چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵/۱۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۷۷۹۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۰/۱۴ - ساعت ۰:۵۰
/گزارش/

توتستان هایی که مزرعه یونجه می شوند/ نوغانداران خراسان شمالی گرفتار پیله مشکلات

خراسان شمالی به واسطه داشتن اقوام مختلف دارای صنایع دستی متفاوتی است و صنایعی همچون سوزن دوزی و فرش دو رویه تمام ابریشم دویدوخ که جادوی دست هنرمندان شهرستان راز و جرگلان است وابسته به صنعت نوغانداری است که متاسفانه این روزها این صنعت و فعالانش در پیله مشکلات گرفتارند.
 توتستان هایی که مزرعه یونجه می شوند/ نوغانداران خراسان شمالی گرفتار پیله مشکلات,

به گزارش عصر اترک، از دیرباز نوغان داری یکی از صنعت های رایج در شهرستان راز و جرگلان بود و  زن و مرد این منطقه بخصوص اقوام ترکمن در تولید پیله های ابریشم دست توانمندی داشتند.
پیله های ابریشم توسط زنان ریسیده و تبدیل به نخ می شد و در سوزن دوزی و دوخت نقش های مختلف با رنگ های زیبا و همچنین بافت فرش های منحصر به فرد استفاده می شد.
اما در سال های گذشته به علت عدم حمایت مسئولان از صنعت نوغان داری، نوغان داران در پیله ای از مشکلات بودند که این امر نیز سبب شد تا بسیاری از توتستان ها تبدیل به مزارع یونجه و ... شود.

کمبود درختان توت از مشکلات صنعت نوغان داری
رشید نوری دهیار روستای یکه صعود پایین واقع در منطقه جرگلان در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به اینکه امر نوغان داری در این روستا یک مرتبه در سال انجام می شود، گفت: امسال 32 کیلوگرم پیله خشک در این روستا تولید شده است.
وی افزود: برای هر جعبه تخم نوغان نیاز به حدود 70 درخت توت است که کمبود این نوع از درختان یکی از مشکلات نوغانداران در این روستا است.
وی ادامه داد: از سوی دیگر برای امر نوغانداری درختان توت با تنه های کوچکتر به دلیل اینکه کیفیت برگ های آن بهتر است، لازم است اما تعدادی از درختان توت موجود در این روستا کهنسال هستند.

 


نوری نبود فضای مناسب را از دیگر مشکلات نوغانداران در این منطقه بیان و اظهار کرد: بسیاری از مردم این روستا، یکی از اتاق های منزل خود را برای انجام این کار تخلیه و یا امر نوغانداری را در محل نگهداری دام های خود انجام می دادند.
وی تصریح کرد: از آنجائیکه باید تولید پیله ابریشم در مکانی بهداشتی انجام شود، همیشه شاهد تلفات به علت عدم وجود فضایی بهداشتی هستیم.

مردم در سال های اخیر درخت های توت خود را خشکاندند
سعید نور فلاح دهیار روستای پرسه سوی سفلی در ادامه با تاکید بر اینکه چند سالی است نوغان داری در این روستا منسوخ شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم درختان توت خود را خشکانده اند و این درختان توت جای خود را مزارع یونجه، گندم، جو و یا سایر میوه ها داده اند.
وی با بیان اینکه قالیچه های ابریشمی در این روستا بافته می شد که ابریشم آن به وسیله مردم نوغان دار همین روستا تامین می شد، گفت: متاسفانه به علت عدم حمایت مسئولان از صنعت نوغان داری، تولید این قالیچه ها نیز با مشکل مواجه شده است.


وی افزود: پیله های ابریشم با قیمت کمی از نوغانداران خریداری می شد و این امر سبب شد تا مردم دیگر تمایلی برای تولید پیله ابریشم نداشته باشند.
فلاح ادامه داد: البته به دنبال رونق دوباره صنعت نوغان داری در این روستا هستیم به همین دلیل یک شرکت تعاونی با 260 نفر عضو را تشکیل داده ایم.
وی اظهار کرد: درصدد هستیم تا 20 هکتار از زمین های این منطقه را به غرس نهال درخت توت اختصاص دهیم و از سوی دیگر برای رونق صنعت نوغان داری از توان جوانان تحصیل کرده این منطقه استفاه خواهیم کرد.

صنعت نوغان داری در منطقه فاقد تجهیزات لازم است
امام وردی سرافراز، دهیار روستای کلاته ابریشم واقع در منطقه جرگلان نیز در ادامه با تاکید بر اینکه کمبود درختان توت یکی از مشکلات صنعت نوغان داری در این منطقه است، بیان کرد: برای حل این مشکل حدود شش هزار نهال توت غرس شده است.
وی تصریح کرد: عدم وجود تجهیزات پیشرفته همچون دستگاه پیله خشک کن از مشکلات صنعت نوغان داری در این روستا بوده و از سوی دیگر در این منطقه استفاده از ابریشم رونقی خاص دارد  اما به علت عدم وجود دستگاه های فرآوری، پیله ابریشم به دلالان فروخته می شود سپس مردم برای تولید قالیچه های ابریشمی نرخ ابریشم را از شهرهایی همچون مشهد تهیه می کنند.


وی با بیان اینکه 70 درصد از نوغان داران این روستا نوغان داری را رها کردند، تصریح کرد: به علت اینکه تولید و فروش پیله های ابریشم برای مردم این روستا صرف نمی کرد در سال های گذشته درختان توت قطع شدند اما از سال گذشته دوباره اقدام به غرس نهال های جدید درخت توت کرده ایم.

صنایع تکمیلی برای تولید پیله تا نخ و فرش ابریشمی در راز و جرگلان ایجاد می شود
علی مبارکی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی همچنین در ادامه از تولید نخ ابریشم در شهرستان راز و جرگلان خبر داد.
وی با اشاره به اینکه نوغان داری در خراسان‌شمالی به خصوص در شهرستان مانه و سملقان به عنوان یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی مطرح شده است، گفت: در این زمینه برنامه محرومیت زدایی در این شهرستان را در دستور کار خود قرار داده ایم بطوریکه بر طبق این برنامه 652 متر مربع ابنیه به منظور تولید پیله ابریشم تا تولید نخ ابریشمی و فرش ابریشم در این مکان انجام گیرد.
وی افزود: برای اجرای این طرح مبلغ 20 میلیارد ریال اختصاص یافته است و به احتمال فراوان این پروژه تا پایان آذرماه به اتمام می‌رسد.
مبارکی ادامه داد: تاکنون پیله ابریشم به صورت خام از این استان خارج و سپس در سایر شهرستان‌ها تبدیل به نخ ابریشم می‌شد و نخ ابریشمی برای تولید فرش ابریشمی دوباره وارد استان می‌شد.
وی اظهار کرد: علاوه بر آن در این شهرستان در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی 50 هکتار توتستان در روستاهای کلاته ابریشم و کلاته بهار در حال احداث است.
این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین بیشتر تلاش ما بر این است تا در باغاتی که تک درختان نیز کشت می‌شود درخت توت را غرس کنیم که طبق برنامه ریزی‌های انجام شده طی سال جاری 200 هزار اصله نهال اصلاح شده به صورت رایگان برای غرس در حاشیه درختان در بین باغداران توزیع شود.
وی تاکید کرد: پیشنهاد شده است تا برنامه اقتصاد مقاومتی در زمینه نوغان دارای در شهرستان بجنورد و مانه و سملقان نیز اجرایی شود که برای اجرای این طرح اعتباری حدود 20 میلیارد ریال نیاز است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌شمالی میانگین تولید پیله ابریشم در استان را 89 تن بیان کرد و گفت: طی دو سه سال گذشته دولت برای حمایت از این صنعت اقدام به خرید تضمینی این محصول کرده که در سال جاری هر کیلوگرم از این محصول با قیمت تضمینی 210 هزار ریال از نوغان داران خریداری شده است.
به گفته وی میانگین تولید پیله ابریشم در هر جعبه حدود 38 کیلوگرم بوده است.
انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک