آقایان مسئول شهرستان باموصفیآباد؛
«قنبرباغی» در حسرت یک کلاس دخترانه میسوزد
در سایه محرومیت و نبود عدالت آموزشی دختران مقطع راهنمایی روستای قنبرباغی از توابع شهرستان باموصفیآباد مجبور به تحصیل در کلاس مختلط هستند، این اختلاط نگرانیهایی از جمله شکلگیری روابط نامناسب و افت تحصیلی را بههمراه دارد.
به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، در بسیاری از مناطق روستایی، شرایط آموزشی با چالشهای خاصی از جمله کمبود امکانات، نیروی انسانی و فضای آموزشی همراه است.
یکی از راهکارهایی که در برخی روستاها برای مقابله با این چالشها اتخاذ شده، مختلط بودن مدارس، یعنی حضور همزمان دانشآموزان دختر و پسر در یک فضای آموزشی است.
روستای قنبرباغی از توابع شهرستان باموصفیآباد از جمله مناطقی است که به دلیل شرایط خاص جمعیتی و آموزشی، مدرسهای مختلط دارد. این موضوع، دغدغههایی را به همراه داشته که بررسی آن میتواند به درک بهتر وضعیت آموزشی در مناطق محروم کمک کند.
نگرانی از شکلگیریروابطنامناسب و افت تحصیلی
یکی از والدین دانشآموزان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»، گفت: با توجه به اینکه فرزندان دختر و پسر در مدرسه راهنمایی روستای قنبرباغی در یک مدرسه و در یک کلاس با هم هستند نگرانی هایی از جمله شکل گیری روابط نامناسب یا کاهش حیا و حریم و تاثیرات تربیتی و اخلاقی برای آنها وجود دارد.
کلثوم رحیمی افزود: در جوامع روستایی که ارزش های سنتی و مذهبی پررنگ تر هستند حضور دختر و پسر در یک کلاس ممکن است احساس امنیت روانی دختران در کلاس کمتر شود به ویژه اینکه در سنین بلوغ قرار دارند.
وی ادامه داد: ما والدین دانشآموزان این روستا نگرانیم که فرزندمان به جای تمرکز بر روی درس، درگیر روابط اجتماعی نادرست یا بخاطر معذب بودن دچار افت تحصیلی شوند .
این ولی دانش آموز افزود: همچنین خانوادهها برای موضوع حضور معلمان مرد، مخصوصا مجرد، در مدارس دختران حساس هستند. برخی ترجیح میدهند معلمان دختران خانم باشد تا احساس راحتی و امنیت بیشتری ایجاد شود و این موضوع نگرانیهایی هم درباره نحوه ارتباط، نگاههای نادرست یا سوتفاهمهای احتمالی ایجاد میکند .
لزوم نظارت قوی و دقیق
یک کارشناس مسائل اجتماعی هم در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی «عصراترک»،گفت: بیشتر والدین در مناطق روستایی ترجیح میدهند کلاسها جدا باشند؛ چون معتقدند این تفکیک باعث تمرکز بیشتر، تربیت بهتر و حفظ حریمها شده و به معلمان اجازه میدهد روشهای آموزشی مناسبتری برای هر جنسیت به کار ببرند.
فرزانه حسینی افزود: البته برخی خانوادهها هم با کلاسهای مختلط مشکلی ندارند به شرطی که مدیریت قوی و نظارت دقیق وجود داشته باشد؛ چون راهحل دیگری وجود ندارد چراکه برای بسیاری از خانواده ها این امکان که فرزندانشان را برای تحصیل به شهر دیگری یا خوابگاه بفرستند، وجود ندارد ، چراکه هزینههای سنگینی برای خانوادهها دارد.
وی تاکید کرد: بنابراین چون از پس هزینهها بر نمیآیند، مجبور هستند که یا فرزندان را از درس محروم کنند یا در مواقعی که ناچار هستند با رعایت قوانین و تذکر و راهنمایی به فرزندان خودشان با این مشکل کنار بیایند.
این کارشناس بیان کرد: برای رفع این مشکل راهکارهایی چون استخدام معلمان خانم برای مدارس دخترانه، تفکیک کلاسها در پایههای حساس مثل راهنمایی و دبیرستان آموزشهای فرهنگی و تربیتی برای دانشآموزان، درباره احترام حریم شخصی و رفتار اجتماعی، مشارکت والدین در تصمیمگیریهای مدرسه، نظارتهای دقیقتر بر رفتار دانشآموزان و فضای کلاس توسط مدیر و معاون وجود دارد.
نگرانی خانواده ها
این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: اگر فضای کلاس با احترام، نظم و نظارت همراه باشد یادگیری مختلط میتواند باعث رشد اجتماعی و تعامل مثبت شود؛ اما در سنین بلوغ یا در کلاسهایی که مدیریت ضعیف باشد ممکن است تمرکز دانشآموزان کاهش یابد یا رفتارهای نامناسب شکل بگیرد.
حسینی اظهار کرد: برخی خانوادهها همچنین نسبت به حضور معلمان مرد در مدارس دخترانه حساس هستند، بهویژه اگر معلم مجرد باشد و برخی والدین هم ابراز نگرانی میکنند و یا ترجیح میدهند معلم دختران خانم باشد .
وی تصریح کرد: بعضی موارد هم که معلم مرد با اخلاق حرفهای، پوشش مناسب و رفتار محترمانه فعالیت میکند، باعث اعتماد بیشتر خانوادهها میشود .
این کارشناس عنوان کرد: حضور معلمان مرد در کلاسهای درس، با چالشهایی مثل خجالت دانشآموزان، اعتراض خانوادهها یا سختی در مدیریت رفتارهای بین دختر و پسر همراه است.
وی افزود: برخی معلمان مرد در مدارس دخترانه با محدودیتهای ارتباط یا فعالیتهای گروهی روبرو هستند و یا ممکن است روشهای تدریس را تغییر دهند تا فضای کلاس بهتر شود .
حسینی بیان کرد: پیشنهاد بنده برای بهبود این وضعیت تفکیک کلاسها در پایههای حساس یا در ساعات مختلف، جذب بیشتر معلمان زن برای مدارس دخترانه، آموزشهای فرهنگی و تربیتی برای دانشآموزان درباره احترام و حریم شخصی، افزایش مشارکت خانوادهها در تصمیمگیریهای مدرسه و نظارت دقیقتر بر فضای کلاس و رفتار دانشآموزان، استفاده از فعالیتهای گروهی کنترل شده برای تقویت همکاری سالم بین دختر و پسر است.
کمبود نیرو و فضای آموزشی
مدیر مدرسه روستای قنبرباغی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی «عصراترک»، گفت: در برخی از روستاهای شهرستان بام و صفیآباد مثل روستای قنبرباغی، دختران و پسران در یک کلاس تحصیل می کنند زیرا جمعیت پایین دانش آموزان در بسیاری از روستاها باعث می شود تشکیل کلاسهای جداگانه از نظر اجرایی و مالی امکان پذیر نباشد.
مجتبی رضایی افزود: محدودیت فضای آموزشی و تعداد پایین معلمان نیز از عوامل موثر این مشکل هستند و در برخی از موارد مدرسه تنها یک کلاس چند پایه دارد که همه دانش آموزان در یک کلاس حضور دارند و تفکیک جنسیتی عملا ممکن نیست .
وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اصلی این مشکل کمبود نیروی انسانی به ویژه معلمان زن است.
سیاست آموزش و پرورش،استفاده از معلمان زن در مدارس دخترانه است
این مدیر مدرسه عنوان کرد: عوامل دیگری چون پراکندگی جغرافیایی روستاها، محدودیت بودجه برای ساخت کلاسهای جداگانه، نبود متقاضی کافی برای تدریس در مناطق محروم از مشکلات اساسی در کنار کمبود نیروی انسانی است.
وی افزود: سیاست رسمی آموزشوپرورش ترجیح استفاده از معلمان زن در مدارس دخترانه است بهویژه در دوره متوسطه، اما در مناطق محروم در صورت نبود نیروی زن استفاده از معلمان مرد با رعایت اصول اخلاقی، نظارت دقیق و در پایههای ابتدایی مجاز است و بیشتر معلمان مرد در کلاسهای چندپایه یا در ساعات خاص تدریس میکنند تا تعامل مستقیم با دختران محدود شود.
رضایی ادامه داد: در برخی مناطق، شکایت خانوادهها بهصورت کتبی و شفاهی مطرح شده است و نگرانیهای بیشتر خانوادهها درباره حفظ حریم، تربیت اخلاقی و امنیت روانی دختران بوده است که اداره آموزشوپرورش اقدام به جابهجایی معلم و تفکیک کلاسها یا برگزاری جلسات توجیهی کرده است.
وی افزود: اداره آموزشوپرورش برای رفع این وضعیت اقداماتی چون افزایش جذب نیروی زن در مناطق روستایی از طریق امتیازهای استخدامی، تسهیلات اسکان و تشویق فرهنگی و یا توسعه مدارس شبانهروزی یا تجمیعی برای تفکیک جنسیتی، در مناطق کمجمعیت استفاده از کلاسهای چندپایه با تفکیک جنسیتی در ساعات مختلف، تشویق مشارکت خانوادهها در تصمیمگیریهای مدرسه برای افزایش اعتماد و شفافیت را انجام میدهد.
کلاسهای مختلط به دلیل کمبود فضای آموزشی و تعداد کم دانشآموزان
مدیر مدرسه قنبر باغی عنوان کرد: در بسیاری از مدارس روستایی به دلیل کمبود فضای آموزشی و تعداد پایین دانشآموزان کلاسها بهصورت مختلط برگزار میشود و در برخی مدارس پایههای بالاتر یا حساستر مثل راهنمایی تفکیک شدهاند؛ اما در دوره ابتدایی معمولاً دختران و پسران در یک کلاس هستند.
وی بیان کرد: در کلاسهای مختلط حضور همزمان دختران و پسران با هم تأثیراتی را روی دانشآموزان دارد مثلاً برخی از دختران در کلاس های مختلط خجالتیتر میشوند و کمتر مشارکت میکنند.
رضایی افزود: اگر فضای کلاس با احترام، نظم و نظارت همراه باشد یادگیری مختلط میتواند باعث رشد اجتماعی و تعامل مثبت شود اما در سنین بلوغ یا در کلاسهایی که مدیریت ضعیف باشد ممکن است تمرکز دانشآموزان کاهش یابد یا رفتارهای نامناسب شکل بگیرد.
مسائل مدرسه به آموزشوپرورش انتقالدادهشده است
دهیار روستای قنبر باغی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی «عصر اترک»، گفت: در روستای قنبر باقی به دلیل جمعیت پایین دانشآموزان، محدودیت امکانات و فضای آموزشی، یک مدرسه ابتدایی بهصورت مختلط فعالیت دارد.
ایوب آقایی افزود: در دوره متوسطه اگر تعداد دانشآموزان بیشتر باشد تفکیک جنسیتی تا حدی رعایت میشود که باز هم به دلیل نبود فضای آموزشی امکانپذیر نیست.
وی عنوان کرد: متأسفانه امکانات کافی برای جداسازی کلاسها وجود ندارد و ساختمان مدرسه متوسطه کوچک و تک ردهبندیشده و فضای فیزیکی لازم برای تفکیک دختر و پسر فراهم نیست حتی اگر فضای مدرسه کمی بزرگتر باشد کمبود نیروی انسانی مانع اجرای تفکیک میشود.
وی بیان کرد: خانوادهها بهویژه والدین دختران نگرانیهایی درباره تربیت و امنیت روانی و حفظ حریم دارند و برخی خانوادهها اعتراض شفاهی و کتبی داشتند و خواستار تفکیک کلاسها یا تغییر معلم بودند.
وی افزود: شورا و دهیاری روستا در جلسات آموزش پرورش و فرمانداری چندین بار این مشکل را مطرح کردند و دغدغه مردم روستا را به مسئولین شهرستان و آموزشوپرورش انتقال دادند و در برخی موارد درخواست جذب معلم زن با ساخت کلاس جدید مطرح شده است؛ اما پاسخ محدود به امکانات و بودجه بوده است.
وی بیان کرد: ما همچنان آماده همکاری برای تأمین فضا، جذب نیرو و اجرای برنامههای فرهنگی هستیم تا وضعیت بهبود یابد
نتیجهگیری: مختلط بودن مدرسه روستای قنبرباغی، اگرچه باعث نگرانی خانوادهها برای شکلگیری روابط نادرست در مدرسه شده است، اما در عمل توانسته تداوم آموزش در شرایط محرومیت را در این روستا فراهم کند.
هرچند مختلط بودن مدرسه و کلاس درس در این نقطه روستایی، داروی مسکنی است که مسئولان برای فرار از درمان قطعی به آن روی آوردهاند،اما افرادی که با کمکاری باعث شدهاند حتی یک دانشآموز دختر در این روستا بخاطر شرم و حیا و معذب بودن از مدرسه ترک تحصیل کرده و یا دچار افت تحصیلی شده و یا تحصیل معذبانه را تجربه کرده است، باید در برابر حقی که از مردم سلب کردهاند، پاسخگو باشند.
تهیه و تنظیم گزارش: لیلا خانی
انتهای خبر/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!