یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۲/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس پیشنهاد سردبیر | کد خبر: ۴۰۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۳/۰۲ - ساعت ۱۰:۵۷
گزارش/

دستیابی به تولیدات رقابت پذیر و جای دادن آنها در سبد خرید ایرانیان؛چگونه!

طی چندین سال اخیر مقام معظم رهبری به منظور تحول در رونق اقتصادی کشور و اتخاذ راهبردهای صحیح برای تحقق این مهم در کشور، هرسال را با عناوین مختلف اقتصادی نام گذاری کرده اند که اخیرا نیز بر ضرورت اهمیت به حمایت از تولیدات داخلی و جای گرفتن این تولیدات در سبد خرید ایرانیان تاکید داشته اند.
 به گزارش اترک نیوز، ایشان در بیانات خود در زمینه حمایت از تولیدات داخلی اظهار داشتند: " ما بايد كارى كنيم كه كالاى ايرانى به عنوان يك كالاى محكم، مطلوب، زيبا، همراه با سليقه و بادوام در ذهن مصرف كننده‌ى ايرانى و غير ايرانى باقى بماند. اين بايد همت مجموعه‌ى كارآفرينى و كارگرى و متصديان اين امر باشد. البته اين كار، پيش‌نيازهائى دارد. ممكن است آموزش مهارتهاى لازم، دوره‌هاى ايجاد مهارت لازم باشد - كه اينها كار دستگاه‌هاى دولتى و امثال دولتى است - ليكن بايد هدف اين باشد.
نكته‌ى ديگر كه خطاب به همه‌ى مردم كشور است، مصرف كالاى داخلى است.حال به نظر من يكى از قلم هاى مجاهدت اقتصادى مردم اين است كه بروند سراغ كالاى ساخت داخل؛ آن را بخواهند. 
حال در همین زمینه، پایگاه خبری تحلیلی اترک نیوز در زمینه چگونگی دستیابی به تولیدات رقابت پذیر و جای دادن آنها در سبد خرید ایرانیان در مصاحبه با بازاریان، تولیدکنندگان و کارشناسان اقتصادی در استان گفت و گو و  گزارشی را تهیه کرده است.
رئیس اتحادیه پوشاک فروشان خراسان شمالی درباره حمایت از تولیدات داخلی عنوان کرد: پوشاکی که در داخل کشور تولید می شود از نظر کیفیت مطلوب است اما در زمینه طرح و دوخت، مشتری پسند و جوان پسند نیست همچنین قیمت پوشاک ایرانی حتی نزدیک به قیمت پوشاک وارداتی با برندهای ترک است.
خطیب افزود: این در حالی است که پوشاکی که با نام ترک در بازار به فروش می رسند دوخت و طراحی جوان پسند و مشتری پسند دارند و مشتری ایرانی تمایل بیشتری بر خرید این تولیدات دارد.
وی گفت: پوشاکی چینی که قیمت ارزانتری دارند و با قدرت خرید اغلب مشتریان نزدیک تر هستند، کیفیت مناسبی ندارند اما مشتری مجبور به خرید آن می شود.
خطیب تاکید کرد: ضروری است مسئولان در بخش نساجی و پوشاک بر مولفه های طراحی، دوخت و کاهش هزینه های تولید پوشاک برنامه ریزی کنند تا کالای ایرانی قدرت رقابت پذیری با سایر نمونه های خارجی را داشته باشد و پوشاک ایرانی در سبد خانوار ایرانی قرار گیرد.
رئیس اتحادیه لوازم خانگی خراسان شمالی نیز در زمینه حمایت از تولیدات داخلی گفت: با توجه به اینکه تمامی مشتریان به دنبال خرید محصولات با کیفیت هستند، استقبال آنان در زمینه خرید محصولات اجاق گاز، کولر با برندهای ایرانی که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند، بسیار بالا است.
 
 
 
اصغر زاده همچنین خاطر نشان کرد: در بازار لوازم خانگی، علاوه بر تولیدات داخل، تولیدات  خارجی نیز به فروش می رسند که در برخی از اجناس، کالای ایرانی حتی قدرت رقابت با کالای با کیفیت کره جنوبی را نیز دارد.
وی افزود: در عین حال، قدرت اقتصادی مشتریان نقش بسیار مهمی بر انتخاب مشتریان و انتخاب یک برند از میان تمام برندها را دارد.
 
تمایل مشتریان به خرید لوازم خانگی باکیفیت ایرانی
کاظم داودی که فروشنده لوازم خانگی در شهر بجنورد است نیز عنوان کرد: به دلیل وضعیت کنونی اقتصادی و کاهش قدرت خرید خانواده های ایرانی، تمایل مشتریان به سوی خرید اجناس لوازم خانگی مونتاژ داخل با برندهای معروفی که در بازار موجود است و دارای کیفیت مناسب تری هستند، بیشتر شده است.
داودی افزود: در عین حال، خانواده هایی که از درآمد اقتصادی بالاتری برخوردار هستند کالای مورد نیاز خود را از میان برندهای معروف تولیدات خارجی انتخاب می کنند که دارای کیفیت بالاتر و کارکردهای چند منظوره هستند.
رئیس اتحادیه لاستیک فروشان خودروهای سبک و سنگین در خراسان شمالی نیز در این باره گفت: تمایل اغلب رانندگان کامیون ها، ادوات کشاورزی و وانت بارها بر خرید لاستیک تولید داخل کشور است که این محصولات از دوام بیشتری برخوردار هستند هر چند قیمت آنها بالا است.
رمضان وفادار عنوان کرد: تمایل رانندگان خودروهای سبک وارداتی نیز بر خرید لاستیک های خارجی است که انعطاف و بالانس پذیری بیشتری دارند هر چند که از نمونه های تولیدات داخلی گرانتر هستند.
وی افزود: در عین حال، رانندگان تاکسی های عمومی و آژانس ها به خرید لاستیک از تولیدات داخل تمایل بیشتری دارند چون با دوام تر هستند.
 
 
 
سرمایه گذاری برای بسته بندی و تبلیغات تولیدات داخل نشده است
 
محمود شرکاء، رئیس اتحادیه لوازم یدکی اتومبیل در خراسان شمالی نیز اظهار کرد: در بازار داخلی کشور، لوازم های یدکی با برندهای داخلی و خارجی وجود دارند که برخی از این لوازم یدکی تولید داخل از جمله جلوبندی اتومبیل کیفیت بسیار مطلوبی دارند اما برخی دیگر از قطعات تولید داخلی، کیفیت مطلوبی را ندارند و حتی استفاده از آنها موجب شده است تا سایر قطعات جانبی خودرو آسیب ببیند.
شرکاء بیان داشت: هر چند که برخی از لوازم یدکی تولید داخل کشور از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار هستند، با این وجود، حلقه سوم که همان سرویس کاران هستند بر انتخاب مشتری اعمال نظر می کنند که یا مشتریان را تشویق می کنند قطعه ای با برند خارجی خریداری کنند و یا اینکه از قطعات خریداری شده توسط خود سرویس کار که اغلب اجناس چینی هستند، بر روی خودرو نصب شود.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعداد نمایندگی های خودروها نیز در سطح استان ها کم هستند در حالیکه شمار مراجعه کنندگان برای سرویس خودرو بسیار است و این نمایندگی ها نمی توانند آنچنان که انتظار می رود نقش حلقه سوم را ایفا و مشتریان را برای خرید محصولی با کیفیت راهنمایی کنند و مشتری مجبور می شود از سرویسکاران راهنمایی بگیرند.
شرکاء یادآور شد: نباید چشم بر روی این واقعیت بست که برندهای داخلی نتوانسته اند به درستی در زمینه بسته بندی و تبلیغات محصولات خود سرمایه گذاری کنند تا مشتریان با اعتماد بیشتری و آشنایی بهتری از این تولیدات استفاده کنند.
 
مشتری قدرت خرید داشته باشد،لوازم ساختمان خارجی می خرد
رئیس اتحادیه لوازم ساختمانی در خراسان شمالی نیز عنوان کرد: کیفیت برندهای خارجی در این محصولات رادیاتوری، لوله های آب و پکیج های سرمایشی و گرمایشی بسیار عالی است و قیمت آنها نیز بسیار بالا است و این در حالی است که کیفیت محصولات داخلی در این اجناس یاد شده تا حدودی نزدیک به نمونه های خارجی هستند اما قیمت بالایی نیز دارند.
 
 
 
علی اکبر عزمی گفت: مشتری، قدرت خرید داشته باشد، برند خارجی از لوازم ساختمانی یاد شده را خریداری می کند، درصورتیکه درآمد کمتری داشته باشند تنها بر اساس رفع نیاز، کالای مورد نیاز خود را که ارزان تر باشد، خریداری خواهد کرد بنابراین فروشندگان آن جنسی را به بازار استان می آورند که متناسب با جیب مشتریان باشد.
 
اولویت مشتریان حساب دو دوتا است
علی محمد جاجرمی، کارآفرین و مدیر واحد تولیدی یونولیت سقفی،تری دی پنل دیواری و ابزارهای پلی استایرن ساختمانی در خراسان شمالی در زمینه حمایت از تولیدات داخلی و قرار گرفتن این تولیدات در سبد انتخابی ایرانیان اظهار کرد: در این واحد تولیدی اتاق فکری فعال شده است تا تولیدات این کارخانه بر اساس تکنولوژی، سلیقه و کیفیت روز باشد و با استانداردهای روز نیز هماهنگ شود.
جاجرمی تصریح کرد: متاسفانه هنوز بسیاری از مصرف کنندگان داخلی بر اساس حساب دودوتا سعی می کنند که هزینه های خود را مدیریت کنند و در زمینه ساختمان سازی از مصالح قدیمی تر از جمله آجر استفاده می کنند که نه خاصیت عایقی دارند و نه ضد زلزله هستند.
وی با بیان اینکه این محصولات جدید، مزیت های بسیار زیادی برای مصرف کننده دارند از جمله اینکه ضد زلزله هستند و خاصیت عایقی نیز دارند، گفت: اما به این دلیل که مواد اولیه این محصولات از خارج از ایران تامین می شود، این امر موجب شده که هزینه تولید این تولیدات بیشتر شود و قیمت تمام شده نیز افزایش یابد.
وی افزود: این تفاوت قیمت ها موجب شده است تا اولویت اول مشتریان در تامین اجناس مورد نیازشان همان حساب دودوتا باشد وبه دنبال تامین اجناس ارزانتر باشند.
با این وجود، جاجرمی یادآور شد: در همین راستا، این واحد تولیدی سعی کرده است که تا با دعوت از مهندسان ساختمانی، کمیته مصالح ساختمانی، انبوه سازان استان این تولیدات جدید را به آنان معرفی کنند تا با ایجاد اعتمادسازی میان آنان، بازار داخلی را به دست گیریم.
وی تاکید کرد: در عین حال، ضرورت دارد که ادارات نظام مهندسی، استاندارد، مسکن و شهرسازی همچنین مشتریان در یک حلقه هماهنگ از تولیدکنندگان حمایت کنند که متاسفانه هنوز این مهم محقق نشده است.
 
 
 
کارمزدهای کمرشکن، قوانین دست و پاگیر و مالیات های بالا موانع پیشروی تولید 
دانیال شمسیان، تولید کننده تخصصی پاکت های چندلایه بسته بندی صنایع غذایی و محصولات کشاورزی در خراسان شمالی نیز اظهار کرد: بسته بندی در بازار نقش حمل کننده کالا، معرفی کننده کالا، ماندگاری محصول به مدت بیشتر در سبد خانواده و برندسازی محصول را ایفا می کنند.
شمسیان در ادامه تصریح کرد: طی چند سال اخیر بازار به ارزش افزوده این محصول پی برده است به گونه ای که تولیدکنندگان آبنبات در بجنورد با استفاده از بسته بندی های جدید این کارخانه توانستند فضای تقاضا برای تولیدات آبنبات در داخل و خارج استان را دگرگون کنند.
وی گفت: آبنبات ریزان با بهره گیری از بسته بندی های جدید توانستند قابلیت مدت ماندگاری محصول آبنبات در سبد خانواده را افزایش دهند و امکان ارسال محصولات خود را به بازارهای ایران را تسهیل و محصولات خود را در سبد خانواده ها تضمین کنند.
در عین حال، شمسیان تصریح کرد: معاونت غذا و دارو همچنین رسانه ها و سایر تولیدکنندگان در زمینه ترویج فرهنگ خرید کالاهای بسته بندی شده، میان مشتریان ایرانی می توانند نقش مهمی را ایفا کنند.
وی همچنین خواستار حمایت مسئولان از تولیدکنندگان شد و گفت: اعطای تسهیلات با کارمزدهای کمرشکن، قوانین دست و پاگیر، اعمال مالیات های بالا برای تولید کنندگان از مهمترین موانع پیشروی تولید هستند که این مشکلات موجب افزایش هزینه تولید و کاهش قدرت خرید مشتریان می شود.
در همین راستا، استاد اقتصاد دانشگاه بجنورد نیز درباره چگونگی حمایت از تولیدات داخل و اعتمادسازی در جامعه ایرانی برای خرید کالاهای ایرانی اظهار داشت: اقتصاد کنونی ایران با وضعیت رکود تورمی روبرو است که این امر موجب شده است تا بهره گیری از تمامی ظرفیت تولید در کارخانجات کشور امکانپذیر نشود.
 
 
 
دولت برای تغییر نگرش مشتریان ایرانی و تقویت اعتماد باید برنامه تعریف کند
جواد هراتی با بیان اینکه با تشکیل دولت تدبیر و امید سیاست کنترل تورمی در دستور کار قرار گرفت و این دولت توانست تا حدودی وضعیت تورمی در اقتصاد کشور را کنترل کند، عنوان کرد: در عین حال، طی سال های اخیر شرایط اقتصادی حاکم بر کشور موجب شد تا هزینه تولید در ایران بیشتر شود و قیمت تمام شده محصولات افزایش و قدرت خرید رقابت پذیری اجناس تولید داخل با نمونه های خارجی موجود در بازار ایران نیز کاهش یابد.
هراتی با تصریح بر این مطلب که دولت برای خروج از این وضعیت و حمایت از تولید داخل و ایجاد رغبت در جامعه ایرانی برای خرید محصولات داخلی باید برنامه های میان و بلندمدت را تدوین و اجرایی کند، اظهار داشت: توسعه صادرات، اعمال تعرفه های گمرکی بر کالاهای خارجی، حمایت از صنایع نوزاد، کاهش هزینه های تولید، ایجاد خوشه های صنعتی از جمله این الزاماتی است که دولت باید به آنها توجه کند.
وی افزایش مهارت کارگران، ارائه خدمات ارزان قیمت از سوی دولت به تولیدکنندگان، اعطای تسهیلات ارزان قیمت، ایجاد زیرساخت های لازم برای تداوم تولید از جمله ایجاد شبکه های مختلف حمل و نقل برای حمل کالاها و احداث بازارچه ها همچنین حمایت از تجاری سازی ایده ها، تسهیل در فرآیند دسترسی به بازارهای خارجی، مبارزه با قاچاق کالا را از دیگر ضرورت های حمایت از تولیدات داخل برشمرد.
هراتی خاطر نشان کرد: برای ایجاد رغبت در خانواده های ایرانی برای خرید تولیدات داخلی نیز به تغییر نگرش در دیدگاه جامعه ایرانی نیاز است.
وی با بیان اینکه تصورعموم مردم نسبت به کالای ایرانی این گونه است که تولیدات داخل بی کیفیت هستند، گفت: دولت برای ایجاد تغییر نگرش در میان مشتریان ایرانی و تقویت اعتماد در آنان باید برنامه تعریف کند.
وی افزود: دولت باید تلاش کند تا محصولاتی در داخل کشور تولید شوند که با نیاز و سلیقه مشتریان نزدیک تر باشند.
یک کارشناس امور اقتصادی در خراسان شمالی نیز در پاسخ به این سوال که از چه مولفه هایی برای ایجاد رغبت در جامعه ایرانی برای خرید تولیدات داخل باید بهره گرفت، عنوان کرد: در این زمینه باید برای تولیدکنندگان ملزوماتی را تهیه کرد و برای تغییر نگرش مصرف کنندگان نیز نیاز به فرهنگسازی است.
مجید درخشانی تصریح کرد: برای ایجاد رقابت پذیری در تولیدات داخل با تولیدات خارجی باید کیفیت کالاها ارتقا و قیمت تمام شده آنان نیز کاهش یابد.
 
 
 
وی همچنین خاطر نشان کرد: محصولات تولیدی داخل باید با تکنولوژی روز همراه شود و برای آنها باید برندسازی صورت گیرد.
وی در ادامه با اشاره به مذاکرات 1+5 ، عنوان کرد: درصورتیکه این مذاکرات به نتایج مثبتی منتج و شرایط بین المللی مساعدی برای ایران حاصل شود باید برخی از تولیدات داخل را به برندهای بین المللی پیوند زنیم و تحت نام برندهای معروف بین المللی به تولید کالا بپردازیم.
در عین حال، درخشانی در زمینه چگونگی تغییر دیدگاه در مصرف کنندگان داخلی برای مصرف تولیدات داخلی بیان داشت: برای این امر به فرهنگسازی، تبلیغات، ارائه آموزش به خانواده ها و آشنا کردن خانواده ها با تولیدات داخل و مزیت های آنها نیاز است.
به گفته این کارشناس اقتصادی، همچنان که در حال حاضر خانواده های ایرانی اغلب مواد غذایی خود را از میان تولیدات داخل انتخاب و مصرف می کنند، حال باید این رغبت را برای سایر تولیدات داخلی نیز ایجاد کنیم.
وی همچنین خاطر نشان کرد: باید نسبت به معرفی کالاهای ایرانی از جمله مواد غذایی و محصولات پتروشیمی که از مزیت های رقابت پذیری برخوردار هستند به مشتریان ایرانی اقدام کرد تا توجهات آنان بر خرید از این گروه از تولیدات رقابت پذیر معطوف شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار اترک نیوز نیز تصریح کرد: حمایت از تولید داخل تکلیفی است که بر دوش مسئولان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان قرار دارد.
یحیی نیکدل گفت: با توجه به اینکه این دستگاه اجرایی حامی تولیدات داخل است، در همین راستا این سازمان در سطح منطقه خراسان شمالی نسبت به شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی استان و آسیب شناسی آنها همچنین انعکاس این مشکلات به وزارتخانه اقدام کرده است تا تدابیر لازم برای حل مشکلات اتخاذ شود.
وی همچنین افزود: با توجه به اینکه استاندار خراسان شمالی در ماه جاری تمامی دستگاه های اجرایی استان را بر خرید تولیدات استاندارد داخل استانی ملزم کرد، در همین راستا این سازمان نیز به تهیه لیستی از تمامی تولیدات داخل استان اقدام کرد تا دستگاه های اجرایی نیز با این محصولات آشنا و نیازهای خود را این کارخانجات تامین کنند.
علاوه بر این، وی به مصوبه هیات وزیران مبنی بر تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها با ریاست استانداران و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها اشاره کرد و گفت: مقدمات اجرای این مصوبه در استان در حال انجام است تا مشکلات تولیدکنندگان  در این کارگروه بررسی شود و تصمیمات این کارگروه در دستور کار قرار گیرند.
وی در بخشی دیگر از سخن خود خاطر نشان کرد: در عین حال، تولید کنندگان باید به ارتقای کیفیت محصولاتشان، انطباق تولیدات با سلیقه روز، توجه به بسته بندی محصولات، بازاریابی و تبلیغات برای محصولات خود توجه داشته باشند تا ضریب خرید تولیدات داخل توسط همطونان نیز افزایش یابد.
انتهای پیام/ق
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک