جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس فرهنگی | کد خبر: ۶۲۵۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۵/۰۳ - ساعت ۹:۵۹

ثبت ۱۵۰ اثر تاریخی شهرستان گرمه در فهرست آثار ملی

مسئول نمایندگی اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمه گفت: تاکنون بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی این شهرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 ثبت ۱۵۰ اثر تاریخی شهرستان گرمه در فهرست آثار ملی,

به گزارش اترک نیوز به نقل از پایگاه خبری گرمه، ملاصالحی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمه گفت: تدوین و اجرای برنامه‌های پژوهشی اطراف آثار برجا مانده از گذشتگان در قالب کاوش‌های باستان‌شناسی، بررسی و شناسایی بناها، تپه‌ها، محوطه‌ها و مجموعه‌های تاریخی، مرمت و احیای بناها، حفاظت و حراست از آثار فرهنگی و تاریخی تلاش برای ثبت آثار در فهرست آثار ملی و تدوین برنامه‌هایی برای جذب گردشگران از جمله مهم‌ترین اقدامات و وظایف این اداره هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی شهرستان گرمه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است اظهار داشت: تلاش برای ثبت ۸ اثر دیگر در حال انجام است.

ملاصالحی گفت: سردابه سپیدانلو، آب‌انبار تخت سنگو، آسیاب‌های مرغزار، آب‌انبار سد کفترک، بند مهار کندو، آب‌انبار خال سیاه، قلعه خان آرمادلو و قزقلعه دشت هشت اثری هستند که جهت ثبت در فهرست آثار ملی کشور معرفی شده‌اند.

وی اضافه کرد: آثار تاریخی شهرستان در سه بخش میراث معنوی ناملموس، میراث طبیعی و میراث تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند و ۴۱ اثر پروانه ثبت دریافت نموده‌اند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان گرمه با بیان اینکه دو اثر ثبتی کلاه کرکی و چادرشب بافی این شهرستان نیز اخیراً موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت شده‌اند افزود: استفاده از مواد اولیه مرغوب، دیرینگی، تاریخی و سنتی، زیبایی و جلوه ظاهری این محصولات، آن‌ها را قابل‌عرضه در بازارهای همه سرزمین‌هایی می‌کند که با فرهنگ ایرانی و شرقی پیوند دارند.

وی با بیان اینکه حراست از میراث تاریخی بدون کمک، همیاری و تعامل با مردم دشوار است خواستار توجه بیشتر شهروندان در جهت حفاظت از ابنیه و اماکن تاریخی شد.

 انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک