شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۵۵۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ساعت ۱۲:۴۵

روایت آزاد سازی خرمشهر از زبان خلبان هوانیروز بجنوردی/منهدم شدن ۱۸۰ تانک عراقی در روز آزادسازی خرمشهر

خرمشهر حدود یک سال و نیم در دست نیروهای عراقی افتاده بود و نیروهای ایران تلاش می کردند که این منطقه را بازپس بگیرند، روز سوم خرداد ماه از ساعت هشت صبح تا چهار عصر آزاد سازی کامل شهر طول کشید، در این روز هوانیروز ایران با استفاده از هلی کوپترهای کبری، 180 تانک عراقی را زده بود که این اقدام مثل توپ صدا کرد.
روایت آزاد سازی خرمشهر از زبان خلبان هوانیروز بجنوردی/منهدم شدن ۱۸۰ تانک عراقی در روز آزادسازی خرمشهر,

به گزارش عصراترک، در تقویم شمسی، سوم خرداد ماه یادآور عملیات بیت المقدس و فتح خرمشهر در سال 1361 و روایت گر  مقاومت و ایثار هموطنان نظامی و غیر نظامی ایران در هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و روز پیروزی حق بر دژخیمان بعثی عراق است.

هر ساله به مناسبت گرامی داشت این روز پیروزی، رسانه ها نیز در ادای دین خود به این رشادت ها و جان نثاری هایی که ایران در دهه 60 برای حفظ تمامیت اراضی خود و برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران از تهاجم بیگانگان به خرج داده بود، با شماری از نظامیان و غیر نظامیان حاضر در عملیات های جنگی مصاحبه می کنند که در همین راستا، دفتر خبری عصر اترک نیز پای صحبت های حسین بهزاد فر، خلبان هوانیروز ایران که در دوران جنگ تحمیلی در 25 عملیات جنگی حضور داشت، نشست.
حسین بهزاد فر، این همشهری بجنوردی که در سال 54 با درجه ستوان یار سومی به استخدام هوانیروز کشور درآمد و در گروه رزمی کرمان مشغول به خدمت شد، از سال 58 تا پایان جنگ تحمیلی، در 25 عملیات پدافندی هوانیروز ایران علیه تهاجمات عراق در مناطق جنگی حضور داشت.
این خلبان بازنشسته در این گفت و گو با عصر اترک مشاهدات خود از جنگ هشت ساله عراق علیه ایران همچنین روایت هایی که از همرزمانش در عملیات بیت المقدس برای آزاد سازی خرمشهر را شنیده بود را در گفت و گو با عصر اترک نقل می کند.

 

با آغاز جنگ در شهریور ماه سال 59 در کدام منطقه مشغول به خدمت بودید و برای حضور در مقابل تهاجم عراق چه کردید؟
در شهریور ماه سال 59 وقتی جنگ عراق علیه ایران آغاز شد در هوانیروز کرمان مشغول به خدمت بودم.
وقتی در روز 31 شهریور ماه اطلاع دادند که عراق به ایران حمله کرده است، بلافاصله، استانداری کرمان جلسه ای را برگزار و از هوانیروز کرمان نیز برای حضور در این جلسه دعوت کرد و بنده به عنوان نماینده این پادگان به استانداری رفتم.
در این نشست از هوانیروز کرمان خواسته شد که پادگان هوایی کرمان را تخلیه کند زیرا عراق برخی از پادگان های هوایی ایران را بمباران کرده بود و احتمال داده می شد که این پادگان را نیز بمباران کند.
در ساعت سه و نیم عصر همان روز هلی کوپترها را از پادگان خارج کردیم که البته به علت مصافت بسیار زیاد کرمان از غرب ایران این اتفاق نیفتاد.

با توجه به اینکه تحرکات عراقی ها علیه ایران از سال 58 شروع شد، آیا هوانیروز کرمان در تقابل با تحرکات آنان به منطقه جنگی اعزام شد؟
در سال 58 حزب دموکرات کردستان ایران با تحرک عراقی ها جاده های مناطق غرب ایران را ناامن کرده بودند و حتی به نظامیان نیز حمله می کردند، بنابراین طی ماموریتی برای مقابله با تحرکات کردها به بانه اعزام شدیم که بنده در آن موقع خلبان هلی کوپتر شناسایی بودم و تا نزدیک مرز ایران و عراق رفتیم تا تحرکات دشمن را به کشور گزارش دهیم.
و به طور کلی از سال 58 هوانیروز در تمامی عملیات های جنگی یک پای ثابت جنگ بود و به شناسایی، جابجایی نیروها و تجهیزات نظامی و مجروحان می پرداخت.

با توجه به اینکه در عملیات آزادسازی خرمشهر حضور نداشتید، دیگر خلبانان حاضر در عملیات آزادسازی خرمشهر چه چیزهای را از آزادسازی این شهر نقل می کردند؟
با توجه به اینکه خرمشهر حدود یک سال و نیم به دست نیروهای عراقی افتاده بود و نیروهای ایران تلاش می کردند که این منطقه را بازپس بگیرند، بچه ها تعریف می کردند که در روز سوم خرداد ماه از ساعت هشت صبح تا چهار عصر آزاد سازی کامل شهر طول کشید، در این روز هوانیروز ایران با استفاده از هلی کوپترهای کبری، 180 تانک عراقی را زده بود که این اقدام مثل توپ صدا کرد هر چند که در این روز هوانیروز ایران تعدادی شهید، زخمی و اسیر نیز داده بود.
همچنین شش هلی کوپتر هوانیروز ایران مورد اصابت گلوله عراقی ها قرار گرفتند.
البته باید یادآور شوم که تجهیزات هلی کوپتری ایران در مقایسه به توان هوایی عراق ضعیف تر بود.

وقتی پس از آزادسازی خرمشهر به خرمشهر رفتید چه چیز هایی را مشاهده کردید؟
وقتی به خرمشهر رفتم چون تمامی ساختمان های این شهر مورد اصابت گلوله ها قرار گرفته بودند، در نگاهم شر خرمشهر به یک لانه زنبور شبیه شده بود.
حتی عراقی ها مساجد را نیز خراب کرده بودند و بعثی ها عمق خباثت خود را در این شهر به نمایش گذاشته بودند.

از بالا وزنه توان ایران را در مقابل ارتش عراق چگونه می دیدید؟
در عملیات ها از بالا که نگاه می کردم نسبت تجهیزات عراق در مقایسه با ایران نسبت 20 به 2 داشت و ایران از نظر تجهیزات نظامی بسیار ضعیف تر بود، با این وجود، ایرانی ها بهترین استفاده را از تجهیزات موجودشان داشتند به گونه ای که دیگر همرزمان تعریف می کردند در عملیات آزاد سازی خرمشهر ایران علیه ارتش عراق پاتک سنگینی را بکار می بست و عراقی ها چاره ای جز تسلیم شدن را نداشتند و آنان تسلیم می شدند.
به یاددارم که بچه ها تعریف می کردند عراقی ها بر روی رودخانه اروند سیم خاردار های مثلثی را کشیده بودند تا نیروهای ایرانی نتوانند به آنان نزدیک شوند.

چگونه ایران در آزادسازی خرمشهر با تجهیزات کم نظامی توانست این شهر را از نیروهای عراقی بازپس بگیرد؟
نیروهای مردمی، بسیج، سپاه و ارتش در کنار یکدیگر توانستند جلوی پیش روی عراقی ها را بگیرند و حتی نیروهای مردمی به همراه بسیج و سپاه، پل خرمشهر را منفجر کردند تا جلوی پیش روی عراقی ها را بگیرند، پس از آن نیز لشگر 92 زرهی اهواز همچنین دیگر نیروهای نظامی از سایر نقاط ایران به خرمشهر وارد شدند و یک سد آهنین در مقابل ارتش عراق بوجود آوردند و سرانجام خرمشهر را پس گرفتند که البته باز پس گیری خرمشهر حدود یک سال و نیم طول کشیده بود.

روایت های تاریخی حکایت از آن دارد که محمد رضا شاه در دوره سلطنت خود تجهیزات نظامی زیادی را برای ایران خریداری کرده بود، اما شما می گویید که ایران در جنگ با عراق با کمبود تجهیزات نظامی روبرو بود که این دو روایت یکدیگر را نقض می کند؟
تجهیزات نظامی ایران، آمریکایی و ایتالیایی بودند اما مقدار تسلیحات عراقی از ایران بسیار بیشتر بود، با این وجود، ایران از هر آنچه که داشت به خوبی استفاده می کرد.

به طور کلی مقاومت ایران  را در هشت سال جنگ و پس از آن چگونه ارزیابی کردید؟
دفاع، رشادت و غیرتی که ایران در قبال تجاوز عراقی ها نشان دادند، موجب شد تا دشمنان سرافکنده شوند و ایران نشان داد که با اتکا بر مقاومت خود، همیشه از بسیاری از ماجراها سربلند بیرون آمده است.
انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک