دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس ورزشی | کد خبر: ۲۸۶۹۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۲۲ - ساعت ۹:۲۱

نبرد پهلوان جاجرمی در سیستان زادگاه رستم دستان

آوازه پهلوان نامی جاجرم سید علی حسینی را کمتر کشتی گیری یا عاشق کشتی در استان پیدا می‌شود که نشنیده باشد، این پهلوان در دوران جوانی خود به عناوین بسیاری دست یافت و سکوها را فتح کرد.
نبرد پهلوان جاجرمی در سیستان زادگاه رستم دستان,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم، داستان کشتی گرفتن وی با پدرش را قبل‌تر منتشر کردیم اما این بار یکی دیگر از داستان‌های این پهلوان نامی جاجرمی را می‌خوانیم.
مردم کشور ایران با سیستان آشنایی دارند، زادگاه رستم ایران زمین، نام ایرانشهر بارها و به کرات در کتاب شاهنامه آمده است در این شهر ما شاهد کشتی پهلوان شهرمان جاجرم با پهلوان نامی در آنجا خواهیم بود.
و اما آغاز داستان… 
غلام آهنگر، نامی آشنا برای مردم ایرانشهربود، پهلوانی نبود که ازکشتی با او طعم تلخ شکست را نچشیده باشد، عنوان چند قهرمانی مزین کنندهٔ افتخاراتش بود.
هرگاه می‌شنید که کسی ادعای پهلوانی دارد تا او را برزمین نمی‌زد دست بردار نبود، مدعیان می‌دانستند دقیقا ممکن بود چه اتفاقی برایشان رقم بخورد، کمتر کسی ازدست او و قدرتش در امان بودند، او با اینکه کشتی گیر قابلی بود، اما از صفات ناب پهلوانی بی‌بهره بود.
گذشت و رافت تنها واژگانی بودند که پیش او مظلوم واقع شده بودند بطوری که پس از شکست حریفان هراز گاهی به تحقیرشان نوحه سرایی می‌کرد.
القصه، کارگرانی که برای کار در شرکتی در ایرانشهر سکونت داشتند، طعم شکست و نیش‌های او هرروز عرصه را برایشان تنگ‌تر و تنگتر گرده بود محمودحسین پور، اسماعیل محمدزاده وغلامعلی عرب در فکر چاره‌ای افتاده و از پهلوان خوش آوازهٔ شهرشان تعریف‌ها وتمجیدها کرده و افسوس نبودش آزارشان می‌داد.
روزی پهلوانی پیشکسوت را درپیش چشمانشان به مبارز طلبیده بود، این برای آنها که حرمت او چون آبرویشان بود، بس گران آمد.
پس گذشت سالی، کامیون باری به مقصد ایرانشهر در حرکت و مسافری در آن حضور داشت، بس عزیز برایشان، کامیون به مقصد رسیده کارگران از شوق وصال یار آغوش گشودند، انگار آنروز تازه متولد شده بودند.
آری مسافر عزیزشان از راه رسیده بود، او پهلوان جوان، سید علی بود که گذر بر ملک رستم کرده بود.
خبر از گوشه و کنار شهر به پهلوان بی‌اخلاق رسید، غلام آهنگر به تحقیر باز گشته بود و کور سوی امید کارگران را آهنگ خاموشی کرده بود.
سید علی به یکی از همراهان که هیکل ورزیده‌ای داشت گفت به او بگوید که پهلوان اوست، پهلوان قوچانی بر آنها وارد گشت و با پهلوان آشنا شد.
پهلوان سید علی روبه او کرد و گفت اگر قصد کشتی با پهلوان ما را داری ابتدا با من که شاگرد او هستم باید کشتی بگیری و این شرطی بود تا تو اگر مرا خاک کردی اجازه نامه‌ای است برای کشتی با او.
باری، مردم گردا گرد، حلقه بستند، پهلوانان در وسط میدان شدند. ابتدا دو پهلوان برای زور آزمایی دست در لباس چوخه نهادند، پهلوان چون اژده بر او فرود می‌آمد.

 

 

پهلوان مغرور تا فنون او را مشاهده کرد دست از کشتی بر داشت و فریاد زنان روبه جمعیت کرد و داد زد بخدا قسم این پهلوان است نه آن دیگری.
پهلوان شهرمان به او گفت درست حدس زدی. پس مراقب خودت باش.
کارگران که عدهٔ معدودی از جمعیت بودند، چه حالی داشتند! آیا با شکست پهلوانشان دیگر جای ماندن خواهد بود، نگرانی از یک طرف و ایمان واعتقاد به پهلوانشان از یک طرف چیزهایی بود که سردرگمشان کرده بود.
دندان روی دندان می‌ساییدند، حقارت و انتقام بسیار آزار دهنده و دندان شکن شده بود. در وسط زمین خبرها بود. خبر از یک مبارزه جانانه.
پهلوان سید علی از مکر حریف قافل نبود. او می‌دانست که حریفش برای پیروزی ممکن بود از ناجوانمردانه‌ترین روشها استفاده کند.
پس با آگاهی قدم در زمین گذاشته بود. چندباری حریفش او را به سوی جمعیت هل داد. او در کله زدن هم به پهلوانان دریغ نمی‌ورزید. در همین کشاکش، پهلوان نامی چنان لنگی بر حریف زد که در آسمان چرخی زده، از صدای افتادنش چنان گردی بر هوا بلندشد دیدنی.
پهلوان مغرور بر زمین خورده بود. با وجود این شکست را نمی‌پذیرفت. برای بار دوم وسوم سیدعلی پهلوان چنان او را لنگش کرد که برای او یک کتف شکسته و سری خونین به ارمغان آورد.
یارانش، پهلوان شکست خورده را در بغل گرفته و کشان کشان با خود بردند. آنروز غرورش هم خاک شده بود. کارگران از شدت شادی پهلوانشان را بر سر دست گرفتند. آنها مست پیروزی جشنی مهیا کرده بودند. دوباره غرور از دست رفته آنها باز گشته بود. و جشن آنهارا میزبانی می‌کرد.
روزی دیگر پهلوان شکست خورده به همراه مهندس ناظر شرکت بازگشته بود. مهندس می‌خواست بببیند، چه کسی توانسته چنین بلایی فراموش ناشدنی بر سر این پهلوان مغرور بیاورد.
پهلوان سید علی به پهلوان قوچانی گفت. اگر تو کشتی خوب و زیبا می‌گیری، اما پهلوان نیستی، در کجای این آب و خاک با میهمان چنین رفتار زشتی می‌کنند.
رسم ادب حکم می‌کرد با میهمان کشتی نگیری. آنروز سید علی مرام پهلوانی را به آن پهلوان مغرور آموخت. که او بداند پهلوانی به کشتی زیبا نیست، بلکه به مرام زیباست و به انسان بودن. او از هیچ کشتی گیری رو گردان نبود. با وجود وزن کمش، اراده‌ای بزرگ داشت. این صفت او را از سایرین متمایز می‌کرد. حریفانش، اکثراوقات، از سنگین وزنهای کشتی باچوخه بودند. او شصت کیلو وزن داشت و حریفش نود کیلو. او پیروز این کشتی نابرابر شد.
انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
ناشناس | 1402/04/23
0
0
واقعا دست مریزاد ب پهلوان نامی و پر آوازه شهرمان ،واقعا مایه سر افرازی ما مردم استان خراسان بزرگ بلخصوص شهرستان جاجرم هستی،واقعا دست مریزاد مو ب تن ادم سیخ میشه وقتی متنو میخونه و اشک شوق ب چشمان خاننده میاد ،واقعا دست مریزاد پهلوان سید علی حسینی واقعا مایه سربلندی بنده حقیر هست ک در کنار شما پهلوان نامی قد برمیدارم خدا همیشه نگهدارت باشه پهلوان عزیز❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/25
0
1
درود بر جناب پولادی چه داستانی ! داستانی که براساس واقعیت بوده است دگرگون شدم اشک بر چشمانم جاری شد . سلام ما بر پدرانی که استاد ما بودند و به ما درس زندگی دادند . آنروز چه روز زیبایی بوده است . پدری به به مبارزه با پسرش میرود تا درسها را به او بیاموزد و بگوید اگر پدری کرده ام ، ناز پروری نبوده و من اورا اینگونه بار آورده ام . آیا امروز این پدر در آرامگاه خود در همانجا مانده که بستگانش بر مزارش حاضر شوند تا خیرات و دعا برایش بیاورند ؟ اما نه ، نه اینطور نیست ؟ چرا که بعد از سالها ابوالفضل پولادی نامی قلم به دست بگیرد و نقش آفرینی کند برای همگان تا در دل تاریخ بماند . و نثار روح این عظیم مرد فاتحه ای نثارش کردم و در دل بارها ستایشش کردم خداوند رحمتش نماید . این یک داستان نیست . درسی از زندگی است . آری باید اینگونه باشیم و یاد میکنم از تمام پدران بزرگ منش و پدرانی که هزاران هزار شهید تقدیم این خاک پاک یعنی وطن نمودند . تشکر از شما هاشم عشقی حسن آبادی
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/27
0
1
اویک پهلوان واقعی است. اگر بااو همنشین شوید متوجه میشوید انسانی است شایسته وصادق ،دررفتار ،کلام ،و...
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/28
0
0
داستان کشتی پهلوان در سیستان بسیار جالب و آموزنده بود،ومایه ی مباهات،بهتر می شد نام نویسنده ی این داستان زیبا و واقعی برده می شد و تمام عوامل، پیروز و سرفراز باشید.
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/29
0
0
درود جناب پهلوان حسینی با همه ی بیمهری های مسولین آن زمان و نبود امکانات و نداشتن مربی کلاسیک از آنجایی که پهلوانی را از تبار خویش و پدر پهلوانتان آموخته بودید بسان یلی خود ساخته و با اراده والبته برای من مربی و استادی بی بدیل و برای جاجرم در میدان کشتی افتخار آفرینی بی نظیر ، خاطرات پهلوانی و دلاوری های شما در ذهن همه ی جاجرمی ها زنده است چه نسلی که شاهد دلاوری های شما بودند چه نسلی که از پدران خویش داستان دلاوری های شما را شنیده اند خدا رو شکر همچنان در میدان داری زبان زد حتی جوانان هستید حضور شما مربی و پهلوان عزیز در گروه باعث افتخار است و تشویق های دلسوزانه ی شما باعث دلگرمی بنده و کوهنوردان باشگاه شهید نیک نام است .امیدوارم سلامت و سربلند و همیشه در اوج باشید استاد و پهلوان عزیز 👏👏👏👏جواد نیکنام هیبت کوهنوردی
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/29
0
0
درودبرپهلوان حسینی عزیز🌹❤
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/29
0
0
پهلوان پر آوازه شهرمان ، مایه سر افرازی ما مردم شهرستان جاجرم هستی. یک پهلوان واقعی است. با تشکر از آقای محمد خانی
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/29
0
0
عجب داستان حیرت آور و قلم زیبایی بود.
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/29
0
0
پهلوانی برازنده ایشان و پدر محترمشان است.
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/30
0
0
با تشکر از شما برای پوشش این روایت. ممنون از جناب اقای مهدی تقی‌زاده و جناب اقای محمدخانی گرامی
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/30
0
0
روایتی زیبا، جالب و آموزنده ممنون از شما
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/31
0
0
انشاالله پهلوان حسینی همیشه سلامت و برقرار باشند.❤️
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/31
0
0
پهلوانی در خون و تبار این بزرگ مرد است
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/31
0
0
امیدوارم همیشه تندرست و سلامت باشند پهلوان حسینی
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/31
0
1
این پهلوان پرآوازه شهرمان از این دست روایت‌ها بسیار دارد. امیدوارم نویسنده‌ی محترم باز هم این چنین روایات این پهلوان غیور شهرمان را باز هم به قلم زیبا نگارش کنند. پهلوان حسینی از پهلوانان غیور این خاک هستند. همیشه سلامت و تندرست باشند.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
پاسخ ها به این نظر
| 1402/05/02
0
0
ممنون سپاس. قربون محبتت انشاالله شایسته محبتتون باشی
ناشناس | 1402/04/31
0
0
پهلوان حسینی با وزن کم میتوانست با همه کشتی بگیرد. برایش هیچ فرقی نداشت او همیشه با این منش پهلوانی برنده‌ی میدان بود
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/04/31
0
0
درود به پهلوان حسینی نازنین
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
پاسخ ها به این نظر
| 1402/05/02
0
0
ممنون و سپاس نازنین شما هستید و بزرگوار
ناشناس | 1402/04/31
0
0
درود بر این پهلوان پرآوازه
نام :
ایمیل
نظر
سيدتقي اسلامي | 1402/05/01
0
0
بنده افتخاردارم از دوران دبستان بااقاي حسيني همكلاس ورفيق بودم وايشان مردي خوش برخوردواز همان اوان نوجواني حامي دانش اموزان ضعيف تر بود اوبه خاطراينكه پدرشان از كشتي گيران نامي شهرستان بود بيشتراوقات خودرا به اين ورزش مي گذراندوكشتي گيربسيار باارزشي بودند وچندين مقام استاني وكشوري دارندومردبسيارخوش برخوردودوست داشتي هستند
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
پاسخ ها به این نظر
| 1402/05/02
0
0
سلام سپاسگزارم همیشه عزیز و محترمید
ناشناس | 1402/05/01
0
0
روح پدرشون شاد
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
پاسخ ها به این نظر
| 1402/05/02
0
0
سپاسگزارم قربون محبتتون
مازیار طالبی | 1402/05/02
0
0
همیشه به وجود شما افتخار میکنم. سایتون همیشه بالای سر ما.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
پاسخ ها به این نظر
| 1402/05/02
0
0
سلام قربونت محبتت من هم بوجودت افتخار میکنم و حضور شما داماد عزیزم در میلان ایتالیا همراه نور چشمی مایه مباهات ممنونم
ناشناس | 1402/05/02
0
0
سلامت و تندرست باشند انشالله
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1402/05/03
0
0
درود بر این پهلوان خوش‌آوازه
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
پاسخ ها به این نظر
| 1402/05/05
0
0
سلام عزیز و با محبت قربونت
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک