یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۲۷ - ساعت ۱۰:۱۱
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

توسعه کانون فرسایش خاک جاجرم مهار شد 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه بیشترین سطح عرصه بیابانی استان در شهرستان جاجرم واقع است، گفت: با اقدامات عملیاتی بیابان زدایی انجام شده در این شهرستان از توسعه این کانون جلوگیری شده است.  
توسعه کانون فرسایش خاک جاجرم مهار شد ,

علی اسدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفتگو با عصراترک با گرامی داشت ۲۷ خرداد ماه روز جهانی مقابله با بیابان زایی اظهار کرد: اقلیم، سازندهای زمین شناسی و اقدامات انسانی از جمله دامپروری، تخریب پوشش‌های گیاهی همچنین روش‌های نادرست کشاورزی و بهره برداری‌های بی‌رویه از منابع آبی، عوامل بسیار مهم در ایجاد مناطق بیابانی و توسعه آن هستند.  
اسدی گفت: مناطق بیابانی خراسان شمالی ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار است که ۱۱۲ هزار هکتار آن در شهرستان جاجرم، ۳۹ هزار هکتار آن در شهرستان اسفراین و ۳۱ هزار هکتار آن در شهرستان گرمه واقع هستند.  
وی همچنین افزود: از مساحت ۱۸۳ هزار و ۶۳۶ هکتار اشاره شده ۱۷۶ هزار هکتار آن منطقه فرسایش خاکی (منطقه برداشت خاک توسط باد) است.  
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی از سال ۸۳ تا به کنون انجام مطالعات و عملیات بیابان زدایی برای حفظ عرصه‌های طبیعی استان را در دستور کار قرار داده است، عنوان کرد: تا به کنون برای مساحت بیش از ۱۷۵ هزار هکتار ۱۲ طرح مطالعاتی تهیه شده همچنین برای مساحت ۱۰۲ هزار هکتار از این عرصه مطالعه شده برنامه‌های عملیاتی بیابان زایی تدوین شده است.  
وی اعلام کرد: تاکنون از عرصه ۱۰۲ هزار هکتاری دارای برنامه مقابله با بیابان زایی با اعتبارات دریافت شده فقط در مساحت ۲۵ هزار هکتار (معادل ۲۵ درصد از مساحت برنامه ریزی تدوین شده) اقدام عملیاتی انجام شده است.  
اسدی با یادآوری این مطلب که بیشترین سطح عرصه بیابانی استان در شهرستان جاجرم واقع است، بیان کرد: بیشترین سطح عملیات بیابان زدایی در شهرستان جاجرم که دارای کانون فرسایش خاک به مساحت پنج هزار هکتار است، انجام شده است.  
وی تصریح کرد: با اقدامات عملیاتی انجام شده تقریبا وضعیت این کانون فرسایش خاک تثبیت شده و از توسعه این کانون جلوگیری شده است.  
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی، انجام جنگل‌های دست کاشت به مساحت ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار، اجرای طرح‌های مرتعداری به مساحت ۲۶ هزار هکتار، عملیات نهال کاری به مساحت هشت هزار و ۳۳۵ هکتار، مدیریت روان آب به مساحت پنج هزار و ۵۰ هکتار همچنین اجرای عملیات مراقبت و آبیاری به مساحت ۹ هزار و ۱۹۶ هکتار را از جمله اقدامات عملیاتی مقابله با بیابان زایی در عرصه اشاره شده، بیان کرد.  
وی همچنین یادآور شد: برای انجام عملیات مقابله با بیابان زایی در ۷۵ درصد دیگر از عرصه بیابانی مطالعه شده در استان باید ۳۱ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود.  
اسدی در بخش دیگری از سخن خود به جمعیت ساکن مناطق بیابانی و برنامه ریزی برای جلوگیری از مهاجرت آنها اشاره و اظهار کرد: در راستای پیشگیری از مهاجرت ساکنان این مناطق به حاشیه شهرها طرح ترسیب کربن در سه شهرستان جاجرم، گرمه و اسفراین از سال ۹۳ تا به کنون انجام شده است.  
وی خاطرنشان کرد: طرح ترسیب کربن در شهرستان جاجرم در ۱۳ روستا با جمعیت هفت هزار و ۳۴۰ نفر به مساحت ۷۰ هزار هکتار همچنین در شهرستان گرمه در ۱۵ روستا با جمعیت پنج هزار نفر به مساحت ۸۰ هزار هکتار و در شهرستان اسفراین در ۲۸ روستا با جمعیت شش هزار و ۲۰۰ نفر به مساحت ۱۲۶ هزار هکتار اجرایی شده است.  
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی بیان کرد: برای اجرای طرح ترسیب کربن در این سه شهرستان سه شرکت تعاونی تشکیل شده که در زیر مجموعه این سه شرکت تعاونی ۸۲۵ نفر عضو در قالب ۱۳۵ گروه فعالیت می‌کنند.  
وی تولید نهال‌های گلدانی و کاشت آنها در عرصه‌های بیابانی مشخص شده، مدیریت روان آب، مرمت چشمه‌ها، لایروبی قنات‌ها، اجرای دیوارهای ساحلی، اشتغال آفرینی‌های جدید در این مناطق از جمله خیاطی، پرورش مرغ بومی، پرورش شتر مرغ، پرورش قارچ، تابلو فرش بافی و گلخانه داری را از مهمترین اقدامات عمرانی طرح ترسیب کربن در این عرصه اشاره شده، اعلام کرد.  
اسدی افزود: بابت اجرای این اقدامات، برای اعضای این سه شرکت تعاونی دوره‌های آموزشی و ترویجی برگزار شده‌اند.  
وی در خاتمه به برنامه جهانی کاشت درختان با هدف کاهش تولید کربن در دنیا نیز اشاره و اظهار کرد: با توجه به اینکه ایران عضو کنواسیون تنوع زیست محیطی است، ایران همانند دیگر کشورها خود را متعهد کرده است که برنامه کاشت درختان را انجام دهد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در همین راستا، سهم تعهد خراسان شمالی از اجرای این برنامه، کاشت ۱۶ میلیون درخت در مساحت ۳۲ هزارهکتار است.  
وی عنوان کرد: تاکنون، در استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال پسته، صنوبر، کاج، توت و نهال‌های جنگلی از جمله سرو نقره‌ای و آیلان تولید شده‌اند.  
وی تصریح کرد: برای کاشت این درختان با صاحبان صنایع، معادن، مراکز نظامی و انتظامی همچنین کشاورزان و باغداران گفتگو کرده‌ایم که این نهال‌ها را در محوطه‌ها و زمین‌های در اختیار خود بکارند.  
اسدی خاطرنشان کرد: شرکت آلومینای جاجرم متعهد شد که طی مدت چهار سال تعداد چهار میلیون اصله درخت در محوطه در اختیار خود بکارد.  
انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک