولید می‌شود که با توجه به شهرهای حومه معدن زباله مستقلی ندارند، در مجموع ۶۰ تن زباله در روز به معدن زباله منتقل و دفن می‌شود.

وی با اشاره به این‌که مساحت معدن زباله شیروان ۱۶ هکتار است، ادامه داد: به عنوان اولین شهر در سطح استان هستیم که اداره کل محیط زیست معدن زباله شیروان را تائید کرده و به دنبال این هستیم در سال جاری با گرفتن مشاور به سمت صنعتی شدن معدن زباله پیش برویم.

حاجی‌زاده صنعتی شدن معدن زباله شیروان را استخراج شیرابه زباله از آن و جلوگیری از نفوذ آن به زمین دانست و تصریح کرد: در حال عقد قرارداد با پیمان‌کار هستیم جهت جمع‌آوری زباله تفکیک شده از مبدا، چون از ۶۰ تن زباله حاصله ۱۵ الی ۲۰ درصد آن قابل بازیافت است.

معاون خدمات شهری شهرداری شیروان با بیان این‌که زباله ها در محل معدن زباله دفن می‌شوند، خاطرنشان کرد: معدن زباله در فاصله ۸ کیلومتری از شهر شیروان است و تائیدیه‌های لازم زیست محیطی را اخذ کرده است.

حاجی‌زاده با اشاره به ظرفیت شهرداری در جهت استفاده و فرهنگ‌سازی در بحث تفکیک زباله، گفت: ۲ ایستگاه تفکیک زباله، یکی در میدان انقلاب و دیگری در ابتدای خیابان شهریار تعبیه شده تا همشهریان بتوانند زباله‌های تفکیک شده خود را تحویل دهند و یا می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند تا پرسنل خدمات شهری در درب منزل زباله تفکیکی را تحویل بگیرند.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که خود شهروند در بحث تفکیک زباله یاری‌گر ما باشد اما اگر این اتفاق نیفتد ما مجبوریم به سمت آن‌ها برویم. لذا هدف از این ایستگاه‌ها برای این است که خود مردم بازیافت‌گر شوند.

حاجی زاده گفت: مردم بدانند مطابق وزن و قیمت روز، هر مقدار زباله تفکیکی خشک تحویل شهرداری دهند معادل آن امکانات رفاهی از قبیل دستمال کاغذی، تیرک، مایع‌دستشویی، مایع‌ظرفشویی، پودر‌لباس، شیشه‌پاک‌کن، پلاستیک‌زباله و .... تحویل خواهند گرفت.

وی افزود: تاکنون به واسطه ۳ تن از پرسنل حرفه‌ای شهرداری به ۳ هزار و ۱۴۰ خانواده در سطح شهر شیروان و ۱هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز در ۱۱ مدرسه ابتدایی آموزش تفکیک زباله از مبدا داده‌ایم تا فرهنگ‌سازی شود و مردم مجاب شوند تا به تفکیک زباله از مبدا کمک کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری شیروان با اشاره به تمام اقدامات صورت گرفته در این زمینه از قبیل تبلیغات در سطح اداره‌ها، واحد‌های شهری و ... گفت: متاسفانه تاکنون فقط ۵۰ نفر با سامانه ۱۳۷ تماس حاصل کرده‌اند و ۱۰۰ نفر به ایستگاه‌های تفکیک زباله مراجعه کرده و فقط ۲ هزار ۵۰۰ کیلوگرم زباله خشک جمع‌آوری شده است.

حاجی‌زاده با بیان این‌که اگر زباله‌ها تفکیک شوند به تولید ۳۵ تا ۴۰ تن زباله در روز می‌رسیم، تاکید کرد: این باعث خدمات رسانی بهتر، جمع‌آوری راحت‌تر، نظافت بهتر و باعث عایدی برای شهر خواهد داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری شیروان از انباشت روزانه ۴۰۰ تن نخاله ساختمانی در سطح شهر شیروان داد و یادآور شد: متاسفانه تمامی حاشیه شهر شیروان تبدیل به انباشت نخاله‌های ساختمانی شده و از این مقدار روزانه ۱۰۰ تن جمع‌آوری می‌شود.

حاجی‌زاده افزود: مناقصه‌ای را داریم برای جمع‌آوری مکانیزه نخاله‌هوی ساختمانی، به این ترتیب افرادی که پروانه ساخت دارند، می‌توانند با سرمایه‌گذار تماس بگیرند و نخاله خود را تحویل پیمان‌کار دهند و به جهت فرهنگ‌سازی این موضوع هم ۲ سال اول این کار را رایگان قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به این‌که زیبایی شهر به خود ما شهروندان بر می‌گردد، گفت: ۱۲۹ مخزن زباله و ۱۷۰ سطل زباله در سطح شهر و معابر اصلی داریم و هر جایی که نیاز به سطل زباله است کافی‌ست همشهریان با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند.

حاجی‌زاده در مورد زباله‌های بیمارستانی خاطرنشان کرد: بیمارستان‌ها پیمان‌کار مجزا دارند باید زباله‌ها را بی‌خطر سازی کنند و به محل معدن زباله تخلیه نمایند اما شهرداری هم کمک حال است و در زمان تخلیه زباله‌های عفونی در محل حاضر می‌شویم آهک‌پاشی می‌کنیم و در دفن زباله نظارت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: شروع زمان جمع‌آوری زباله ساعت ۲۱ است ولی با گستردگی که وجود دارد کل شهر را راس ساعت ۲۱ نمی‌توانیم پوشش دهیم لذا از ابتدا تا انتهای هر خیابان ساعت مراجعه متفاوت خواهد بود بنابراین همشهریان توجه کنند ماشین حمل زباله چه ساعتی از شب به محله آن‌ها می‌رسد تا در همان زمان زباله خود را بیرون بگذارند.

معاون خدمات شهری شهرداری شیروان گفت: به صورت روزانه نظافت مخازن سطح شهر توسط پرسنل محترم شستشو و لایروبی تمامی کانال‌ها و جوی‌ها در دستور کار حوزه خدمات قرار دارد تا در مواقع بارندگی‌ها درگیر بحران سیل نباشیم.

انتهای پیام/حق‌بین

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک