جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس فرهنگی | کد خبر: ۶۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ساعت ۱۳:۴۳

نبض قدیمی‌ترین قنات گرمه کند میزند/ آبادانی «قلعه کور» درگرو احیای کامل قنات

کشاورزان و دامداران منطقه «قلعه کور» شهرستان گرمه ضمن تقدیر از زحمات جهاد کشاورزی به خاطر لایروبی ۵۰ درصدی قدیمی‌ترین قنات شهرستان، بازگشت آبادانی به این منطقه را مشروط به تکمیل مراحل لایروبی قنات می‌دانند.
نبض قدیمی‌ترین قنات گرمه کند میزند/ آبادانی «قلعه کور» درگرو احیای کامل قنات,قنات،گرمه،خراسان شمالی

به گزارشاترک نیوز به نقل از  پایگاه خبری گرمه، شهرستان گرمه به دلیل قرار داشتن در منطقه‌ای نیمه‌خشک از دیرباز با مشکل و معضل کم‌آبی مواجه بوده است و به همین خاطر نیز پیشینیان از گذشته‌های دور برای بهره بردن از این مایه ارزشمند و حیاتی و رسانیدن آن از مسافت‌های دور به نقاط موردنظر از قنات استفاده می‌کردند.

۱۶ خانوار از مالکان و شاربان قنات قدیمی قلعه کور هستند

حفر قنات به دلیل بزرگ و عظیم بودن پروژه از توان اقتصادی و فیزیکی یک فرد یا یک خانواده خارج است بر همین اساس بیشتر قنات‌ها از جمله قنات قدیمی قلعه کور با مشارکت چندین خانواده احداث می‌شده است به‌طوری‌که اکنون تعداد مالکان و شاربان قنات قلعه کور ۱۶ خانوار هستند.

نبض قدیمی‌ترین قنات گرمه کند میزند/ آبادانی «قلعه کور» درگرو احیای قنات

آبیاری ۱۵۰ هکتار از اراضی منطقه قلعه کور توسط قدیمی‌ترین قنات گرمه

جلالیان از کشاورزان این منطقه با بیان اینکه در گذشته آب این قنات پس از خروج از مظهر در قلعه کور، مزارع و باغات اطراف به وسعت ۱۵۰ هکتار را آبیاری می‌کرده است افزود: قنات قلعه کور در طول مسیر خود، ۴۰ حلقه میله چاه دارد.

 وی افزود: آبدهی قنات قلعه کور در گذشته حدود ۴ اینچ بوده است اما این میزان به دلیل خشکسالی های پیاپی، کاهش یافته به‌طوری‌که این قنات حدود ۶ ماه پیش به‌طور کامل خشک شد اما به همت جهاد کشاورزی و کشاورزان منطقه هم‌اکنون به‌صورت ۵۰ درصدی احیا شده است.

نبض قدیمی‌ترین قنات گرمه کند میزند/ آبادانی «قلعه کور» درگرو احیای قنات

لزوم توجه جهاد کشاورزی به این قنات قدیمی

طالبی از دیگر کشاورزان منطقه قلعه کور شهرستان گرمه ضمن تقدیر از زحمات جهاد کشاورزی برای لایروبی این قنات قدیمی گفت: متأسفانه لایروبی این قنات نصفه و نیمه انجام شده است و بااین‌وجود آب قنات جریان یافته و می‌تواند برای مصرف دام‌ها مورداستفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آب قنات «قلعه کور» کفاف آبیاری زمین‌های کشاورزی را نمی‌دهد اضافه کرد: کشاورزان این منطقه امیدوارند با تکمیل مراحل لایروبی، اقدامی عملی و جدی در زمینه احیای قنات، حفظ کشاورزی، دامداری و باغات موجود در این منطقه صورت گیرد.

نبض قدیمی‌ترین قنات گرمه کند میزند/ آبادانی «قلعه کور» درگرو احیای قنات

تیمورتاش نیز با بیان اینکه بیش از ۵۰ میلیون ریال از طریق جهاد و حدود ۳۵ میلیون ریال توسط اهالی برای لایروبی این قنات هزینه شده است خواستار تکمیل مراحل احیای قنات شد و اظهار داشت: با احیای این قنات علاوه بر بازگشت آبادانی به این منطقه حدود ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی قابل‌کشت خواهد شد.

تکمیل لایروبی قنات مشروط به تخصیص اعتبار

رمضانی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گرمه با اشاره به اینکه بخش زیادی از آب کشاورزی این شهرستان از قنوات تأمین می‌شود لایروبی و احیای قنات‌ها را یکی از اولویت‌های کاری این نهاد دانست.

وی اضافه کرد: لایروبی قنات قلعه کور با اعتباری بالغ‌بر ۸۰ میلیون ریال و بیش از ۳۵ میلیون ریال آورده مردمی انجام شده است و تکمیل لایروبی نیازمند تزریق اعتبار جدید است.

وی با بیان اینکه تکمیل لایروبی این قنات که از قدیمی‌ترین قنوات موجود در شهرستان است در دستور کار قرارگرفته اظهار داشت: به‌محض تخصیص اعتبارات جدید این قنات قدیمی به‌صورت کامل لایروبی و احیا خواهد شد.

خاطرنشان می‌گردد قلعه کور، قدیمی‌ترین منطقه باستانی شهرستان گرمه با قدمتی در حدود ۲ هزار سال است که تعدادی تپه باستانی، قبرستان قدیمی و یک قنات را در خود جای داده است و در فاصله ۲۷ کیلومتری شمال غربی گرمه واقع شده است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک