جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۹۵۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ساعت ۱:۵

شاد کردن دل همشهریانم انگیزه اصلی موفقیتم بود/هرچه دارم از دعای پدر و مادرم است

کشتی با چوخه یکی از معروف‌ترین ورزش‌های محلی ایران است که در میان ایلات کرد و ترک خراسان رواج دارد.
شاد کردن دل همشهریانم انگیزه اصلی موفقیتم بود/هرچه دارم از دعای پدر و مادرم است,

به گزارش عصراترک به نقل از پایگاه خبری گرمه، کشتی با چوخه یکی از معروف‌ترین ورزش‌های محلی ایران است که در میان ایلات کرد و ترک خراسان رواج دارد. از قدیم ترک‌ها و کردهای استان برای این کشتی اهمیت خاصی قائل بودند و در پرورش پهلوانان این رشته می‌کوشیدند این رشته به طور سنتی در مراسم عروسی ایام نوروز در روستاها برگزار شد بعدها توسعه و رواج پیدا کرد و مسابقات آن تقریبا به طور مرتب در نواحی شمالی استان و گاه در مشهد برگزار می‌شود. 

کشتی چوخه در شهرستان گرمه نیز از دیرباز طرفداران و علاقمندان بسیار زیادی داشته و دارد؛ که از میان این افراد، کسانی هستند که در سطوح بالا، همچون رقابت های استانی و کشوری حرفی برای گفتن داشته باشند، و حتی مقام هایی را نیز کسب کرده باشند.

در این رابطه تصمیم بر این گرفتیم که گفتگویی را با نخستین مدال آور جهانی شهرستان گرمه در عرصه کشتی پهلوانی (چوخه=آبای) پهلوان غلام نجاری که به تازگی از مسابقات جهانی کشتی سنتی آبای-کشور گرجستان-برگشته است را داشته باشیم.

خودتان را بیشتر معرفی کنید و بگویید متولد چه سالی هستید؟
بنده غلام نجاری هستم متولد 20 اردیبهشت سال 1371، البته اسم داخل شناسنامه ام "مجتبی" می باشد.

 

کشتی گرفتن را از کی شروع کردید؟
من کشتی را از دوران کودکی ، یعنی تقریبا سال 80 از کشتی گرفتن با هم سن و سالهایم تا رفتن به باشگاه و تمرینات اصولی زیرنظر مربی شروع کردم.

 

از چه سالی بصورت حرفه ای وارد این عرصه شدید و اولین مقامی که کسب نمودید کی و کجا بود؟
از سال 90 که از خدمت برگشتم کشتی چوخه را بصورت اصولی تر و حرفه ای شروع کردم؛ یادم می آید  در همان سال به مسابقات کشوری در پشند واقع در منطقه رازوجرگلان رفتیم که در همان مسابقات که بنام پهلوان عظیمی  بود، توانستم در سکوی دوم رقابت ها بایستم و مدال نقره را از آن خود کنم.

تا کنون چه مقام های استانی و کشوری کسب نموده اید؟
مقام های استانی که زیاد کسب کرده ام، اما از مقام های کشوری، "مقام سوم" رقابت های جام وحدت (تربت جام)، "مقام سوم"  جام قهرمانی کشور(بجنورد)، "مقام سوم" جام قدس (تهران)، "مقام دوم" جام دفاع مقدس (فاروج) و دیگر رقابت هایی که الان حضور ذهن دقیق ندارم را میتوان نام برد.

از مسابقات جهانی کشتی سنتی آبای گرجستان برایمان بگویید.
در این مسابقات کشتی گیران خراسان شمالی که در قالب تیم ملی کارگری در رقابت های بین المللی کشتی آبا شرکت کرده بودیم، از بین 9 تیم حاضر در این دوره از رقابت ها، توانستیم نائب قهرمانی کشتی سنتی کارگران ایران در گرجستان مقام دوم تیمی را به دست آوریم.

کمی بیشتر برایمان توضیح دهید.
این مسابقات سومین دوره از پيكارهای بین‌المللی کشتی آبا ۲۰۱۷ گرجستان در شهر باتومی بود که ملی‌پوشان کارگر کشورمان در این رقابت‌ها با ورزشکارانی از پنج كشور رقابت نزدیکی داشتیم، و در پایان با کسب ۱ طلا، ۱ نقره و ۴ برنز بعد از تیم میزبان بر سکوی نایب قهرمانی جهان ایستادیم؛ که بنده نیز در وزن 70 کیلوگرم در سکوی سوم ایستادم.

توصیه شما بعنوان یک کشتی گیر ملی پوش به نوجوانان و جوانانی که قصد فعالیت در این رشته را دارند چیست؟
من هم مثل همه کسانی که موفقیت های بزرگتری را تجربه کرده اند، سختی های زیادی را در دوران کشتی گذرانده ام، اما علاقه شدیدی که به این رشته داشتم باعث شد بر تمام ناملایمات غلبه کنم و شیرینی و لذت پس از سختی ها را تجربه کنم؛ و به تمام علاقمندان توصیه میکنم با شکست های کوچک و برخوردهای ناهنجار امید خود را از دست ندهند و همیشه و در همه امور به خدای متعال توکل کنند، و محکم و استوار به اهداف خود فکر کنند و قدم بردارند.

آیا برنامه خاصی دارید؟
برنامه و هدف اصلی من از شرکت در این مسابقات و فعالیت در عرصه کشتی فقط شاد کردن دل همشهریان عزیز گرمه ای، و همچنین به اهتزاز در آوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد؛ اما ان شاءالله باید تمرینات خودم را شروع کنم برای حدود 2 ماه دیگر که باید در رقابت های بین المللی کشتی کشور آلمان شرکت کنم.

از اینکه وقت شریفتان را در اختیار پایگاه خبری گرمه و کانال گرمه نیوز قرار دادید کمال تشکر را داریم؛ با آرزوی موفقیت روز افزون و سربلندی برای شما.

خبرنگار: محمدصادق بابائی/انتهای پیام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک