جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۶۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ساعت ۲:۵۶

شهرستان ۴۰ هزار نفری که یک تخت بیمارستانی هم ندارد

نبود بیمارستان و پزشک متخصص در بخش شهرستان گرمه در جنوب غربی استان خراسان شمالی، بسیاری از ساکنین این منطقه را با مشکل مواجه کرده است، موضوعی که باور آن با وجود استعدادهای مثبت و منفی در منطقه کمی دشوار به نظر می رسد.
 شهرستان 40 هزار نفری که یک تخت بیمارستانی هم ندارد,

 

به گزارش عصر اترک به نقل از  پایگاه خبری گرمه، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مطلوب یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین خواسته‌های اصلی مردم در هر منطقه‌ای است.
سلامت و بهداشت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه در هر منطقه و جامعه‌ای بوده و وجود مراکز درمانی مطلوب همچون بیمارستان‌ها برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مناسب به شهروندان امری بسیار ضروری است.

پیمودن کیلومترها راه، برای یافتن پزشکی که بیماری را درمان کند یا بستری شدن در بیمارستان یک شهر دور از خانه، حکایت دیرینه هزاران نفر از مردمانی است که در شهر و دیار خود از وجود بیمارستان محروم هستند. مردمی که وقتی درد بیماری سراغ آنها می‌آید، به‌دلیل نبود پزشک متخصص و بیمارستان باید برای درمان بیماری، آواره شهری دیگر شوند و حال؛ مردمان شهرستان گرمه نیز این مشکل را دارند.

عدم وجود متخصص زنان و زایمان درشهرستان گرمه ممکن است خطرات جبران ناپذیری را برای برخی از بانوان این شهرستان به هنگام بارداری داشته باشد و از طرفی عدم حضور متخصص بیهوشی و جراح عمومی برای قربانیان حوادث جاده ای که نیاز به اقدامات اولیه و ثانویه به هنگام حادثه و صدمه دیدن داشته باشند می تواند بزرگترین بحران به شمار بیاید.

شهرستان گرمه با جمعیتی بیش از ۴۰ هزار نفر، مردمش به شهرستانهای همسایه و توسعه یافته مثل بجنورد و یا شاهرود به دلیل داشتن مسیری پرخطر و پر حادثه دسترسی آسانی  ندارند ،بایستی در حوزه بهداشت و درمان پیشرفت های حاصل شود تا نیاز تردد در این مسیر ها به حداقل برسد.

درک این موضوع شاید برای مردمی که در شهرستانهای توسعه یافته با بیمارستانهای مجهز و پیشرفته زندگی می کنند خیلی سخت باشد اما برای مردم محروم و کم توقع گرمه، ایور و درق که سالیان سال است طعم محرومیت را چشیده اند یک چیز عادی شده است و شاید هم از حقوق به حق خود که داشتن بیمارستانی مجهز با متخصصین مجرب باشد آگاه نیستند و مسئولین بهداشت و درمان استان هم از این عدم آگاهی سوء استفاده خود را کرده و می کنند.


نداشتن بیمارستان جزو عجایب است
عباسی یکی از شهروندان گرمه ای گلایه مندی خود را از نبود بیمارستان در شهرستان گرمه این گونه بیان کرد و افزود: یکی از عجایب این شهرستان نبود حتی یک تخت بیمارستان برای جمعیت بیش از 40 هزار نفری می باشد. عدم توجه به شهرستان گرمه در بدو تاسیس و ارتقاء تقسیمات کشوری آن باعث شده تا در حال حاضر این شهرستان جزو فقیرترین شهرستانها از لحاظ سرانه محسوب شود.

وی ادامه داد: به دلیل نبود بیمارستان در گرمه بسیاری از بیماران در این شهرستان به بیمارستان‌های شهرهای مجاور خود از جمله جاجرم و بجنورد و حتی استان سمنان مراجعه می‌کنند.

داشتن بیمارستان میتواند تا 80درصد مراجعه به شهرهای مجاور را کاهش دهد
حسن زاده یکی دیگر از شهروندان گرمه ای بیان کرد: احداث و راه‌اندازی بیمارستان مجهز جهت ارائه خدمات درمانی می‌تواند تا میزان 70 درصد از مراجعه بیماران این شهرستان به شهرهای همجوار را کاهش دهد و کاهش میزان مراجعه بیماران به شهرهای مجاور یکی از درخواست‌ها و خواسته‌های اساسی شهروندان گرمه در سال‌های اخیر از مسئولان بوده است. چرا که همین رفت و آمد کردن بیماران از این شهرستان به شهرها و استان های دیگر به خودی خود خرج های بسیار سنگینی را بر خانواده بیمار تحمیل می کند.

وی ابراز داشت: با وجود خدمات شایسته ای که دولت فعلی در توسعه خدمات بهداشتی و درمانی انجام داده ولی این شهرستان از بسیاری از محرومیت ها رنج می برد به گونه ای که حتی یک تخت بیمارستانی نیز در این شهرستان مستقر نیست.

گرمه شهرستانی پر حادثه است که بیمارستان برایش واجب است
تقی زاده شهروند گرمه ای که مسئولیت مراقبت از یک بیمار تصادفی را برعهده دارد از نداشتن بیمارستان در شهرستان گرمه بشدت ابراز ناراحتی کرد و گفت: واقعا چرا باید شهرستانی مثل گرمه که با وجود داشتن بیش از 2000 موتورسوار جزو حادثه خیز ترین شهرستان های استان می باشد، و سالانه بیش از 20 جوان بر اثر تصادفات جان خود را از دست می دهند، باید از داشتن یک مرکز درمانی و بیمارستان با حداقل امکانات محروم باشد؟

وی ادامه داد: در اکثر اوقات بعد از بروز یک حادثه هر چند جزئی، خانواده های بیماران تصادفی یا بیمارهای قلبی و... مجبور به انتقال بیمارشان به شهرستان های دیگر و حتی گاها انتقال به استان های دیگر همچون سمنان، شاهرود، بجنورد، سبزوار و مشهدمقدس می شوند، که فاصله هر کدام از این شهرها با شهرستان گرمه بیش از 200 و یا 300 کیلومتر می باشد؛ بعضا پیش آمده که بیمار در حال انتقال با آمبولانس به مراکز درمانی شهرهای دیگر، در بین راه بدلیل زیادی مسافت جان خود را از دست می دهد./انتهای پیام

خبرنگار: محمدصادق بابائی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک