چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۵۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ساعت ۶:۵۴
در گفت و گو با عصراترک عنوان شد؛

اشتغال دیرینه ای که باید صنعتی شود/تلاش خراسان شمالی بر تکمیل چرخه تولید نوغان و دیبا

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در خراسان شمالی طی یک دهه اخیر تلاش های بسیاری برای تامین زیرساخت ها و تکمیل زنجیره نوغان داری و تولید نخ ابریشم انجام شده، اما برای دست یابی به رشد این فعالیت اقتصادی از وضعیت سنتی به صنعتی راه درازی در پیش است.
اشتغال دیرینه ای که باید صنعتی شود/تلاش خراسان شمالی بر تکمیل چرخه تولید نوغان و دیبا,

به گزارش عصراترک، شهرستان راز و جرگلان در استان خراسان شمالی از دهه های بسیار گذشته محل نوغان داری، تولید نخ ابریشم، بافت فرش ها، قالیچه ها، پشتی ها و پارچه های ابریشمین بوده که البته نوغان داری و تولید نخ ابریشم در این خطه به صورت سنتی و برای تولید فرش، قالیچه، پشتی و پارچه ابریشمی ترکمن کاربرد داشته است.

این اشتغال به صورت سنتی و بدون ارزش افزوده ادامه داشت و پابرجا ماند تا اینکه در دهه 90 مسئولان اجرایی به منظور اشتغالزایی و اقتصادی کردن آن بر تکمیل حلقه های زنجیره تولید این اشتغال سنتی در استان معطوف شدند.

با توجه به اینکه طی نیمه نخست دهه 90 مسئولان اجرایی استان بیان می کردند که باید به لحاظ مالی و تسهیلاتی بتوانیم نوغان داران و تولیدکنندگان نخ ابریشم و بافندگان این شهرستان را حمایت کنیم تا این چرخه تولید سنتی به چرخه صنعتی، تبدیل همچنین حلقه های زنجیره تولید این فعالیت اشتغالزا و درآمدزا در استان تکمیل شود، تا به کنون که یک دهه از این هدفگذاری، گذشته، شاهد بوده ایم که تلاش های بسیاری برای آن انجام شده و برخی از اقدامات از جمله تشکیل شرکت های تعاونی، توسعه توتستان ها، امکان تبدیل پیله تر به پیله خشک و جلوگیری از خام فروش پیله تر میسر شده است اما هنوز برای صنعتی شدن، تکمیل دیگر حلقه های این زنجیره تولید و دست یابی به درآمدی پایدار همراه با ارزش افزوده بالا راهی دراز در پیش است که باید طی کرد.

اهمیت این موضوع بقدری است که برای شتاب بخشی به این هدفگذاری، هلدینگی وابسته به کمیته امداد نیز قدم جلو گذاشته است و در زمینه هایی از جمله تامین و توزیع تخم نوغان در این منطقه، خرید پیله های تر و تبدیل آن به پیله های خشک در منطقه فعالیت می کند و این اقدامات صورت گرفته، موجب شده اند گستره فعالیت نوغان داری و تولید نخ ابریشم به شهرستان های مانه و سملقان و بجنورد نیز رشد پیدا کنند و حتی برخی از مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی را نیز در این عرصه مشغول به کار کند.

هرچند که تلاش های مسئولان اجرایی و همراهی مردم در اجرای این برنامه راهبردی قابل توجه بوده که علاقمندی به این فعالیت را در این شهرستان ها بسیار افزایش داده، با این وجود، تا رسیدن به قله صنعت نوغان داری و تولید محصولات ابریشمین در یک زنجیره تولید نیازمند آماده زیرساخت هایی به روز است که جز با همراهی و هم افزایی دولت و مردم میسر نمی شود.

پیش بینی تولید 255 تن پیله خشک ابریشم در استان طی نیمه نخست امسال

محمد محمدزاده، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک با اعلام اینکه در استان، فعالیت در زمینه صنعت نوغان داری و تولید نخ ابریشم در خراسان شمالی با استقبال بسیار خوبی روبرو شده است، اظهار کرد: در حال حاضر سه هزار و 800 خانوار در سطح استان در این زمینه اشتغال دارند.

محمدزاده با اشاره به اینکه در استان هر ساله، طی فصل زمستان، از سطح ادارات جهاد کشاورزی شهرستان ها میزان مورد نیاز به تامین تخم نوغان برای انجام فعالیت نوغان داری در فصل بهار را برآورد می کنیم، گفت: برای بهار امسال پنج هزار و 800 جعبه تخم نوغان نیاز سنجی شده بود که به دلیل استقبال چشمگیر بهره برداران برای تامین جعبه تخم نوغان و فعالیت در این زمینه شش هزار و 20 جعبه تخم نوغان، تامین و میان بهره برداران استان توزیع شدند.

وی افزود: نیاز به تامین تخم نوغان در استان برای بهار امسال در مقایسه با بهار سال 1400 تا حدود 10 تا 15 درصد افزایش داشته است.

این مسئول در ادامه با یادآوری این مطلب که در استان میانگین برداشت پیله تر ابریشم از هر جعبه تخم نوغان مبتنی بر آموزش و افزایش بهره وری به 42.5 کیلوگرم رسیده درحالیکه در سطح کشور میانگین برداشت پیله تر ابریشم از هر جعبه تخم نوغان 35 کیلوگرم است، اعلام کرد: پیش بینی می شود که در استان طی نیمه نخست امسال 255 تن پیله خشک ابریشم برداشت شود.

وی درباره وضعیت بازار فروش پیله های تر و خشک ابریشم نوغان داران استان نیز اظهار کرد: طی سالیان گذشته، بهره برداران این فعالیت در استان در زمینه فروش پیله های تر و خشک خود با مشکل روبرو بودند که آنان مجبور می شدند تولیدات خود را به دلالان و واسطه ها با قیمت های بسیار پایین بفروشند.

محمدزاده گفت: با این وجود، در راستای حمایت از این فعالیت اشتغالزا و اقتصادی در استان، شرکتی وابسته به کمیته امداد در زمینه تکمیل زنجیره های صنعت نوغان داری و تولید نخ ابریشم در استان، ورود و فعالیت خود را از سال 1400 در زمینه های تامین، توزیع تخم نوغان، خرید پیله های تر ابریشم، خرید پیله های خشک ابریشم آغاز کرد تا سود حاصل از این فعالیت به بهره برداران اصلی استان بازگردد.

وی تصریح کرد: با ورود این شرکت به فعالیت در استان، از سال 1400 قیمت پیله تر ابریشم از کیلویی 55 هزار تومان به کیلویی 140 هزار تومان افزایش یافت.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: در حال حاضر نیز قیمت پیله تر ابریشم به کیلویی بیش از 260 هزار تومان رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت تا هفته اول خرداد ماه جاری از مجموع 45 تن پیله تر ابریشم تولید شده در استان به میزان 14 تن از این محصول را از نوغان داران استان خریداری کرد.

نخ ابریشم خراسان شمالی، دارنده برترین کیفیت جهانی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در سطح کشور استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران و گیلان در زمینه صنعت نوغان داری و تولید نخ ابریشم فعالیت دارند، اذعان کرد: در حال حاضر رتبه تولید خراسان شمالی در میان رقبای فعال خود در این صنعت رتبه چهارم کشوری و رتبه بهره وری خراسان شمالی در این عرصه رتبه نخست کشوری است.

وی همچنین افزود: به گفته کارخانجات ابریشم کشی کشور نیز نخ ابریشم بدست آمده از پیله های تر و خشک ابریشم در خراسان شمالی، برترین کیفیت جهانی را دارا است.

با این وجود، محمدزاده در بخش دیگری از سخن خود از کمبود زیرساخت های به روز در زنجیره تولید صنعت نوغان داری و تولید نخ ابریشم در استان گلایه کرد.

کمبود زیرساخت های به روز در چرخه نوغان داری و تولید ابریشم خراسان شمالی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: حلقه های زنجیره تولید این صنعت اشتغالزا و درآمدزا باید در استان تکمیل شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه فعالیت نوغان داری و تولید نخ ابریشم قدمت دیرینه ای در خراسان شمالی دارد به گونه ای که حتی طی سالیان بسیار گذشته در شهرستان راز و جرگلان تخم نوغان تولید می شد، حال شاهد هستیم شرایط به گونه ای تغییر کرده است که حتی تخم نوغان نیز به استان وارد می شود.

محمدزاده تصریح کرد: این در حالی است که پس از سال 94 شاهد هستیم در استان تقاضا برای خرید تخم نوغان و نهال های توت و فعالیت در این زمینه بیشتر شده است.

وی افزود: در عین حال، هنوز در خراسان شمالی سردخانه ای مخصوص برای نگهداری تخم نوغان وارد شده به استان وجود ندارد، بنابراین مجبور هستیم که با ورود جعبه های تخم نوغان به استان بلافاصله آنها را میان متقاضیان نوغان دار استان توزیع کنیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین یادآور شد: در این شرایطی که تقاضا برای فعالیت در این زمینه در استان افزایش یافته است، با این وجود، در فصل پرورش کرم های ابریشم با کمبود برگ درختان توت در استان مواجه هستیم که وسعت توتستان ها در استان بسیار ضروری است.

وی با اشاره با اشاره به اینکه هر ساله نهال های توت از استان گیلان به خراسان شمالی وارد می شوند، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان برای رفع این دغدغه نوغان داری استان با یک واحد گلخانه ای در استان قراردادی را مبنی بر تولید نهال های توت منعقد کرده است.

محمدزاده افزود: این گلخانه دار باید امسال 50 هزار اصله نهال توت برای استان تولید کند.

وی خاطرنشان کرد: دو قطعه زمین نیز برای توسعه توتستان در استان جانمایی شده است تا بخش خصوصی در این زمینه فعالیت کند.

علاوه بر این، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به نبود واحدهای ابریشم کشی صنعتی به منظور استحصال پیله خشک از پیله تر در استان نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بخشی از ابریشم کشی از پیله خشک با استفاده از دستگاه های نیمه صنعتی توسط بهره برداران انجام می شود.

وی عنوان کرد: یک کیلو نخ ابریشم استحصال شده با روش نیمه صنعتی با قیمت یک میلیون و 400 تا یک میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رسد درحالیکه نخ ابریشم استحصال شده در کارخانه با قیمت سه میلیون تا سه میلیون و 500 هزار تومان به فروش می رسد.

لزوم اختصاص حمایت های مالی برای تکمیل زنجیره تولید نوغان و دیبا در خراسان شمالی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی درباره بهبود وضعیت فعالیت این صنعت در استان نیز اظهار کرد: از سال 94 که اعتبارات مصوب سفر رهبری برای تکمیل حلقه های زنجیره تولید صنعت نوغان داری و تولید نخ ابریشم به استان اختصاص یافت فعالیت در این صنعت ناقص استان جان دوباره گرفت.

وی تصریح کرد: در عین حال، شرکت های تعاونی برای تکمیل این حلقه ها در استان نیز شکل گرفتند که نیاز است برای توانمندسازی آنها، حمایت های مالی از آنان انجام شود.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: برای رشد این صنعت و تکمیل حلقه های زنجیره تولید این صنعت در خراسان شمالی باید حمایت های مالی دولتی، تزریق و تسهیلات ارزان قیمت به بهره برداران استان ارائه شود.

محمدزاده گقت: به آینده این فعالیت در استان خوش بین هستم.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک