جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۴۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۶/۱۹ - ساعت ۱۰:۳۱

ورود ممنوع کشاورزگرمه ای برای مسئولین جهاد کشاورزی خراسان شمالی/تصاویر

یکی از کشاورزان شهرستان گرمه با نصب بنری ورود کلیه مسئولین جهاد کشاورزی خراسان شمالی به مزرعه خود را ممنوع اعلام کرد.

به گزارش اترک نیوز به نقل از پایگاه خبری گرمه: یکی از کشاورزان شهرستان گرمه با نصب بنری، ورود کلیه مسئولین جهاد کشاورزی خراسان شمالی به مزرعه خود را ممنوع اعلام کرد.

مهدی مظلوم در توضیح این اقدام خود گفت: پنج سال پیش بود که با سرمایه‌گذاری در مزرعه‌ای در یکی از روستاهای شهرستان گرمه به دنبال ثابت کردن خودم بودم اما حتی فکرش را هم نمی‌کردم که روزی مثل امروز منتظر تمام شدن فصل کشت باشم تا جل‌وپلاسم را جمع کنم و عطای کشاورزی رو به لقایش ببخشم.

وی که کشاورزی را یکی از هنرمندانه‌ترین کارهای دنیا می‌داند علت تصمیم خود برای جدایی از عرصه کشاورزی و تولید را عدم‌حمایت و ایجاد مشکل از سوی مسئولین می‌داند.

مظلوم اظهار داشت: در مورد اجرای آبیاری تحت‌فشار مزرعه، با توجه به طرح باید هفتاد میلیون تومان یعنی سهم پانزده‌درصدی خودمان را به صندوق توسعه کشاورزی واریز می‌کردیم تا وجوه سهم دولت آزاد شود ولی در همان روزهایی که قرار بود این پول واریز شود به دلیل سیل و تگرگ، دستمان خالی بود و به مسئولین گفتم، اجازه دهید به جای پول نقد، وسیله و تجهیزات موردنیاز برای اجرای آبیاری تحت‌فشار را به‌صورت وعده چندماهه از کارخانه‌های مورد تائید خریداری کنیم، با چند کارخانه هم صحبت کردیم آن‌ها هم همکاری می‌کردند، ولی مسئولین محترم استان خراسان شمالی پایشان را در یک کفش کردند و گفتند که الاوبلا باید پول نقد به صندوق واریز کنید درحالی‌که ازنظر قانونی هم با توجه به شنیده‌های من می‌شد چنین کاری انجام داد.

ورود ممنوع برای مسئولین جهاد کشاورزی خراسان شمالی

وی ادامه داد: بی‌توجهی و اصرار مسئولین جهاد کشاورزی برای واریز پول نقد، اجرای طرح را دو ماه عقب انداخت، به هر طریقی بود وجه موردنیاز را تأمین کردیم اما لوله پلی‌اتیلن از متری 1700 تومان رسید به متری سه هزار تومان و ژئو ممبران از متری هشت هزار تومان به متری چهارده هزار تومان رسیده بود و حداقل پنجاه‌درصد هزینه طرح افزایش پیدا کرده بود.

مهدی مظلوم مثال کوچکی از کوتاهی‌هایی که مجموعه جهاد کشاورزی شهرستان گرمه و قبل از آن جاجرم و حتی استان انجام داده‌اند و آن را سنگ‌اندازی می‌داند روال خرید یک دستگاه تراکتور سنگین می‌داند و می‌افزاید: پنج سال پیش درخواست تخصیص تراکتور سنگین دادیم و پس‌ازآن هرسال از جهاد گرمه تماس می‌گرفتند و می‌گفتند چهل‌وهشت ساعت وقت دارید مدارکتان را برای تخصیص تراکتور تکمیل کنید.

وی گفت: درحالی‌که فقط یک استعلام ثبتی آن، یک هفته طول می‌کشید چطور امکان داشت تا مدارکمان را ظرف 48 ساعت تکمیل می‌کردیم؟ و اینکه چه مقدار از این مدارک و استعلام واقعاً موردنیاز بود بماند.

این کشاورز گرمه‌ای گفت: بار دیگری نیز درخواست ایجاد مجموعه نگهداری گوسفند داشتی را به جهاد دادیم و به ما گفتند استعلام‌های موردنیاز را بیاورید.

 شش ماه طول کشید تا حدود دوازده استعلام را گرفتیم، تازه اعلام کردند که باید مجوز تغییر کاربری چاه‌های آب را هم از سازمان آب بگیرید که لازمه آن‌هم حضور و تائید کلیه شرکای زمین کشاورزی بود که مشاعی می‌باشد.

 گفتیم آقا چرا همان شش ماه پیش این را نگفتید که به فکر راضی کردن شرکای زمین باشیم؟ جوابی نداشتن و انبوهی از مشکلات دیگری که زمان بهتری را می‌خواهد.

مهدی مظلوم اضافه می‌کند: حداقل چهار یا پنج سرمایه‌گذار بزرگ از بنده راجع به سرمایه‌گذاری در استان خراسان شمالی مشاوره گرفتند ولی من از این کار منصرفشان کردم چون خودم به‌شدت از این کار پشیمان شده‌ام.

وی می‌گوید: برخی اوقات برای یک تایید ساده که نیاز به حضور کارشناسان جهاد کشاورزی بود سه ماه منتظر می‌ماندیم به‌خصوص در رابطه با آبیاری تحت‌فشار و یا استعلام‌های موردنیاز آن‌ که نتیجه آن تأخیر در کشت و آبیاری، ضرر چند ده‌میلیونی و یک سال خانه‌نشینی کشاورزان است و پنج سال سرمایه‌گذاری من در استان خراسان شمالی به همین منوال گذشته است و رویای شیرین سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی خراسان شمالی که روزی به خاطر آن بار سفر به این استان را بسته بودم هیچ‌گاه عملی نشد.

وی ادامه می‌دهد: زایل شدن پنج سال از عمر من و برادرم، از بین رفتن سرمایه چند صدمیلیونی من و شریک‌هایم و بیکاری چندین کارگر دائم و حدود 40 کارگر فصلی حاصل عدم‌حمایت مسئولین جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی خواهد بود.

نکته قابل‌تأمل اینجاست که آیا نتیجه این نوع برخوردها که هرروز از سوی مسئولین در حال تکرار شدن است چیزی به‌جز ضررهای هنگفت به کشاورزی استان و کشور و ناامیدی کشاورزان و اقتصاد این مملکت است؟

چرا باید در سالی که به «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نام‌گذاری شده است مشکلات این‌چنینی به وجود آید تا زمینه فرار سرمایه‌گذاران از بخش تولید استان را فراهم کند؟

چرا با توجه به اینکه مقام معظم رهبری یکی از اولویت‌های اصلی استان خراسان شمالی را توجه به بخش کشاورزی می‌داند و تأکید می‌کند در این استان استعداد کشاورزی وجود دارد باز هم شاهد این‌گونه مشکلات پیش‌پاافتاده‌ای در این حوزه هستیم؟

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
سيد حسن ملكشي | 1394/06/20
0
0
با سلام باعث تاسف است!!!!!!!. البته نبايد يك طرفه به قاضي رفت. در مواردي قانون اين اجازه را به دولتي ها نميدهد تا عمل كنند. بايد اظهارت مسئولين كشاورزي را نيز شنيد.
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1394/07/25
0
0
برای یک بازدید ساده باید بارها به جهاد گرمه رفت و آمد کنید.پشت میز نشسته اند واز دل فردی که این طرف میز نشسته و در انتظار جواب قانع کننده است اصلا و ابدا خبر ندارند.
نام :
ایمیل
نظر
ناشناس | 1395/07/01
0
0
مسولین جهاد کشاورزی که باشما دشمن نیستن مجری قانونن.حالا قانون مشکل داره تقصیر من کارمند چیه. نکنه حالا قانون رو هم ما باید برای شما عوض کنیم.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک