چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۷۳۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۶/۲۶ - ساعت ۱۰:۱۶
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خبرداد:

پیش‌بینی افزایش ۲۵ درصدی برداشت گردو در خراسان‌ شمالی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش‌بینی می‌شود، سال جاری پنج هزار و ۸۰۰ تُن گردو در استان برداشت شود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت.
پیش‌بینی افزایش ۲۵ درصدی برداشت گردو در خراسان‌ شمالی,خراسان شمالی+بجنورد+برداشت گردو+صفدر صفدری

به گزارش عصراترک به نقل از ایرنا، صفدر صفدری مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، اظهار کرد: امسال در فصل گل دهی درختان گردو هوا مساعد بود و با سرمازدگی مواجه نشد و همین امر دلیلی بر افزایش برداشت و کیفیت خوب این محصوب خواهد بود.

وی افزود: اکنون برداشت گردو از سطح چهار هزار و ۶۶۹ هکتار باغ استان آغاز شده است، افزود: از مجموع باغ‌های گردوی خراسان شمالی چهار هزار و ۵۱۶ هکتار بارور و ۱۵۲ هکتار غیر بارور است.

صفدری خاطرنشان کرد: بیشترین باغ گردوی استان در شهرستان‌های شیروان، فاروج و بجنورد و ارقام گردوی تولیدی استان «محلی»، «ژنوتیپ برتر»، «چندلر»، «فرانکت روند» و «فرانت» است.

اجرای سرشاخه کاری در ۲۷ هکتار باغ گردو

وی اضافه کرد: سال‌های گذشته به صورت الگویی و نمونه‌ای در سطح یک تا ۲ هکتار سرشاخه کاری گردو انجام می‌شد اما امسال در سطح ۲۷ هکتار این طرح اجرا و در این باغ‌ها ارقام جدید و پر بار کاشت شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ارقام جدید و پر بار از استان همدان خریداری شده است، گفت: این طرح در مرحله اول در باغ‌های مادری اجرا خواهد شد و در مرحله بعد در بین باغداران توزیع می‌شود.

وی افزود: ارقام‌های چالدران، الوند، آل دوران پر شین کاسپین از جمله ارقام جدید، مقاوم و پر محصول گردو در استان هستند که در طرح سرشاخه کاری مورد استفاده قرار گرفت.

خراسان شمالی از قطب‌های تولید گردو در کشور است و بیشترین سطح زیر کشت این محصول مربوط به شهرستان شیروان با یکهزار و ۲۸۵ هکتار و شهرستان‌های بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان از دیگر مناطق دارای گردو است.

۶٫۵ درصد باغ‌های خراسان شمالی و ۲ درصد تولید مربوط به گردو است و سطح زیر کشت گردو در این استان سه هزار و ۷۳ هکتار تخمین زده می‌شود و میانگین عملکرد نیز در واحد سطح ۲ تُن است.

خراسان شمالی با جمعیت یک میلیون نفر ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

از ۷۶‬ نوع محصول تولیدی بخش کشاورزی این استان ۲۹ گونه آن باغی است که حجم سالانه تولید آن به تا حدود ۳۰۰ هزار تن می‌رسد.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک