جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۲۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ساعت ۸:۳۴
یک کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد:

تحولات اخیر شکست هژمونی پوشالی آمریکا را در دنیا رقم می زند

حسن حسن زاده گفت: تحولات ایجاد شده در آمریکا افول آمریکا و تجزیه این کشور و شکست هژمونی پوشالی آن را در دنیا رقم خواهد زد و این همان وعده ای است که اخیرا مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده اند.
تحولات اخیر شکست هژمونی پوشالی آمریکا را  در دنیا رقم می زند,

حسن حسن زاده، دکترای فقه و اصول و استاد دانشگاه گرمه در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه ستم اقتصادی آمریکا بر پایه نظام سرمایه داری و بازارآزاد استوار است، اظهار داشت: این ساختار کلی در بین دو حزب حاکم بر سرنوشت سیاسی آمریکا اثرات متفاوتی بر این کشور دارد.

وی با بیان اینکه دموکرات ها معتقد به ساختار اقتصادی مبتنی بر تجارت و تسلیحات هستند، گفت: این در حالی است که حزب جمهوری خواه، نماینده کلوپ بازرگانان نفتی و کارخانه های بزرگ تولید تسلیحات این کشور و فروش این تسلیحات در جهان به ویژه منطقه خاورمیانه هستند، لذا امروزه سران محافظه کار کاخ سفید هیچ ابایی از اعلام حضورشان به دلیل نفت در عراق و سوریه ندارند.

حسن زاده افزود: آنچه که این روزها در اعتراض های سراسری آمریکا اتفاق می افتد نتیجه ماهیت سیاست‌های امپریالیستی این کشور است که بر رویکردهای نژادپرستانه در داخل و خارج این کشور پایه‌ریزی شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه اگر چه این اعتراض با خشم مردم از زانو گذاشتن پلیس نژاد پرست بر گردن جورج فلوید شهروند آمریکایی آشکار شد، خاطرنشان کرد: حرکت نژاد پرستانه پلیس آمریکا تنها دلیل این اغتشاشات نیست.

وی یکی از دلایل اعتراض عمومی جامعه آمریکا را اعم از سفید پوست و سیاه پوست به مجموعه ای از سیاست های  جنگ طلبانه و فتنه انگیزی آمریکا در جهان دانست و گفت: آمریکا با ادعای واهی بنای حقوق بشر و آزادی های عمومی و دموکراسی باعث بروز تروریسم و خونریزی های فراوان و غارت ثروت و منابع کشورهای دیگر شده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: همچنین ایجاد بحران اقتصادی آمریکا با افت شدید قیمت نفت و عدم خرید آن در جهان و کاهش شدید رشد اقتصادی این کشور همزمان با شیوع ویروس کرونا  در این تحولات بی تاثیر نیست.

حسن زاده بیان داشت: طبیعت غارتگر دولتمردان آمریکا در سرقت محموله های بهداشتی کشورهای دیگر در کنار آمار بالای بیکاری در جامعه و سوء مدیریت و نظرات غیر تخصصی دولتمردان کاخ سفید در مهار این بیماری مردم و سیاستمداران این کشور را شگفت زده و خشمگین کرد.

وی افزود: لازم به توجه است که نقش ضعف دهک های پایین درآمدی بویژه جامعه سیاهپوست در مواجهه با هزینه های سرسام آور آزمایشات اولیه تست کووید 19 و تلفات زیاد ناشی از کرونا در میان سالمندان و فقرا نیز قطعا در ایجاد این اغتشاشات و اعتراضات بی تاثیر نبوده است.

 حسن زاده بیان داشت: براین اساس لذا آنچه این روزها سیاست های دولتمردان ایالات متحده را تهدید می کند نژاد پرستی و شبکه‌های سازمان‌یافته‌ آن در آمریکا است که محصول حضور یهودیان صهیونیست در شبکه های مالی، اقتصادی و سیاسی آمریکا  و ایجاد فاصله طبقاتی شدید در جامعه است که حتی سیاستمداران آمریکایی بارها به آن اشاره کرده اند.

وی اضافه کرد: سناتور آمریکایی(برنی سندرز) معتقد است  یک‌دهم درصد از اقشار بالای جامعه در آمریکا ثروتی بیش از 90 درصد طبقات پائین جامعه را به خود اختصاص داده‌اند و حرص و طمع کنترل نشده ثروتمندان و حمایت دولتمردان از آنان مشکل اصلی اقتصاد آمریکاست.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه طبق ارزیابی داده های فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) ثروت یک درصد ثروتمند جامعه آمریکا با کل ثروت طبقه متوسط برابر است، گفت: این در حالی است که بیش از ۳۶ میلیون آمریکایی در بیکاری و فقر مطلق زندگی کرده و محتاج دریافت کمک های غذایی و دولتی هستند.

حسن زاده خاطرنشان کرد: در واقع این نگاه است که اعتراضات اخیر آمریکا را میزبان رخدادها و اتفاقات کم‌سابقه ای در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی این کشور مانند به آتش کشیده شدن پرچم ملی ایالات‌‌متحده در بسیاری از شهرهای معترض می سازد.

وی بیان داشت: تحولات ایجاد شده در آمریکا افول آمریکا و تجزیه این کشور و شکست هژمونی پوشالی آن در دنیا را رقم خواهد زد و این همان وعده ای است که اخیرا مقام معظم رهبری به آن اشاره کرده اند.

 

انتهای پیام/ غلامی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک