جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۷/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۷۸۱۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۰۷ - ساعت ۲:۲

سرنوشت پلاسکو در کمین شهری ۴ هزار نفری / بافت فرسوده ایور را تهدید می‌کند

بافت فرسوده شهرِ ایور از توابع شهرستان گرمه از جدی‌ترین معضلاتی به شمار می‌رود که مستعد بروز بحران‌ها و فجایع مصیبت‌بار برای این شهر 4 هزارنفری است.
سرنوشت پلاسکو در کمین شهری 4 هزار نفری / بافت فرسوده ایور را تهدید می‌کند,

به گزارش عصر اترک به نقل از  پایگاه خبری گرمه، بافت فرسوده بدون شک یکی از مهم‌ترین چالش‌های فراروی غالب شهرها طی دهه‌های اخیر است و از دغدغه‌های اصلی مدیریت شهری محسوب می‌شود، ازاین‌رو همواره سیاست‌گذاران، برنامه ریزان و مدیران شهری به آن توجه داشته‌اند.

مهم‌ترین هدف بازسازی بافت فرسوده تغییر محیط شهری برای ایجاد نشاط و انرژی بیشتر از طریق تغییرات برنامه ریزی شده است، بنابراین نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده یکی از ضرورت‌های برخورداری از یک شهر مطلوب و توسعه یافت است.

شهر ایور از توابع شهرستان گرمه از جمله مناطقی است که بخش زیادی از آن را بافت فرسوده تشکیل داده و این امر زمینه را برای ایجاد خطرات احتمالی برای شهروندان آماده نموده است.

خطر در کمین شهری 4 هزار نفری

حاج طالبی یکی از شهروندان ایوری با اشاره به معضل بافت‌های فرسوده این شهر اظهار داشت: با نگاهی اجمالی به شهرهای مستقر در منطقه، موارد و مصادیق بسیاری از بافت‌های فرسوده مشاهده می‌شود اما این معضل در مرکز شهر ایور با شدت بیشتری جریان دارد که حل آن نیازمند برنامه‌ریزی جامع همراه با عمل است.

وی با بیان اینکه ایجاد بافت فرسوده در شهر ایور ناشی از قدیمی بودن ابنیه و ساختمان‌هاست افزود: متأسفانه در مرکز این شهر که منازل مسکونی در هم تنیده شده‌اند کوچکترین بلای طبیعی می‌تواند بحران‌هایی فاجعه‌بار را برای 4 هزار نفر از شهروندان ایجاد نماید.

جدال با مشکلات کار هر روزه ساکنین بافت فرسوده

صادقی یکی دیگر از شهروندان ایور وجود معابر و کوچه‌های باریکی که امکان تردد عادی وسایل نقلیه در آن وجود ندارد را از مشکلات عمده بافت فرسوده عنوان کرد و افزود: متأسفانه در صورت بروز حادثه فرآیند امدادرسانی در این معابر با اشکالات جدی مواجه خواهد شد.

وی همچنین وجود ساختمان‌های مخروبه و رهاسازی زباله‌ها در این اماکن را از دیگر مشکلات بافت فرسوده عنوان کرد و گفت: این مشکل بخصوص در فصول گرم، زمینه ایجاد بیماری را مهیا می‌کند.

وی ادامه داد: بخش اعظمی از مرکز شهر ایور را ساختمان‌های قدیمی و فرسوده تشکیل می‌دهند که حل این مشکل نیازمند برنامه‌ریزی و همت تمامی مسئولین استانی و شهرستانی است.

اخطار داده شده است، خاک‌برداری و صدور پروانه رایگان انجام می‌شود

نیازی شهردار ایور نیز با بیان اینکه اصلاح ساختمان‌های فرسوده موجود در شهر ایور از مهم‌ترین اولویت‌های این نهاد است افزود: تاکنون چندین مرتبه به ساکنان بافت فرسوده جهت تخلیه و بهسازی ساختمان‌هایشان اخطار داده‌شده که متأسفانه این امر در اکثر مواقع با بی‌تفاوتی شهروندان همراه بوده است.

وی ادامه داد: شهرداری نیز برای اصلاح بافت فرسوده شهر ایور پیش‌قدم است و به ساکنین اعلام‌شده در صورت تمایل به نوسازی ساختمان‌ها، صدور پروانه ساختمانی جدید و خاک‌برداری توسط شهرداری این شهر به‌صورت رایگان انجام خواهد شد.

وی در خصوص اعطای تهسیلات نوسازی نیز گفت: این مورد مربوط به ادارات راه و شهرسازی و بنیاد مسکن است و شهروندان بایستی برای دریافت تسهیلات به این دو نهاد مراجعه نمایند.

مسئولان استانی و کشوری پیش از وقوع بحران چاره‌اندیشی کنند

امید آن می‌رود دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در سطوح استانی و کشوری پیش از وقوع حوادثی همچون پلاسکو در شهر ایور، با دغدغه هر چه بیشتری نوسازی بافت فرسوده در این شهر را در دستور کار قرار دهند.

بدون تردید در شرایطی که بسیاری از پروژه‌های تعریف‌شده در این شهرستان با کندی و یا رکود مواجه شده، تحقق و تأمین پیش‌نیازها و الزامات طرح بهسازی بخش اعظمی از یک شهر، دشوار است، اما نباید از نظر دور داشت که در صورت وقوع بحران، هزینه‌های هنگفت و سنگینی در ابعاد انسانی و اقتصادی تحمیل خواهد شد که جبران آن ناممکن خواهد بود.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک