دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۶ - ساعت ۱۸:۷
هشدار رئیس شبکه بهداشت و درمان جاجرم؛

تب کریمه کنگو را جدی بگیرید

رئیس شبکه بهداشت و درمان جاجرم گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام است که نیازمند توجه جدی نسبت به این بیماری هستیم.
تب کریمه کنگو را جدی بگیرید,

 مرتضی صادقی، رئیس شبکه بهداشت و درمان جاجرم در گفتگو با پایگاه‌خبری‌جاجرم بیان داشت: همه ساله با گرم شدن دمای هوا و افزایش فعالیت کنه‌ها، انتظار بروز موارد ابتلا به تب کریمه کنگو وجود دارد.

وی گفت: شایع‌ترین راه‌های انتقال این بیماری، گزش کنه، ذبح دام‌های آلوده و تماس با لاشه دام، خون و احشای دام‌ها است.

صادقی عنوان کرد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک عفونت ویروسی و واگیردار و یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که عمدتا توسط کنه منتقل می‌شود، این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء آلوده آن و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: هرچند موارد بیماری در کشور کم است، اما موضوع بسیار مهم، خطرناک بودن بیماری است؛ زیرا بیماری تب کریمه کنگو جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید جدی قرار می‌دهد و اگر اقدامات مراقبتی و درمانی به موقع صورت نگیرد، در حدود ۳۰ درصد موارد مبتلا منجر به مرگ می‌شود.

وی اظهار کرد: اگر مردم به هر مناسبتی کشتاری را انجام دادند حتما باید لاشه را در پایین یخچال به مدت یک روز یعنی ۲۴ ساعت نگهداری کنند و روز بعد با پوشیدن دستکش گوشت را قطعه‌بندی کنند، جگر هم باید ۴۸ ساعت در یخچال بماند، امیدواریم با رعایت این نکات شاهد مبتلا شدن افراد به این بیماری خطرناک نباشیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان جاجرم  با بیان اینکه مردم باید این بیماری را جدی بگیرند، و گوشت مصرفی خود را حتما از قصابی‌های تحت نظارت دامپزشکی خرید کنند، گفت: همچنین افراد دامدار بدانند این بیماری در دام علامتی ایجاد نمی‌کند و از له کردن کنه با دست به جد امتناع کنند و جهت کشتار دام از طریق کشتارگاه به ذبح بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مسائل و اصول بهداشتی در فصل گرما که فصل فعالیت کنه‌ها است رعایت نشود احتمال مبتلا شدن انسان با این بیماری وجود دارد.

انتهای پیام/م

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک