یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۶۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ساعت ۲۰:۳۱

افزایش تمایل زنان به فعالیت‌های کارآفرینی

به اعتقاد کارشناسان با توجه به آنکه تمایل زنان ایرانی به داشتن مشارکت اجتماعی و اقتصادی خصوصا تحصیلات عالیه در سالهای اخیر افزایش داشته است، ایجاد کسب وکار مبتنی بر کارآفرینی توسط زنان در مقیاس کوچک و متوسط چه به صورت کار در منزل یا به صورت ایجاد شرکتهای تولیدی نظیر تعاونی‌های مشاغل خانگی، راهکار موثری برای برون رفت از بیکاری و استفاده بهینه از ظرفیتهای زنان خواهد بود.
افزایش تمایل زنان به فعالیت‌های کارآفرینی,

به گزارش ایسنا، در سالهای اخیر کارآفرینی  زنان مورد توجه قرار گرفته و سهم زنان در کسب و کارهای خصوصی و خانگی به اندازه کارهای دولتی افزایش داشته است.

پیشرفت و موفقیت زنان کارآفرین نه تنها به سود خانواده است بلکه منافع اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری را به دنبال دارد؛ با این وجود زنان با موانع خاصی در کسب و کار مواجه می شوند که لازم است به تدریج بر آنها غلبه کنند.

زنان به دلایل معتددی از قبیل بیکاری، نیاز مالی، پایین بودن دستمزدها و عدم رضایت شغلی به عرصه کارآفرینی قدم می‌گذارند.

بررسی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که چند عامل در بیکاری زنان اثرگذار است که پایین بودن درآمد، تعطیلی دائمی محل کار،فصلی یا موقتی بودن کار،تحصیل، اخراج یا تعدیل نیروی کار، مهاجرت،‌ مسایل خانوادگی و بازنشستگی از مهمترین آنها به شمار می‌رود.

زنان در جامعه امروز نقش مهم و بسزایی در زمینه کسب و کار دارند و بیشتر وارد بازار کار و درآمدزایی شده‌اند بر همین اساس باید ابتدا به توانمندی‌ها،  استعدادها و علایق خود توجه کنند و سپص به آموزش مهارتی بپردازند.

انسیه خزعلی ـ معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری معتقد است: کسب و کار پایدار باید در خانواده شکل بگیرد و همه دستگاه‌هایی که در زمینه‌ کارآفرینی خانوار محور فعالیت دارند، برای جلوگیری از موازی کاری با یکدیگر هم‌افزایی و فعالیت‌های مکمل داشته باشند.

او ویژگی‌های زنان برای کارآفرینی و اشتغالزایی را از مزیتهای قابل توجه آنان دانسته و انگیزه، علاقه، عشق به کار و کمک به دیگران، قدرت ایجاد ارتباط ، عملگرایی و ابتکار و نوآوری را از جمله‌ این ویژگی‌ها عنوان می‌کند.

خزعلی با تاکید بر اهمیت مبحث نوآوری می‌گوید: کارهایی که با رویکرد نوآوری ایجاد شده است باید بتواند رشد کند، پایدار بماند و بازار کار خود را به دست آورد.

افزایش تمایل زنان به فعالیت‌های کارآفرینی

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به فرهنگ کار می‌افزاید: ممکن است مهارت‌آموزی شغلی را بدانیم اما اگر فرهنگ کار وجود نداشته باشد بهره وری لازم و عملکرد مناسب را نمی‌توانیم از آن شغل داشته باشیم.

در حال حاضر اگرچه عده‌ زیادی از زنان کارآفرینی می‌کنند ولی اغلب آنها با موانع و چالشهای متعددی روبه رو می‌شوند؛ این چالشها فارغ از چالشهایی مثل عدم دسترسی به منابع واعتبارات مالی، ‌آموزش، دسترسی ناکافی به تکنولوژی و سایر محدودیتهایی که در راه اندازی کسب و کار خود با آن مواجه هستند، برخی مشکلات و مسایل فرهنگی و اجتماعی را شامل می‌شود که از جمله آنها می‌توان به مخالفت مردان با فعالیت همسرانشان در بنگاهها و واحدهای اقتصادی، محدود کردن فعالیتهای زنان به خانه داری و مراقبت از فرزند و عدم باور به نقش زنان در کسب و کار اشاره کرد.

 علیرغم آنکه در سالهای اخیر تمایل زنان ایرانی به داشتن مشارکت اجتماعی و اقتصادی خصوصا تحصیلات عالیه افزایش داشته اما استفاده مطلوب و بهینه از حضور و مشارکت زنان در امور اقتصادی صورت نگرفته است.کارشناسان معتقدند با توجه به مشارکت همه جانبه زنان در آموزش عالی و حضور موثر آنان در عرصه‌های علم و دانش که نشانگر وجود شایستگی و توانمندی در آنها است، ایجاد کسب وکار مبتنی بر کارآفرینی توسط زنان در مقیاس کوچک و متوسط چه به صورت کار در منزل چه به صورت ایجاد شرکتهای تولیدی نظیر تعاونی‌های مشاغل خانگی، دستاورد های مهمی به دنبال دارد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر موضوع کارآفرینی زنان به دلیل اهمیت در خلق فرصتهای شغلی جدید و رشد و توسعه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.بر همین اساس آگاهی دادن به زنان در زمینه کارآفرینی، فرهنگ سازی برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و تلاش برای مشارکت هرچه بیشتر آنها در فعالیتهای کارآفرینی از جمله راهکارهای موثر برای برون رفت از بیکاری و تقویت روحیه خلاقیت و نوآوری و خودباوری در زنان است.

انتهای پیام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک