یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۵۰۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۱/۰۴ - ساعت ۱۱:۰

روایت کارآفرینی مددجوی مستمری بگیر کمیته امداد

بانوی پرتلاشی که روزی به دنبال دریافت مستمری از کمیته امداد بود، حالا با اجرای طرح اشتغال خانگی، علاوه بر کسب درآمد، برای ۱۵ زن سرپرست خانوار اشتغال ایجاد کرده است.
روایت کارآفرینی مددجوی مستمری بگیر کمیته امداد,

به گزارش خبرنگار مهر، کمیته امداد امام خمینی به عنوان بزرگ‌ترین نهاد حامی اقشار مستضعف و کم‌برخوردار جامعه، علاوه بر نقش حمایتی، همواره وظیفه توانمندسازی جامعه هدف را نیز بر عهده داشته است تا از این طریق شرایط را برای زندگی مددجویان تسهیل کند. در همین راستا خروج از چرخه مددجویی و حتی تبدیل شدن به یک کارآفرین از اهدافی است که کمیته امداد در برنامه‌های اشتغال و توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت دنبال می‌کند.

خانم ناهید هوشمندی از مجریان موفق طرح‌های اشتغال کمیته امداد متولد سال ۱۳۶۰ و اهل شهرستان اسدآباد همدان است. او حدود ۶ سال است که به دلیل فوت همسر، سرپرستی دو فرزند خود را به تنهایی برعهده گرفته و به عنوان بانوی سرپرست خانوار تحت حمایت کمیته امداد درآمده است.

این کارآفرین موفق در مورد شرایطش در آن برهه زمانی گفت: وقتی همسرم فوت کرد با وجودی‌که حقوق مختصری از او به ما می‌رسید، ولی کفاف زندگیمان را نمی‌داد به همین دلیل به کمیته امداد مراجعه کردم تا با اجرای کسب و کار با کمک این نهاد، شرایطم را کمی بهبود ببخشم.

این بانوی موفق افزود: کارشناسان کمیته امداد مرا تشویق کردند در صورتی که با حرفه یا هنری آشنایی دارم، با کمک این نهاد و دریافت تسهیلات، بتوانم برای خودم شغلی دست و پا کنم و درآمدزایی داشته باشم. اگرچه در ابتدا برای دریافت مستمری به این نهاد مراجعه کرده بودم اما این پیشنهاد خوبی بود که پذیرفتم و با توجه به اینکه با حرفه خیاطی آشنایی نسبی داشتم، همین زمینه را با همراهی کمیته امداد پیگیری کردم.

وی گفت: من تا قبل از آن اتفاق مقداری با خیاطی آشنایی داشتم ولی به آن به عنوان یک شغل نگاه نمی‌کردم تا این‌که در مواجه شدن با چنین شرایطی مصمم شدم این حرفه را به‌طور جدی پیگیری کنم و با گذراندن ۲ دوره خیاطی در شهر همدان کار را به صورت حرفه‌ای یاد گرفتم.

هوشمندی اظهار داشت: پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، با دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی از کمیته امداد، کارگاهی را در حیاط خانه‌مان راه انداخته و به صورت مستقل مشغول به کار شدم.

وی در ارتباط با وضعیت کارش گفت: با وام کمیته امداد و پس‌اندازی که خودم داشتم کارگاهی را در حیاط خانه راه‌اندازی کردم. برای این کار ۶ چرخ خیاطی تهیه کردم و دو نفر هم از دوستانم چرخ‌هایشان را به کارگاه من آوردند و آنجا مشغول به کار شدند و تعدادی دیگر از زنان سرپرست خانوار هم با توجه به این‌که وسایل و چرخ خیاطی در منزل دارند، به صورت خانگی برای من کار می‌کنند. شرایط کار به این شکل است که من کار را از یک تولیدی در همدان دریافت کرده و پس از سری‌دوزی و تکمیل کار آن را به تولیدکننده تحویل می‌دهیم.

این کارآفرین در ادامه در خصوص تلاش برای توسعه کسب و کارش هم معتقد است: علاوه بر ۱۵ نفر بانوی سرپرست خانوار یا بدسرپرست که در کارگاه خیاطی من مشغول به کار شده‌اند، تاکنون حدود ۱۲ نفر دیگر را نیز آموزش داده‌ام اما از آنجایی که وسایل و تجهیزات خیاطی به تعداد کافی در اختیار ندارم، هنوز نتوانسته‌ام آنها را مشغول به کار کنم.

وی در ارتباط با پتانسیل توسعه کسب و کارش عنوان کرد: تقاضا برای افزایش نیرو تا ۱۰۰ نفر هم برای من فراهم است و این درخواست تنها از سوی یکی از تولیدکنندگان مطرح شده است. این امکان وجود دارد تا در صورت فراهم شدن شرایط بتوانم کار را گسترش دهم ولی متأسفانه به‌دلیل این‌که سرمایه کافی ندارم در حال حاضر امکان آن وجود ندارد که امیدوارم کمیته امداد در این زمینه نیز دست مرا بگیرد و یاری کند.

هوشمندی در ادامه در خصوص میزان درآمدش هم گفت: خدا را شاکرم که درآمدم کفاف زندگی خودم و فرزندانم را می‌دهد. اما اگر سرمایه کافی داشته باشم و کار را از صفر تا ۱۰۰ انجام دهم و مواد اولیه کارم را خودم تهیه کنم، هم درآمدم افزایش می‌یابد و هم می‌توانم افراد دیگری را مشغول به کار کنم.

این بانوی خوش‌فکر که تا دیروز به دنبال جذب شدن در کمیته امداد به عنوان یک مددجو بود، حالا چهار سالی هست که با اجرای طرح اشتغال به عنوان یک کارآفرین، شرایط کار را برای ۱۵ نفر دیگر نیز فراهم کرده است.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک