شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۷۹۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۵/۰۲ - ساعت ۱۰:۹

برگزاری آیین یازدهم محرم امامزاده کوران اسفراین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین از برگزاری این آیین در روز یازدهم محرم امسال در امامزاده کوران این شهرستان خبر داد.
برگزاری آیین یازدهم محرم امامزاده کوران اسفراین,

 عبدالله سهرابی در گفتگو با پایگاه خبری عصراترک از اسفراین، با اشاره به جلسه هماهنگی برگزاری این رویداد گردشگری مذهبی که در روزهای گذشته برگزار شد، افزود: در تداوم برگزاری سالیانه آیین روز یازدهم امامزاده کوران، پس از وقفه‌ای سه‌ساله به دلیل شرایط ناشی از بیماری کرونا، امسال شاهد برگزاری این رویداد گردشگری مذهبی در شهرستان خواهیم بود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین  تصریح کرد: يكي از آیین‌های عزاداري ايام سوگواري محرم در استان خراسان شمالي، مراسم یازدهم محرم است كه هرساله در امامزاده کوران شهرستان اسفراین است که خيل عظيمي از عزاداران و مشتاقان معرفت اباعبدالله (ع) از گوشه‌وکنار به عزاداری می‌پردازند.

سهرابی ادامه داد: دسته‌ها و هیئت‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی روستاها و شهرهای اطراف پشت‌سرهم و بر اساس نظم خاصی و با طواف در دور امامزاده عزاداری می‌کنند که این مهم جلوه‌ای ویژه به این مراسم می‌دهد. از نکات جالب در این مراسم حضور زنان در پشت سر هیئت‌ها و برداشتن پرچم‌های سیاه است.

وی گفت: آیین یازدهم محرم از سابقه و پيشينۀ ديريني برخوردار است در تحقيقات ميداني از بزرگان، تکیه‌داران و هیئت‌ها و بخصوص افراد مسن اين رسم را تا چهار نسل قبل خود به ياد دارند. حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال قدمت دارد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اسفراین خاطرنشان کرد: آیین یازدهم محرم امامزاده کوران اسفراین با شماره ۱۵۴۴ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است.


انتهای پیام/رضازاده

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک