دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۴/۰۴ - ساعت ۱۱:۴۷
نماینده دفاتر خدمات الکترونیک قضائی خراسان شمالی:

سامانه‌های خدمات الکترونیک قضایی نیازمند به روزرسانی هستند

نماینده دفاتر خدمات الکترونیک قضائی خراسان شمالی گفت: باتوجه به قطعی‌های مکرر سامانه‌های خدمات الکترونیک قضایی، باید کار کارشناسی دقیق بر روی این سامانه‌ها انجام و اصلاح و بازنگری در روند آنها صورت پذیرد.
سامانه‌های خدمات الکترونیک قضایی نیازمند به روزرسانی هستند,

برات محمد ایجادی، نماینده دفاتر خدمات الکترونیک قضائی استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهارکرد: قطعی سامانه‌ها و درگاه‌های پرداخت موجب معطلی مردم و اتلاف وقت می‌شود این درحالی است که در صورت قطع نبودن سامانه‌ها، ثبت دادخواست کمتر از نیم ساعت زمان می‌برد.

ایجادی درباره وضعیت سامانه‌ها توضیح داد: استفاده از فناوری نیازمند به‌روزرسانی است و بهره‌مندی از سامانه‌ها مستلزم این است که آنها روزآمد باشد در غیر این صورت نه‌تنها تسهیل‌گر امور نخواهد بود بلکه باعث کندی و معطلی می‌شود.

وی تصریح کرد: باتوجه به قطعی‌های مکرر سامانه‌ها، باید کار کارشناسی دقیق بر روی این سامانه‌ها انجام و اصلاح و بازنگری در روند آنها صورت پذیرد.

وی اظهارداشت: در دفاتر استان خراسان شمالی کلیه خدمات با راهنمایی و مشاوره مراجعان همراه است و هرچند در تعرفه‌ها برای ارائه خدمات مشاوره، حق‌الزحمه تعیین شده است اما در عمل این خدمات کاملا رایگان ارائه می‌شود.

نماینده مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در استان خراسان شمالی در بخش دیگری از اظهارات خود به طرح ملاقات مجازی زندانیان و خانواده‌های آنها از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی اشاره کرد و افزود: هیچ یک از دفاتر استان خراسان شمالی تجهیز نشد زیرا در شهرستان‌ها و بخش‌ها صرفه اقتصادی نداشت و در مرکز استان هم استقبال نشد.

وی ادامه داد: اکنون همه مردم گوشی تلفن همراه دارند و موضوع دادرسی‌های الکترونیکی نیز از طریق تلفن همراه قابل انجام است بنابراین به نظر می‌رسد ملاقات مجازی چندان مورد اقبال عمومی نیست.
 

لزوم اصلاح روند خود کاربری‌ها

نماینده مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در استان خراسان شمالی در ادامه با پیشنهاد اینکه خود کاربری‌ها از مسیر دفاتر به دادگستری ارائه شود، گفت: مدیران دفاتر، افراد متخصص و زبده در امور حقوقی و قضائی هستند و می‌توانند اشتباهات خود کاربری‌ها را به حداقل ممکن کاهش دهند.

ایجادی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی را درگاه ورودی دستگاه قضائی دانست و اظهار داشت: قوه قضائیه با راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، گام بلندی برای هوشمندسازی و برون‌سپاری اقدامات عدلیه به بخش خصوصی برداشته است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۹ دفتر خدمات الکترونیک قضائی در استان خراسان شمالی، افزود: تعداد دفاتر استان خراسان شمالی باتوجه‌به جمعیت استان کاملاً منطبق است و نیازهای مردم در ارائه خدمات را برآورده کرده است و در بخش‌های استان نیز باجه‌ها خدمات الکترونیک قضائی در دسترس مردم قرار داده‌اند.


قانون تسهیل برای دفاتر مصداق ندارد

نماینده مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در خراسان شمالی اضافه کرد: البته قرار است در برخی مناطق مبتنی بر نیاز به دسترسی آسان‌تر به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، دفاتر توسعه یابد.

ایجادی با اشاره به اجرای قانون تسهیل صدور پروانه فعالیت برای برخی کسب‌وکارها، خاطرنشان کرد: به گمان بنده اجرای این قانون در مورد افزایش دفاتر خدمات الکترونیک قضائی مصداق ندارد.

وی درباره مشکلات دفاتر خدمات الکترونیک قضائی گفت: هزینه‌های جاری دفاتر بالاست و پرداخت اجاره محل دفتر بسیار زیاد است.


ناهمخوانی تعرفه‌ها و هزینه‌های دفاتر

نماینده مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در استان خراسان شمالی با اشاره به هزینه‌های بالای دفاتر درباره ناهمخوانی تعرفه‌ها و خدمات گفت: تعرفه‌های کنونی با هزینه‌های دفاتر مطابق نیست و شاید برخی دفاتر پر ازدحام باشد که آن هم غالباً  به دلیل قطعی سامانه‌ها است؛ اما در عمل به لحاظ اقتصادی دفاتر سودآوری چندانی ندارد، زیرا عایدی دفاتر با تورم موجود قابل‌قیاس نیست.

نماینده مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در استان خراسان شمالی یادآور شد: امسال تعرفه‌ها از ابتدای سال اعمال شد که این اقدام شایسته کانون، جای تقدیر دارد.

 

ضرورت آسیب‌شناسی خود کاربری‌ها

ایجادی به موضوع توسعه خود کاربری‌ها اشاره کرد و افزود: هر چند این اقدام در جهت سهل‌الوصول کردن خدمت‌رسانی و ارتقای سطح رضایت‌مندی مردم است؛ اما زمانی می‌تواند مؤثر باشد که خود کاربری‌ها توسط خود مردم انجام شود درحالی‌که در عمل این خدمات توسط کافی‌نت‌ها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با روند جاری نیاز به اصلاح و بازنگری در تکمیل ارائه خدمات خود کاربری باید صورت گیرد و با یک آسیب‌شناسی دقیق، از مضرات این طرح فناورانه کاسته و به محاسن آن افزوده شود؛ زیرا باتوجه‌به شرایط فعلی ممکن است پرونده‌های قضائی نادرست، ناقص و اشتباه در دادگستری وارد شود که علاوه بر سنگین کردن بار محاکم موجب اطاله دادرسی هم می‌شود.

نماینده مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در استان خراسان شمالی پیشنهاد کرد، خود کاربری‌ها نیز از فیلتر دفاتر به دادگستری ارائه شود؛ زیرا به گفته وی مدیران دفاتر افراد متخصص و زبده در امور حقوقی و قضائی هستند و می‌توانند اشتباهات خود کاربری‌ها را به حداقل ممکن کاهش دهند.


اهتمام برای بیمه پایه مدیران جوان

ایجادی درباره نحوه حمایت کانون از دفاتر خدمات الکترونیک قضائی اظهار داشت: کانون به هر نحو پشتیبان دفاتر و همراه با مدیران بوده است که جای قدردانی دارد.

وی از کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی خواست تا در خصوص بیمه پایه مدیران نیز اهتمام داشته باشند و به‌این‌ترتیب در راستای حمایت از مدیران جوان که باانگیزه و اشتیاق خدمت در حال خدمت‌رسانی هستند، گام مؤثری بردارند.

نماینده مدیران دفاتر خدمات الکترونیک قضائی در استان خراسان شمالی اظهار داشت: مهم‌ترین اقدام در روند جاری امور دفاتر مربوط به قطعی‌های مکرر سامانه‌ها است که پیشنهاد می‌شود در تعامل با دستگاه قضائی و دستگاه‌های ذی‌ربط در جهت رفع این مشکل اقدام شود.

وی ادامه داد: تدارک امکانات رفاهی و تفریحی برای مدیران و کاربران می‌تواند اهرم انگیزشی و تشویقی مؤثری برای حُسن انجام کار باشد.

شایان‌ذکر است، خانواده بزرگ کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضائی با شعار «دفاتر خدمات الکترونیک قضائی، از مردم برای مردم» در قالب بیش از ۱۲۰۰ دفتر با نیروهای متعهد و متخصص در سراسر کشور، در تحقق «قوه قضائیه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی» در همکاری با مرکز آمار و فناوری اطلاعات دستگاه قضائی، همواره مشغولِ خدمت‌رسانی به عموم مردم شریف ایران اسلامی است.

انتهای پیام/گ

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک