جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس علمی و فناوری | کد خبر: ۵۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۲۳ - ساعت ۱۲:۲۹

اختراع دانش‌آموز گرمه‌ای در راه چین

گوشی هوشمند اختراع‌شده توسط دانش‌آموز گرمه‌ای طی هفته‌های آینده برای فروش به شرکت‌های چینی به این کشور ارسال خواهد شد و جلوگیری از این امر نیازمند حمایت مسئولین و شرکت‌های داخلی است.

به گزارش اترک نیوز به نقل از پایگاه خبری گرمه؛ یاسین پوراسکندری دانش‌آموز ۱۷ ساله گرمه‌ای است که موفق به ثبت اختراع گوشی هوشمند نابینایان شده است.

وی که از کودکی ایده‌های خلاقانه‌ای را در ذهن خود پرورش داده است، گفت: سال اول ابتدایی ایده‌ام این بوده که دوچرخه الکترونیکی تولید شود تا علاوه بر مصارف معمول، توانایی تولید برق را نیز داشته باشد که متأسفانه این ایده امروزه توسط شرکت‌های آمریکایی به مرحله عملیاتی رسیده است.

این مخترع جوان گرمه‌ای ادامه داد: در سال اول دبیرستان پروژه‌ای با عنوان زنگ ناشنوایان را آغاز کردم و پس از تحقیق و پژوهش به نتیجه‌های خوبی دست یافتم و این دستگاه با همکاری مهندسین الکترونیک طراحی شد اما در دقیقه ۹۰ متوجه شدیم این وسیله به نام فرد دیگری ثبت شده است.

وی افزود: اختراعی که بالاخره توانست قبل از دیگر مخترعین جهان به مرحله ثبت برسد گوشی هوشمند نابینایان بود که خوشبختانه با شماره ۸۷۲۹۸ در سازمان ثبت ‌اسناد و املاک ایران و سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به ثبت رسیده است.

یاسین پوراسکندری اظهار داشت: برای اولین بار است که تلفن همراه ویژه نابینایان در ایران طراحی شده است و این گوشی جزو معدود تلفن همراه نابینایان جهان است که از خط بریل استفاده نمی‌کند و تمامی امکانات گوشی‌های همراه هوشمند را داراست.

وی اضافه کرد: تعداد دکمه‌های صفحه‌کلید تلفن همراه نابینایان در جهان بین ۳۰ تا ۴۰ مورد است درحالی‌که در این اختراع تنها از ۳ کلید استفاده شده است و این موضوع، کار کردن با آن را راحت‌تر خواهد کرد.

اختراع دانش‌آموز گرمه‌ای در راه چین

دانش‌آموز ۱۷ ساله شهرستان گرمه بیان داشت: قیمت‌گذاری این طرح که توسط یکی از مؤسسات و بر اساس کلیات طرح عنوان شده است حدود ۵ میلیارد تومان است و قرار شده طی هفته‌های آینده این طرح برای فروش به شرکت‌های چینی به این کشور ارسال شود.

وی با اشاره به اینکه بابت خروج این اختراع از کشور بسیار ناراحتم افزود: اگر شرکت‌های داخلی اعلام آمادگی کنند تا این طرح را خریداری و به تولید انبوه برسانند حاضرم، طرح این اختراع را حتی با قیمت یک‌دهم به شرکت‌های ایرانی بفروشم.

پوراسکندری با بیان اینکه در کشور ما حدود ۱۰۰ هزار نابینا وجود دارد اظهار داشت: مسئولین می‌توانند با ایجاد یک کارگاه کوچک زمینه تولید آن را در کشور را فراهم نمایند و علاوه بر تأمین نیاز داخل باعث جهانی شده این اختراع به نام ایران اسلامی شوند.

وی عصای هوشمند را از دیگر قابلیت‌های این گوشی عنوان کرد و افزود: عصاهای هوشمند موجود در بازار حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان قیمت دارند درحالی‌که این گوشی پس از تولید انبوه به همراه عصای هوشمندش بین ۳ تا ۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهد شد.

این مخترع جوان کشورمان گفت: امروزه تلفن‌های همراه نابینایان در جهان یا صوتی هستند یا با خط بریل کار میکنند و مشکلات گوشی‌های بریلی این است که افرادی که با این خط آشنا نیستند نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

اختراع دانش‌آموز گرمه‌ای در راه چین

وی ادامه داد: نوع دیگری از گوشی‌های نابینایان نیز تنها با ورودی صوتی کار می‌کنند و ازآنجایی‌که گفتار افراد یک فرایند وابسته به گویش و لهجه است و ممکن است در یک کشور ده‌ها گویش و لهجه وجود داشته باشد؛ قطعاً لهجه معیاری که در این گوشی قرار داده‌شده با لهجه افراد مختلف، همخوانی ندارد و این یکی از نواقص این‌گونه گوشی‌هاست.

پوراسکندری با بیان اینکه در حال حاضر هیچ‌یک از تلفن‌های همراه نابینایان طراحی‌شده در جهان وارد بازار ایران نشده است اظهار داشت: در اختراع گوشی هوشمند جدیدی که توسط بنده به ثبت رسیده است نه از خط بریل و نه از ورودی صوتی استفاده خواهد شد بلکه برای راحتی کار در این گوشی، کیبورد خاصی طراحی‌شده که متشکل از سه کلید بوده و با این سه کلید می‌توان تمام اطلاعات موردنیاز را به تلفن همراه وارد کرد.

وی بیان داشت: عصای هوشمند این گوشی نیز برگرفته از مجموعه حس‌گرها و دوربین‌هایی است که پس از قرار گرفتن گوشی در جای خود می‌تواند به  شخص نابینا در تشخیص موانع و راه رفتن بهتر کمک کند.

این نخبه بسیجی ادامه داد: با عصای هوشمند این گوشی می‌توان امکانی به وجود آورد تا به‌محض اینکه شخص نابینا دچار مشکل شد با دفاتر مخصوص و یا شماره‌های دلخواه تماس تصویری برقرار شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه «در حال حاضر این اختراع در چه مرحله‌ای قرار دارد؟» افزود: کار طراحی، ثبت اختراع و رفع نقص‌ها انجام‌ شده و نمونه مهندسی این گوشی با همکاری سپاه پاسداران خراسان شمالی در حال ساخته‌شدن است و ظرف مدت سه ماه آینده این نمونه تولید خواهد شد.

اختراع دانش‌آموز گرمه‌ای در راه چین

این مخترع اظهار داشت: در حال حاضر کار بر روی پروژه‌ای را آغاز نموده‌ام که می‌تواند برق را بدون استهلاک و هیچ‌گونه هزینه‌ای تولید کند و این طرح نیز به اثبات رسیده است و هیچ مهندسی نتوانسته از آن ایراد بگیرد.

وی گفت: در این طرح از هیچ‌یک از منابع آب و باد و خورشید برای تولید برق استفاده نمی‌شود و پس از ساخت دستگاه می‌توان بدون هیچ‌گونه سوختی به‌صورت مادام‌العمر برق تولید کرد.

یاسین پوراسکندری ادامه داد: طرح تولید برق رایگان، پیشرفت ۹۰ درصدی داشته و اگر این طرح حمایت شود می‌تواند بسیاری از مشکلات بخش انرژی کشور را مرتفع نماید.

مادر این مخترع جوان نیز خلاقیت‌های فرزندش را یادآور شد و افزود: پیش‌ازاین نیز فرزندم کار بر روی اختراعات زیادی را آغاز نموده بود و از همان کودکی ذهن بسیار فعال و پویایی داشت.

وی ادامه داد: زنگی برای ناشنوایان، دوچرخه دیجیتال، اره آهنگری و چندین طرح دیگر ازجمله ایده‌هایی بودند که در مقاطع مختلف توسط یاسین پیگیری می‌شد و درنهایت این گوشی هوشمند بود که توانست قبل از مخترعان جهانی به مرحله عملیاتی و ثبت اختراع برسد.

مادر این دانش‌آموز نخبه ضمن تقدیر از مسئولین شهرستان گرمه گفت: از مسئولین کشور درخواست دارم از طرح‌های جوانان کشور حمایت کنند تا این طرح‌ها از کشور خارج نشوند.

وی ادامه داد: پسرم برای خدمت به کشورش گوشی هوشمند نابینایان را اختراع کرده و ما می‌خواهیم در مرحله اول این گوشی توسط نابینایان ایرانی مورداستفاده قرار گیرد.

 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک