عصر اترک بررسی کرد؛
زینب کبری، اسوه شجاعت و صبوری زنان مسلمان
اگر الگویی برای مدیریت بحران و ایستادگی زن مسلمان میجوئید، به کاروان اسیران کربلا بنگرید، بانویی که در سختترین شرایط، با شجاعتی آتشین، عزت و ایمان را رهبری کرد و با خطبههایش تاریخ را دگرگون ساخت.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، کربلا فقط یک نام نیست؛ یک دانشگاه همیشه جاوید است.
درسی که از آن میآموزیم، فراتر از صحنه نبرد است و تا اسارت و خطابههای آتشین ادامه پیدا میکند.
در قلب این رویداد عظیم، بانویی ایستاده است که نقشهای گوناگون عزت، ایمان، شجاعت و مدیریت را یکجا در خودگرد آورده و الگویی بیبدیل برای هر زن مسلمان خلق کرده است.
این گزارش، به مناسبت میلاد باسعادت این بانوی بزرگ، روایتگر همان استقامت شگفتانگیز و مدیریت بحران در سایهسار ایمانی استوار است.
حضرت زینب (س)؛ فرزند وراثت، تربیت و محیط وحی
یک استاد حوزه علمیه، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، به تبیین ابعاد شخصیتی حضرت زینب سلامالله علیها بهعنوان الگوی زن مسلمان پرداخت.
وی با اشاره به حدیث امام حسین علیهالسلام درباره دنیاطلبی و عوام زیستی در مسائل دینی، تولد بانوی قهرمان کربلا را فرصتی برای بازشناسی مفاهیم ناب اسلامی دانست.
زینب لطیف به عوامل سهگانه شکلگیری شخصیت شامل وراثت، تربیت و محیط اشاره کرد و گفت: گاهی یک عامل بر عوامل دیگر غلبه مییابد و کمبودها را جبران میکند، همانگونه که در مواردی مانند عبدالله بن عامر یا حنظله شاهد این امر بودهایم.
وی افزود: وقتی این مثلث شخصیتساز را در زندگی حضرت زینب (س) بررسی میکنیم، از نظر وراثت، دختر امیرالمؤمنین و حضرت زهرا (س) است که خود افتخار عالم بشریت هستند. از نظر تربیت، تحت تعلیم مستقیم پیامبر گرامی اسلام، پدر بزرگوارش علی مرتضی و برادرانش امام حسن و امام حسین (ع) قرار گرفت.
استاد حوزه علمیه در ادامه محیط زندگی ایشان را محیط وحی دانست و بیان داشت: بر اساس روایات، رسول خدا از چهل روزگی تا نهماهگی، هر روز به در خانه فاطمه زهرا (س) میآمدند و به اهلبیت سلام میدادند؛ بنابراین، این مثلث شخصیت، کاملاً به وحی و ملکوت متصل است.
الگوی برجسته ولایتمداری و تأثیرگذاری اجتماعی
لطیف یکی از برجستهترین ویژگیهای حضرت زینب را مقام تسلیم و رضا عنوان کرد و گفت: ایشان در بالاترین درجه تسلیم در برابر خداوند متعال قرار داشت. در روز عاشورا ردپای ایشان در هر صحنهای مشهود است، اما با طلوع آفتاب روز یازدهم، گویا همه آن مصائب را فراموش کرده و با درک مسئولیت و رسالت جدید، به تبیین وقایع عاشورا میپردازد.
وی سپس به مهمترین ابعاد اجتماعی شخصیت حضرت زینب (س) بهعنوان مبانی حضور اجتماعی زن مسلمان اشاره کرد و افزود: این ابعاد را میتوان در مواردی همچون رعایت حدود شرعی و ارتباط تنگاتنگ با خداوند، ولایتمداری، ظلمستیزی و تأثیرگذاری اجتماعی، صبر بر مصیبت برای رضای الهی، و اهتمام به حیا و عفت و عدم بروز لطافتهای تکوینی زنانه در انجام وظایف اجتماعی خلاصه کرد.
این کارشناس فرهنگی با تأکید بر اینکه اولین مؤلفه حضور اجتماعی زن مسلمان، آشنایی و التزام به حدود شرعی است، خاطرنشان کرد: نمونه بارز این التزام را در ماجرای شام شاهدیم؛ زمانی که ایشان باوجود گرسنگی، از قبول لقمه نان صدقه برای ایتام آل محمد سرباز زد و حاضر شد از غذای خود بگذرد، اما صدقه نپذیرد.
وی در خصوص شاخصههای ولایتمداری در الگوی حضور اجتماعی زن مسلمان اظهار داشت: تأثیرگذاری اجتماعی لزوماً مستلزم حضور فیزیکی در صحنه نیست، بلکه با هر وسیله ممکن، از جمله قدرت تفکر، تدبیر و ارائه ایده میتوان به وظیفه سیاسی و اجتماعی عملکرد.
زینب کبری؛ نماد ایستادگی و صبر در مقابل دشمن
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار «عصر اترک»، با تجلیل از مقام حضرت زینب (س) گفت: کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود و سّر نی در نینوا میماند اگر زینب نبود. زینب، جبلالصبر و شریک الحسین و نایب الزهرا بود.
وی در ادامه تصریح کرد: این زینب کبری ما را به صبر و ایستادگی در مقابل دشمن میشناسیم.
حجتالاسلام امیر جلالیان تأکید کرد: زینب را بهعنوان طرفدار و حامی ولایت میشناسیم و اگر ایشان نبود، حادثه کربلا به ما نمیرسید و در عاشورا میماند و کسی از آن خبردار نمیشد.
وی خاطرنشان کرد: که زینب، زینب است؛ چون بر بلایا و مصیبتها صبر کرد و در سختترین لحظات عمر مبارکش فرمود: ما رایت الا جمیلا، من جز زیبایی چیزی ندیدم.
جلالیان افزود: این بانوی بزرگ با این کلام، خط بطلانی بر تلاش دشمنان کشید که قصد داشتند اهلبیت (ع) را خوار کنند، اما خودشان به خاک مذلت کشیده شدند.
وی در بخش دیگری گفت: زینب یعنی نماد مقاومت و ایستادگی یک زن در مقابل دشمنان و یعنی دلدادگی و بخشیدن انگیزه به ناامیدان.
این معلم گفت: زینب، ملجأ و پناهگاهی برای تمام زنان و دختران مظلوم عالم است تا هرگز از رحمت خدا ناامید نشوند و از درگاه الهی جدا نگردند و عبودیت زن را در پیشگاه خداوند به نمایش گذاشت.
وی در پایان تأکید کرد: خانم زینب کبری در گودی قتلگاه، وقتی کنار برادرش حسین (ع) رسید، گفت: "یا الهی تقبل منا هذا القربان"؛ خدایا این قربانی را از ما بپذیر. او شکوه نکرد، بلکه خواست تا قربانی را قبول کند و این، اوج شجاعت، عبودیت، کرامت و عبادت یک زن در عالم است.
جلالیان در خاتمه یادآور شد: که زینب، زینب است؛ چون دختر علی (ع) و تربیتیافته خانه فاطمه زهرا (س) است.
زینب (س)؛ الگویی برای همه دورهها
یک استاد حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: در واقعه کربلا، آنچه جاودانه ماند، تنها نام و جغرافیا نبود، بلکه روح مقاومت و رسالت زینب کبری (س) بود. متأسفانه گاه تصویری از ایشان ترسیم میشود که تنها بر محنت و غم تکیه دارد، درحالیکه حضرت زینب (س) در سختترین شرایط، اسوهای از عزت، آگاهی و شجاعت بود.
زهرا طالبی افزود: وقتی حضرت زینب وارد دربار ابن زیاد شد، باوجودآنکه تنها چند روز از شهادت عزیزانشان نگذشته بود، با سربلندی و وقار ایستادند و در برابر تحقیر حاکم ستمگر، کوچکترین خضوعی نکردند. ابن زیاد پرسید: کار خدا را با برادر و خاندانت چگونه دیدی؟ و ایشان باصلابت پاسخ دادند: ما رأیتُ إلّا جمیلاً، جز زیبایی ندیدیم. این پاسخ، تنها یک جمله نبود، بلکه بیانیهای بود که توحید و تسلیم در برابر اراده الهی را فریاد میزد.
وی گفت: حضرت زینب (س) در دربار یزید نیز همانند کوهی استوار بودند. وقتی یزید با تکبر از پیروزیاش سخن گفت، ایشان با بیانی شیوا و کوبنده، حقیقت را آشکار کردند و فرمودند: اگر میخواهی با من سخن بگویی، این را بدان که این گفتگو نه از جایگاه تو، بلکه از سرگردانی روزگار است. این شجاعت و روشنگری، نشان میدهد که ایشان تنها یک مصیبت کشیده نبودند، بلکه رهبری آگاه و الگویی برای همه انسانهای آزاده هستند.
مربی طرح امین در ادامه افزود: ما باید چهره واقعی حضرت زینب (س) را به نسل جوان معرفی کنیم. ایشان نهتنها قهرمان صبر و استقامت، بلکه نماد مبارزه با ظلم و بیعدالتی هستند. در تاریخ آمده است که وقتی ایشان به مدینه بازگشتند، چنان در روشنگری علیه حکومت فاسد یزید کوشیدند که مدینه به مرکز افشاگری تبدیل شد. این نقش حضرت زینب (س) در تداوم قیام عاشورا، کمتر از نقش شهدای کربلا نیست.
زهرا طالبی در پایان تأکید کرد: اگر میخواهیم دخترانمان را به نام زینب مفتخر کنیم، باید به آنها بیاموزیم که زینب (س) تنها نامی همراه با غم نیست، بلکه نماد عزت، آگاهی و مسئولیتپذیری است. الگوگیری از ایشان، به معنای تقویت روحیه مقاومت و پاسداری از حق در برابر باطل است.
وی در انتها گفت: باید با استناد به مستندات تاریخی، این چهره تابناک را بهدرستی به جوانان معرفی کنیم تا بدانند که زینب (س) اسوهای است برای همه دورهها.
نتیجهگیری: اینگونه، بانوی کربلا به ما آموخت که بحرانها، میدانهای نمایش عزت و ایمان هستند. او ثابت کرد که شجاعت، تنها در میدان نبرد نیست، بلکه در حفظ آرمان در برابر ستمگر و مدیریت تاریکترین شرایط نیز متجلی میشود. امروز، الگوی زندگی او راهنمایی همیشه زنده برای هر زن مسلمان است که چگونه میتوان در سختترین لحظات، با توکل و درایت، هم ایستاد و هم ساخت و مقاومت و هم تاریخ را روایت کرد.
تهیه و تنظیم گزارش: رقیه فیروزه
انتهای خبر./
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!