
امام جمعه موقت بجنورد:
کرامات امام رضا (ع) سبب گسترش اسلام میشود
امام جمعه موقت بجنورد با اشاره به اینکه در فرهنگ ایران داستانهایی از شفا یافتن بیماران، گرهگشایی و اجابت دعاها با توسل به امام رضا (ع) وجود دارد، گفت: چنین محبت عمیقی زمینهای برای گرایش به اسلام برای غیرمسلمانان شده است.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمرتضی موسویجاجرمی در گفتگو با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «عصر اترک»، با اشاره به اینکه از دیرباز، مردم ایران نسبت به اهلبیت پیامبر اکرم (ص) محبت و ارادت ویژهای داشتهاند، گفت: این علاقه از همان دوران نخست ورود اسلام به ایران مشهود بود و با حضور امامان معصوم یا فرزندان آنان در ایران، تجلی بیشتری یافت.
وی تأکید کرد: حضور امام رضا (ع) در سرزمین ایران، اگرچه بهاجبار و تحتفشار حکومت وقت رقم خورد، اما به فرصتی ارزشمند برای گسترش معارف اهلبیت (ع) و ایجاد ارتباط مستقیم مردم با امام معصوم تبدیل شد.
امامجمعه موقت بجنورد افزود: بهویژه در مناطقی همچون اسفراین که غالب مردم اهلسنت بودند، اما علاقهای ژرف به اهلبیت داشتند.
وی خاطرنشان کرد: در همان زمان که حکومت، پیروان تشیع را تحتفشار قرار داده و برخی شهرها را از مسیر عبور امام خارج کرده بود، مردم ایران با درک مقام معنوی امام رضا (ع)، از فرصت حضور ایشان بهره بردند و با امام خود از نزدیک دیدار کردند.
موسویجاجرمی تصریح کرد: دورانی که امام رضا (ع) به ولایتعهدی منصوب شدند، گرچه هدف سیاسی خاصی از سوی دستگاه خلافت عباسی داشت، اما سبب کاهش فشارها بر شیعیان شد.
وی اضافه کرد: همین امر امکان بیان معارف دین، برقراری ارتباط با مردم و حضور در مراسم عمومی مانند نماز عید را برای امام فراهم کرد.
وی همچنین گفت: از جمله مواردی که در تاریخ ثبت شده، حضور گسترده مردم و حتی درباریان با پای برهنه در نماز عید فطر به امامت امام رضا (ع) بود؛ صحنهای که حکومت وقت را به وحشت انداخت و اجازه ادامه آن را نداد.
امامجمعه موقت بجنورد اظهار داشت: ویژگیهای شخصیتی امام رضا (ع) از جمله مهربانی، علم بینظیر و کرامت، در دل مردم ایران جای گرفت.
وی با این عنوان که مردم این سرزمین، اگر فضای آزاد مذهبی میداشتند، قطعاً پیرو مکتب اهلبیت (ع) میشدند، چراکه محبت اهلبیت، ریشهای عمیق در فرهنگ ایرانی دارد، گفت: این محبت نهتنها از طریق معارف اسلامی بلکه از رهگذر کرامات و معجزات امام رضا (ع) نیز تقویت شده است.
موسویجاجرمی بیان کرد: از منظر اعتقادی، کرامات امام رضا (ع) همچون شفایافتن بیماران یا اجابت دعاهای مردم، نشانهای از مقام معنوی ایشان و قدرت الهی است که در وجود ائمه (ع) تجلی یافته است.
وی تأکید کرد: این کرامات به اذن خداوند انجام میشود و باعث افزایش محبت مردم نسبت به امام میشود. حتی کسانی که مسلمان نبودهاند، در اثر مشاهده یا شنیدن این کرامات، دچار تحول قلبی شده و گاه مسیر هدایت را یافتهاند.
امامجمعه موقت بجنورد با اشاره به اینکه در فرهنگ عمومی ایران، داستانهای متعددی از شفا یافتن بیماران، گرهگشایی از مشکلات و اجابت دعاها به برکت توسل به امام رضا (ع) وجود دارد، افزود: چنین محبت عمیقی زمینهای برای تقویت ایمان در دل مسلمانان و حتی گرایش به اسلام برای غیرمسلمانان شده است.
وی با بیان اینکه تأثیر این محبت در رفتار و تصمیمات بزرگان مقاومت نیز مشهود است، گفت: شخصیتهایی چون شهید آیتالله سید ابراهیم رئیسی، سردار شهید حاجقاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله، همگی ارتباط قلبی و معنوی ویژهای با امام رضا (ع) داشتهاند.
موسوی جاجرمی اظهار داشت: آنها خواستههای خود را با توسل به امام مطرح میکردند و بر این باور بودند که عنایت امام در مسیر مجاهدتشان مؤثر بوده است.
وی افزود: این بزرگواران، راه جهاد و مقاومت را با تأسی از اهلبیت (ع) و با امید به شهادت طی کردند؛ شهادتی که به تعبیر آنان، پاداش مجاهدت در راه خدا و دین است.
امامجمعه موقت بجنورد گفت: تحلیل رابطه این شخصیتها با امام رضا (ع) در گفتمان مقاومت، نشان میدهد که ارتباط عاطفی و اعتقادی با حجتهای الهی، نقشی بنیادین در شکلگیری روحیه ایثار و جهاد دارد.
وی در پایان بیان کرد: این ایمان و ارتباط قلبی با امامان معصوم (ع)، به مجاهد راه ایمان قدرتی روحی میبخشد که او را در برابر ظلم و ستم مقاوم میسازد و سرانجام، بهافتخار شهادت میرساند.
انتهای خبر/ی
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!