سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۱۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۰۶ - ساعت ۱۴:۸

پدیده فرونشست زمین در دشت های جاجرم

کاهش ۴۰ سانتی متری سطح آب‌های زیرزمینی در سال در استان خراسان شمالی منجر به پدیده فرونشست و شکاف زمین در دشت‌های شیروان و اسفراین و جاجرم شده است.
پدیده فرونشست زمین در دشت های جاجرم,

به گزارش پایگاه خبری جاجرم از ۱۱دشت خراسان شمالی 8 دشت ممنوعه بحرانی است و احتمال اضافه شدن دشت‌های بحرانی در این استان در صورت اصلاح نشدن برداشت آب زیاد است.

اضافه برداشت آب‌های زیرزمینی و کاهش نزولات آسمانی علت اصلی فرونشست زمین در این استان است. این استان هر سال با ۷۰ میلیون مترمکعب کسری آب زیرزمینی روبه‌روست و کاهش ۴۰ سانتی متری سطح آب‌های زیرزمینی در سال در این استان منجر به پدیده فرونشست و شکاف زمین در دشت‌های شیروان و اسفراین و جاجرم شده است.

همچنین دشت‌های اسفراین و جاجرم به علت افت سطح آب زیرزمینی با مشکل حمله آب شور به آب‌های شیرین مواجه هستند.

بر اساس آخرین پردازش‌های انجام شده سازمان نقشه‎ برداری کشور در استان خراسان شمالی، مناطقی به وسعت 400 کیلومترمربع در اطراف شهرهای اسفراین و سنخواست دچار فرونشست با بیشترین نرخ 6.6 سانتی متر در سال هستند. 

همچنینن شهرهای فاروج با بیشینه نرخ 5.7 سانتی متر درسال، جاجرم 5.8 سانتی متر درسال و قاضی با بیشترین نرخ 5.9 سانتی متری درسال دچار فرونشست شده‌اند.

کنترل برداشت آب از چاه‌های مجاز و طرح تعادل‌بخشی آب چاه‌های مجاز کشاورزی از جمله طرح‌های سازمان آب منطقه‌ای برای کاهش فرونشست در این استان است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک