جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۶۳۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۵/۱۹ - ساعت ۱۲:۲۷

پیش‌بینی برداشت ۵ تن باریجه در شهرستان گرمه

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمه گفت: در سال جاری ۵ تن و ۲۱۲ کیلوگرم شیره گیاه دارویی باریجه از عرصه‌های رویش این گیاه در شهرستان گرمه برداشت خواهد شد.
پیش‌بینی برداشت ۵ تن باریجه در شهرستان گرمه,

به گزارش اترک نیوز به نقل از پایگاه خبری گرمه، سیامکی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گرمه با اعلام این خبر افزود: بیشترین رویشگاه گیاه دارویی باریجه یا قسنی در مناطق کوهستانی خمبی و سرای، ارتفاعات شهر درق و کوه بهار است که در سال ۹۵ مجوز برداشت ۵ تن و ۲۱۲ کیلوگرم از شیره این گیاه دارویی زیر نظر اداره منابع طبیعی صادر شده و برداشت در مناطق خمبی و باریجستان درق در حال انجام است.

وی ادامه داد: دوره برداشت گیاه باریجه سه ساله است و در صورت برداشت این گیاه از مناطق موردنظر، منطقه فوق برای مدت دو سال پیاپی مورد حفاظت، احیاء و استراحت قرار خواهد گرفت.

رییس اداره منابع طبیعی شهرستان گرمه افزود: گیاه دارویی باریجه یکی از باارزش‌ترین گونه‌های گیاهان دارویی است که شیره آن پس از فراوری اولیه در استان به خارج کشور صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بهره‌برداری از شیره باریجه کوه خمبی و ارتفاعات درق آغازشده و با درآمدی بالغ‌بر ۶ میلیارد ریال به شرکت تعاونی بومی منابع طبیعی واگذار گردیده است.

سیامکی گفت: در راستای جلب مشارکت جوامع محلی و ایجاد اشتغال، بهره‌برداری از گیاه باریجه در سطحی معادل ۳۰۰ هکتار از راضی خمبی در حال انجام است و زمینه اشتغال فصلی بیش از ۳۰۰۰ نفر روز را فراهم نموده است.

وی افزود: نظارت برای اجرای تعهدات طرح، بهره‌برداری اصولی و فنی با هدف حفظ و احیاء رویشگاه گیاهان دارویی و برداشت بهینه و مستمر از محصولات فرعی آن توسط این اداره صورت می‌گیرد، همچنین در همین راستا میزان ۱۰۰ هکتار از اراضی محدوده طرح با بذر باریجه توسط شرکت بهره‌بردار احیاء و غنی‌سازی می‌گردد.

رییس منابع طبیعی شهرستان گرمه بیان داشت: گیاه باریجه جزو گونه‌های مجاز مشروط است که بهره‌برداری و حمل آن فقط در غالب طرح بهره‌برداری مصوب و با مجوز اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مقدور است و شیره باریجه کاربردهای متعدد دارویی، بهداشتی، صنعتی و نظامی داشته و اکثر این محصولات به کشورهای خارجی صادر می‌گردد.

سیامکی تأکید کرد بهره‌برداری باریجه بدون اخذ مجوز و خارج از طرح‌های بهره‌برداری ممنوع بوده و هرگونه حمل و جابه‌جایی آن برخورد قضایی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک