
..
وقتی اولویتهای خانم وزیر گردشگری است!
در حالی که بحران مسکن و نیمهتمام ماندن پروژههای عمرانی در کشور همچنان ادامه دارد، سفرهای تفریحی وزیر راه و شهرسازی به مقاصدی همچون جزیره کیش و سوئیس، سؤالات زیادی را درباره عملکرد دولت در این حوزه ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «عصراترک» به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در حالی که بحرانهای اقتصادی، اجتماعی و عمرانی کشور به اوج خود رسیده است، تصاویر سفرهای تفریحی وزیر راه و شهرسازی به مقاصدی همچون جزیره کیش و سوئیس، نگاه عموم مردم را به خود جلب کرده است. این سفرها که در فصلهای شلوغ و حساس سال مانند نوروز انجام شدهاند، نه تنها باعث اعتراض نمایندگان مجلس شدهاند، بلکه در میان مردم نیز واکنشهای منفی فراوانی ایجاد کردهاند.
قاسم روانبخش، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، در یکی از نطقهای خود به این موضوع اشاره کرد و تأکید کرد که سفر تفریحی وزیر راه و همراهان وی به جزیره کیش در ایام نوروز، زمانی که اوج کاری وزارت راه و شهرسازی است، به هیچ وجه قابل قبول نیست.
وی افزود: استفاده از بیتالمال برای سفرهای غیرضروری نه تنها با موازین اخلاقی و مدیریتی سازگار نیست، بلکه نشاندهنده بیتوجهی به مشکلات کلان کشور است.
عملکرد صفر درصدی وزارت راه و شهرسازی
بررسیهای انجامشده نشان میدهد که در دوران مسئولیت فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، پیشرفت قابلتوجهی در پروژههای مسکن ملی و عمرانی شهرهای جدید مشاهده نشده است. گزارشهای منتشر شده حاکی از آن است که در طی چند ماه اخیر، تولید مسکن در شهرهای جدید به نزدیک صفر درصد رسیده است.
شهرام ملکی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران، در گزارشی اعلام کرد که از مجموع ۱۴۱ هزار و ۶۸۷ واحد مسکن نهضت ملی مسکن، تنها ۱۱ هزار و ۷۹۲ واحد به مرحله سفتکاری رسیدهاند. اما نکته جالب اینجاست که این آمار در طی یک ماه اخیر هیچ تغییری نداشته است. این موضوع سؤالات زیادی را درباره صحت آمارهای ارائهشده و عملکرد واقعی وزارت راه و شهرسازی ایجاد کرده است.
آمارسازی یا واقعیت؟
یکی از انتقادات جدی که به وزارت راه و شهرسازی وارد شده، عدم شفافیت در ارائه آمارها و اطلاعات است. در حالی که وزیر راه و شهرسازی تکرار کرده است که "آمارسازی ممنوع است"، اما گزارشهای میدانی نشان میدهد که همچنان عددسازی و آمارسازی در این وزارتخانه ادامه دارد.
برای مثال، افرادی که در سال ۱۴۰۰ اولین واریزی خود را برای ساخت و ساز در شهرهای جدید انجام دادهاند، هنوز شاهد هیچ اقدامی در راستای ساخت منزل خود نیستند. این موضوع نه تنها باعث نارضایتی مردم شده، بلکه اعتقاد به بیکاری و بیتفاوتی دولت را در میان عموم مردم تقویت کرده است.
سفر به سوئیس؛ ضرورت یا تجمل؟
سفر وزیر راه و شهرسازی به سوئیس نیز یکی از مواردی است که بحثبرانگیز بوده است. پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد هدف این سفر که بازدید از زیرساختها و جادههای سوئیس معرفی شده، اما سوال این است که واقعا در شرایط کنونی بازدید از جاده های سوئیس مهمتر از رسیدگی به شرایط جاده ای کشور بود که امسال نوروز نزیک به 900 نفر را به کام مرگ کشید؟ اخبار نشان می دهد، در واقع شامل دیدارهایی با مقامات کمیسیون اقتصادی اروپا و توسعه همکاریهای بینالمللی بوده است.
وزیر راه و شهرسازی در این سفر تأکید کرد که ایران آماده است در حوزههایی مانند ایمنی جادهای، کاهش تلفات جادهای، استانداردسازی، و برگزاری کارگاههای آموزشی مشترک همکاری کند. اما سؤال اینجاست که آیا این همکاریها نیاز به سفر شخص وزیر داشت؟ آیا نمیتوانست این همکاریها از طریق دیپلماسی اقتصادی یا فناوریهای ارتباطی انجام شود؟
انتقاد از عدم توجه به مشکلات داخلی
یکی از انتقادات اصلی به وزیر راه و شهرسازی، عدم توجه به مشکلات داخلی و تمرکز بر سفرهای خارجی است. در حالی که کشور با بحرانهایی مانند نیمهتمام ماندن پروژههای مسکن ملی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی، و بیکیفیت بودن راهها مواجه است، سفرهای تفریحی و گردشگری وزیر راه و همراهان وی نشاندهنده بیتوجهی به مشکلات داخلی است.
نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی تأکید کردهاند که وزارت راه و شهرسازی باید به جای سفرهای تفریحی، بر حل مشکلات کلان کشور مانند بحران مسکن، کمبود زیرساختها، و نیمهتمام ماندن پروژههای عمرانی تمرکز کند.
راهکارها برای بهبود عملکرد
برای بهبود عملکرد وزارت راه و شهرسازی، چند راهکار کلیدی وجود دارد:
تمرکز بر پروژههای داخلی: وزارت راه و شهرسازی باید تمام تلاش خود را بر حل مشکلات داخلی و تکمیل پروژههای نیمهتمام معطوف کند.
شفافیت در ارائه آمار: وزارت باید آمارهای دقیق و شفافی از پیشرفت پروژهها ارائه دهد تا مردم و نهادهای نظارتی بتوانند عملکرد آن را ارزیابی کنند.
کاهش هزینههای غیرضروری: سفرهای تفریحی و گردشگری باید به حداقل برسد و بودجههای اختصاصدادهشده به این سفرها برای حل مشکلات داخلی استفاده شود.
همکاریهای بینالمللی هوشمندانه: همکاریهای بینالمللی باید از طریق دیپلماسی اقتصادی و فناوریهای ارتباطی انجام شود تا هزینههای سفرهای خارجی کاهش یابد.
به گزارش راه دانا، سفرهای تفریحی وزیر راه و شهرسازی در حالی که مشکلات کلان کشور همچنان ادامه دارد، نشاندهنده بیتوجهی به نیازهای مردم و بحرانهای داخلی است. وزارت راه و شهرسازی باید به جای تمرکز بر سفرهای گردشگری، تمام تلاش خود را بر حل مشکلات مسکن، تکمیل پروژههای عمرانی، و بهبود زیرساختها معطوف کند. این اقدامات نه تنها باعث افزایش رضایت مردم خواهد شد، بلکه به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور نیز کمک خواهد کرد.
درباره نویسنده
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!