جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس فرهنگی | کد خبر: ۵۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۹ - ساعت ۱۰:۲۹

گرمه شهرستانی که کتاب‌فروشی ندارد / اولین کتابفرشی اردیبهشت ۹۵ راه‌اندازی می‌شود

شهرستان گرمه با وجود اینکه از پیشینه فرهنگی بالایی برخوردار بوده و بالاترین نرخ باسوادی در استان خراسان شمالی را داراست، فاقد کتابفروشی است.

به گزارش اترک نیوز به نقل از پایگاه خبری گرمه؛ در سال‌هایی که از سوی مقام معظم رهبری تأکیدات فراوانی به مباحث فرهنگی می‌شود بایستی توجه ویژه‌ای به بحث فرهنگ حتی در جوامع کوچک گردد و کتاب و کتاب‌خوانی یکی از عنصرهای اصلی فرهنگ محسوب می‌شود.

مردم روستاها و شهرهای کوچک نیز همانند مردم مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها نیازمند برخورداری عادلانه از خدمات هستند اما گاه مورد اجحاف قرار گرفته‌اند، یکی از این اقلام فرهنگی که باید به‌صورت عادلانه در اختیار مردم قرار گیرد کتاب است.

این روزها برخی مسئولان برای بالا رفتن نرخ مطالعه در کشور راه‌های متفاوت را جستجو می‌کنند و برخی، راهکار و راه‌حل‌های فراوان ارائه می‌دهند غافل از اینکه شهرستان گرمه که دارای جمعیت قابل‌توجهی در حوزه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، فرهنگی و فرهیخته‌ است حتی بک کتاب‌فروشی هم ندارد و احساس می‌شود در این شهرستان با یار مهربان، حسابی نامهربانی شده است.

آخوندی یکی از شهروندان گرمه‌ای در همین رابطه گفت: اگر کسی از روستاها و شهرهای شهرستان گرمه نیاز به کتابی داشته باشد باید مسیر چند کیلومتری یا حتی چند صد کیلومتری را طی نماید و برای تهیه کتب موردنیاز خود به شهرستان‌های همجوار و مرکز استان مراجعه نماید.

وی اضافه کرد: این امر ضمن اتلاف وقت و هزینه‌های زیاد، خطرات جاده‌ای و حوادث رانندگی را نیز برای افراد به دنبال خواهد داشت.

یکی از دانشجویان دانشگاه پیام نور گرمه نیز ابراز داشت: متأسفانه در این شهرستان هیچ مکانی برای خرید کتاب وجود ندارد که باید تدابیر ویژه‌ای برای رفع این معضل اندیشیده شود.

وی ادامه داد: کتاب‌های دانشگاه پیام نور معمولاً در کوچک‌ترین کتاب‌فروشی‌ها هم یافت می‌شوند اما ما برای تهیه همین کتب باید راهی مرکز استان شویم که این امر برای دانشجویان مشکلات فراوانی را ایجاد نموده است.

طایفی از دیگر شهروندان گرمه‌ای ضمن انتقاد از نبود کتاب‌فروشی در شهرستان گرمه گفت: لوازم‌التحریرهایی هستند که کتاب درسی به فروش می‌رسانند، اما کتاب‌های غیردرسی که بیشتر موردعلاقه مردم هستند را نمی‌توان از این شهرستان تهیه نمود و در این شهرستان کمبود مکان و یا فروشنده کتاب به شدت احساس می‌شود.

وی با اظهار تأسف از عدم وجود کتابفروشی در شهرستان گرمه گفت: این اتفاق در حالی است که بر اساس آمار مسئولین، شهرستان گرمه بالاترین نرخ باسوادی را در استان خراسان شمالی داراست و مسئولین باید برای تشویق شهروندان به مطالعه، زمینه و بسترهای لازم برای راه‌اندازی کتاب‌فروشی را آماده نمایند.

یکی از فرهنگیان شهرستان گرمه نیز با تا کید بر اینکه رشد مراکز فرهنگی، کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌ها می‌تواند در سرنوشت فرزندان ایران‌زمین و شهرستان گرمه سهمی به‌سزا داشته باشد افزود: سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ، تأثیری شگرف در رشد شخصیت شهروندان خواهد داشت و تأسیس کتاب‌فروشی یکی از نیازهای این شهرستان است.

خوشدل سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرمه نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: پیگیری‌های لازم جهت راه‌اندازی کتاب‌فروشی در شهرستان گرمه انجام شده است و ما نیز اعلام آمادگی نموده‌ایم تا فضایی را در مجموعه اداره ارشاد برای برپایی کتاب‌فروشی در اختیار افراد علاقه‌مند قرار دهیم.

وی ادامه داد: توافقاتی با یکی از علاقه‌مندان به راه‌اندازی کتاب‌فروشی انجام شده و اولین کتابفروشی شهرستان گرمه با همکاری بخش خصوصی در اردیبهشت ۱۳۹۵ افتتاح خواهد شد.

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com

برچسب ها: کتابخانه

نظرات شما
ناشناس | 1394/10/29
0
0
......وقتی فضای فرهنگی گرمه در اختیار مرکز بهداشت قرار می گیرد
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک