یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۵۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۸/۰۶ - ساعت ۱۴:۱

حرکت دانشگاه علم و صنعت به سمت جامعه محوری و کارآفرینی

سرپرست دانشگاه علم و صنعت گفت: باید تحقیقات غیرکاربردی و انتزاعی را کنار بگذاریم و با تمرکز بر حل نیازهای جامعه، مساعی خود را مصروف پاسخ به نیازهای پژوهشی و تحقیقاتی کنیم.
حرکت دانشگاه علم و صنعت به سمت جامعه محوری و  کارآفرینی,

منصور انبیا ، توسعه فناوری و تعاملات صنعتی با رویه جهادی را شعار و جزو مهمترین برنامه های خود عنوان کرد و گفت: این شعار را از این جهت انتخاب کردم که به باور من دانشگاه های ما باید جامعه محور و کارآفرین باشند و نسبت به حل مشکلات جامعه، اقدام کنند. عمده دانشگاه های ما کارآفرین و نسل سه و چهار نیستند و باید به سمتی پیش برویم که دانشگاه های ما برای صنایع نسخه بنویسند.

وی افزود: این رویه که یک استاد دانشگاه به سراغ صنعت برود و گردن کج کند تا صنعت او را بپذیرد، اصلا صحیح نیست. در همین رابطه در وزارت علوم قرار است رابطه بین دانشگاه و صنعت برعکس شود و صنعت برای حل مشکلات خود به سراغ دانشگاه ها برود.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت افزود: در حال حاضر آموزش در دانشگاه ها معطوف به این شده است که صرفا مقاله ای خوب نوشته و در مجلات نمایه شود؛ دانشگاه های ما در سال های اخیر در این حد قد برافراشته اند و البته افتخار هم آفریدند اما این همه مسولیت ما نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: باید بتوانیم تا جای ممکن، تحقیقات غیرکاربردی و انتزاعی را کنار بگذاریم و با تمرکز بر حل نیازهای جامعه، مساعی خود را مصروف پاسخ به نیازهای پژوهشی و تحقیقاتی به کار بندیم.

انبیا در ادامه به مشکلات تامین وسایل و تجهیزات پژوهشی و همچنین وجود نواقصی در بستر فعالیت در عرصه توسعه فناوری در دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه نیازمند توسعه‌ای متوازن در همه ابعاد هستند تا شاخص‌های اصلی دانشگاه به حد مطلوب برسد.

وی اظهار کرد: کشورمان با اقدامات خوب اساتید و دانشمندان، دانش پایه شد اما دانشگاه های ما همچنان جامعه محور نشده است؛ بنابراین قبل از فکر کردن به مشکلات زیرساختی، باید رویکردمان را اصلاح کنیم و از تحقیقات غیرکاربردی فاصله بگیریم و به سوی تحقیقات واقعی گام برداریم و نسخه برای مشکلات صنعت بنویسیم. دانشگاه علم و صنعت نیز در دوره جدید در همین راستا گام های مهمی بردارد.

سرپرست دانشگاه علم و صنعت با اشاره به اینکه در چنین شرایطی به تعبیر من دانش پایه گی با جامعه محوری در هم آمیخته می شود، گفت: نتیجه این کار این است که مسئولیت شناسی دانشگاه در قبال جامعه بیشتر شود و دانشگاه ها اراده این را پیدا کنند که معضلات کشور را حل کنند؛ اگر این اتفاق بیفتد مشکلات جامعه در کشور حل و فصل می شود و هم به توقع افراد جامعه پاسخ مثبتی خواهیم داد.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک