حالت تاریک
  • شنبه, 1404/03/17 شمسی | 2025/06/07 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن سایت خبری عصر اترک هستید؟
عرفه فرصت خودسازی و همدلی جهانی مسلمانان است
رئیس سازمان تبلیغات بجنورد:

عرفه فرصت خودسازی و همدلی جهانی مسلمانان است

رئیس سازمان تبلیغات بجنورد روز عرفه را فرصتی کم‌نظیر برای بازگشت به خدا، خودسازی معنوی و بازآفرینی شناخت بندگی دانست و گفت: عرفه با ایجاد کنش جمعی میان میلیون‌ها مسلمان در جهان، نمادی از وحدت در امت اسلامی است.

 حجت‌الاسلام مهدی براتیان در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک» گفت: روز نهم ذی‌الحجه معروف به روز عرفه از نگاه اعتقادی روز بازگشت و شناخت است که بندگان در آستانه عید قربان قبل از قربانی با توبه و شناخت خدا قدمی را بر می‌دارند.

 وی با اشاره به اینکه این روز در آموزه‌های دینی به عید معروف است، ادامه داد: شاید این روز به‌عنوان جشن ظاهری دیده می‌شود؛ اما قطعاً ژرفای باطنی دارد.

 رئیس سازمان تبلیغات بجنورد با اشاره به روایتی از امام سجاد (ع) در رابطه با روز عرفه که فرمودند: «روز عرفه، روز دعا، توبه و بازگشت به سوی خداست»، اضافه کرد: بر این اساس در روایات زیادی آمده است که اگر کسی شب‌های قدر را درک نکرد، منتظر روز عرفه باشد و از عظمت روز عرفه بهره ببرد و غافل نشود.

 این مسئول یکی از فلسفه‌های بزرگ عرفه را معرفت‌افزایی و عبودیت خواند و افزود: در این روز بندگان با دعاکردن معرفت خودشان را نسبت به خدا، خودشان، هستی و مسیر بندگی بازآفرینی می‌کنند.

 وی ابراز داشت: مهم‌ترین دعای این روز که دعای عرفه امام حسین (ع) است که سراسر عرفان بوده عاقبت انسان را به تصویر می‌کشد.

 براتیان با اشاره به اینکه عرفه در بعد جامعه‌شناسی دینی، یک بازسازی هویت جمعی انسان‌ها است، گفت: بر این اساس در روز عرفه جمع زیادی از انسان‌ها در سراسر جهان به‌صورت متحد به درگاه خدا دعا می‌کنند که این وحدت عرفانی یک کنش جمعی عظیم است و یک‌بار فرهنگی، روانی و اجتماعی عظیمی دارد.

 این مسئول گفت: برگزاری مراسم عرفه شاید به‌صورت اجتماع در یک مکان نباشد، اما عصر روز عرفه همه مشغول دعا می‌شوند و در واقع یک هم‌زمانی عاطفی و روحی در سطح جهان ایجاد می‌شود که فرصتی برای پالایش اجتماعی است.

 براتیان با تأکید بر این موضوع که عرفه یک التیام اجتماعی نیز دارد، ادامه داد: مفاهیم مهمی مثل عدالت‌خواهی، استغفار برای امت، دعای برای موفقیت دیگران که اساس یک جامعه الهی محور هستند در روز عرفه مطرح است.

 وی همچنین یادآور شد: علاوه بر این همدلی با محرومان، اصلاح نگاه انسان به دنیا از منظر عبودیت، حق‌خواهی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی در روز عرفه دیده می‌شود.

 این مسئول با اشاره به اینکه عرفه در بستر تاریخ یک نیروی تمدن‌ساز است، ادامه داد: تمدن‌ها با مناسک جمعی و معنوی رشد پیدا می‌کنند و روز عرفه به‌عنوان یک مناسک عظیم در تمدن اسلامی نقش‌های بزرگی را ایفا کرده است.

 براتیان با تأکید بر این موضوع که عرفه باعث پیوند دادن فرد با امت و تأکید بر شخصیت انسانی می‌شود، گفت: در تمدن اسلامی عرفه همان نقطه‌ای است که معنویت با مسئولیت اجتماعی در هم آمیخته می‌شود و زندگی هر انسانی با توجه به مسئولیت اجتماعی رقم می‌خورد، به طوری که دعای امام حسین (ع) در عرفه نه‌تنها محتوای عرفانی دارد، بلکه یک ساختار تمدن اسلامی را بازتاب می‌کند.

 وی با بیان اینکه عرفه در چند سطح قابل بهره‌برداری است، افزود: سطح فردی شامل خودسازی، تقویت بندگی و تمرین گفتگو با پروردگار، سطح اجتماعی شامل وحدت و همدلی، ترویج دعا جمعی در فضای عمومی، الگوسازی از شخصیت‌هایی همچون امام حسین (ع) در تعامل اجتماعی، ساخت هویت مشترک در بین اقشار مختلف و جامعه است.

 این مسئول ابراز داشت: همچنین روز عرفه در سطح تمدن کلان باعث تقویت معنویت در مدیریت، سیاست و اقتصاد کمک خواهد کرد.

 براتیان با اشاره به اینکه عرفه تنها یک مناسک عبادی نیست، گفت: این روز در واقع نقطه عطف تمدنی برای احیای هویت انسان مؤمن، بازسازی جامعه اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی است.

 

 انتهای خبر/

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!