جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۳۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۲/۲۱ - ساعت ۱۴:۲۰
در مصاحبه با اترک نیوز اعلام شد:

راه اندازی بازار فروش ایده در خراسان شمالی/تشکیل صندوق خیران کارآفرین

کانون کارآفرینان خراسان شمالی درصدد است در سال جاری در استان بانک ایده را به منظور شناسایی ایده ها و فراهم کردن بستر فروش این ایده ها فعال کند که این کانون، فرصت فروش ایده ها را از طریق راه اندازی بازار مجازی فراهم خواهد کرد.
به گزارش اترک نیوز، حجت الله ربانی نسب، رئیس کانون کارآفرینان و رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در خراسان شمالی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته طی دهه های متمادی بر روی بهره گیری از ایده ها و تقویت کارآفرینی در جوامع خود برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرده اند، گفت: این در حالی است که هنوز جامعه ما با مفهوم ایده پروری و کارآفرینی آشنا نیست.
وی عنوان کرد که با تشکیل کانون های کارآفرینان در سطح کشور امیدوار هستیم، بتوانیم با صرف زمان، فرهنگ کارآفرینی و ایده پروری را در جامعه خود به یک نیاز تبدیل و این ضرورت را در جامعه نهادینه کنیم.
در همین راستا، رئیس کانون کارآفرینان خراسان شمالی در مصاحبه با اترک نیوز به معرفی این کانون پرداخت و درباره برنامه های راهبردی این کانون توضیح داد.
 
 
 
فعالیت کانون کارآفرینان خراسان شمالی از چه سالی آغاز شد؟
شورای اشتغال کشور در سال 89، تشکیل کانون کارآفرینان را در سطح کشور مصوب کرد که پس از آن نیز این دستور العمل به استان ها ابلاغ شد و در نهایت پایه های تشکیل این کانون در استان در سال 92 بنا نهاده شد که در همان سال، اعضای کانون  مشخص و احکام این اعضا صادر شدند و با پیگیری های صورت گرفته در زمستان سال گذشته نیز این کانون در شهرک بیدک مستقر شد و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
 
کانون کارآفرینان زیر نظر کدام دستگاه اجرایی فعالیت می کند؟
این کانون یک موسسه مردم نهاد است که وابسته به اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان است.
 
مهمترین اهداف از تشکیل این کانون چه بوده است؟
زمینه سازی برای گسترش و ترویج فرهنگ کارآفرینی به عنوان راهکار اساسی برای برون رفت از اقتصاد معیشتی و مبارزه با بیکاری و پویایی اقتصاد، افزایش توان مدیریتی استان در کمک به شناسایی موانع کارآفرینی، هم افزایی و مشارکت حداکثری کارآفرینان در تصمیم سازی مدایران ارشد استان در زمینه توسعه کارآفرینی از مهمترین اهداف این کانون هستند.
 
کانون کارآفرینان از چه ساختاری برخوردار است؟
ارکان این کانون شامل هیات امنا، دبیرخانه و اعضا هستند.
هیات امنای این کانون از 12 نفر تشکیل شده است که استاندار یا نماینده ایشان رئیس هیات امنا هستند و مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز دبیر این کانون می باشد همچنین شماری از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و شش نفر از کارآفرینان برتر استان نیز عضو این هیات امنا هستند.
همچنین اعضای کانون نیز متشکل از صاحبنظران، کارآفرینان و علاقمندان به کارآفرینی هستند.
 
وظایف این کانون را تشریح کنید؟
در این باره باید عنوان کنم که شناسایی موانع کارآفرینی در استان در مراحل خلق ایده، ایجاد کسب و کار، تثبیت خروج از کسب و کار و ارائه راهکار های عملیاتی برای بهبود وضعیت از جمله وظایف هیات امنای این کانون است که در حال حاضر نسبت به انجام آنها اقدام کرده ایم. 
همچنین ارتباط موثر با دانشگاه ها، آموزش و پرورش، مراکز رشد و مراکز پژوهشی و آموزشی در استان همچنین بررسی و تشخیص فرصت ها و تهدیدهای کسب و کار در استان و ایجاد ارتباط مستمر با خیران و سرمایه گذاران از دیگر مهمترین وظایف این کانون است.
 
کارآفرینان چه کسانی هستند؟
بنابراین کارآفرینان افرادی هستند که با تکیه بر خلاقیت، نوآوری و شناسایی فرصت ها، یک برنامه جدیدی را برای مدیریت، کسب و کار و بازار ارائه می دهند.
 
 
 
آیا داشتن خلاقیت به این معنا است که فرد باید تحصیلات عالیه داشته باشد؟
نه اینگونه نیست بلکه کارآفرینانی داریم که مدرک تحصیلی بالای ندارند.
اما مهمترین نکته این است که هنوز برای قشر دانش آموزی و دانشجویی در کشور که ذهن های خلاق و ایده ساز دارند بستر رشد این خلاقیت ها فراهم نشده است.
 
آیا زمینه سازی برای رشد ایده ها و پرورش آنها برای تربیت نیروهای کارآفرین از اهداف این کانون خواهد بود؟
در قانون پیش بینی شده است که صاحبان ایده به پارک علم و فناوری مراجعه کنند و حال با تشکیل این کانون، فرصت شناسایی صاحبان ایده و هدایت اقشار دانش آموزی و دانشجویی خلاق به مراکز آموزشی و پژوهشی از جمله پارک علم و فناوری و بنیاد نخبگان در استان فراهم شده است تا آنها را به این مراکز راهنمایی کنیم تا آنان نیز در آینده در زمره کارآفرینان جای گیرند.
 
آیا در این زمینه اقدامی را انجام داده اید؟
در گام نخست درصدد هستیم تا فردا سه شنبه جلسه ای را با دانشگاه های استان برگزار کنیم تا بتوانیم با مشارکت دانشگاه ها در زمینه برگزاری همایش کارآفرینی در استان به منظور معرفی این کانون و برنامه های راهبردی اش به دانشجویان و علاقمندان فرصت را آماده سازی کنیم.
 
آیا ایده پروری معطوف به شاخه های علوم تجربی و فنی و مهندسی می شود و یا اینکه حوزه علوم انسانی را نیز در بر می گیرد؟
باید عنوان کنم که داشتن ایده تنها به رشته های یاد شده خلاصه نمی شود، بلکه شاهد هستیم در حوزه علوم انسانی در زمینه شیوه های جدید مدیریتی و بازاریابی، ایده های جدیدی ارائه می شوند که این ایده های جدید انواعی از کارآفرینی هستند.
 
برای حوزه دانش آموزی به منظور پرورش ایده در میان آنان چه برنامه هایی را تعریف کرده اید؟
آموزش معلمان توسط اساتید مجرب مهترین برنامه های راهبردی این کانون است تا معلمان را برای پرورش ذهن های خلاق دانش آموزان تربیت کنیم.
 
مراکز پژوهشی و آموزشی از جمله بنیاد نخبگان یا پارک علم و فناوری مهمترین نقش را در پرورش ذهن های خلاق، ایده پرور و کارآفرین دارند حال کانون چگونه از وجود این مراکز برای دست یابی به اهداف یاد شده بهره خواهد گرفت؟
رفع مشکلات این مراکز، تقویت آنها و تلاش برای افزایش تعداد آنها در سطح استان  به منظور پرورش ذهن های خلاق و ایده پرور همچنین کارآفرین از مهترین برنامه های این کانون برای این مراکز است.
همچنین این کانون با شناسایی صاحبان ایده و کارآفرین در سطح استان، آنان را به سوی این مراکز هدایت خواهد کرد تا در این مراکز پرورش یابند.
 
آیا هر ایده ای می تواند پایه یک اشتغال باشد؟
بله، اما باید خاطر نشان کنم که اشتغال یکی از خروجی های ایده پروری و کارآفرینی است زیرا کارآفرینی منجر به توسعه تکنولوژی و ایجاد تنوع در اشتغال زایی می شود.
همچنین باید اعلام کنم که کانون کارآفرینان خراسان شمالی درصدد است در سال جاری در استان بانک ایده را به منظور شناسایی ایده ها و فراهم کردن بستر فروش این ایده ها فعال کند که این کانون، فرصت فروش ایده ها را از طریق راه اندازی بازار مجازی فروش ایده فراهم خواهد کرد.
علاوه بر این، خیران و سرمایه گذاران را به صاحبان این ایده ها معرفی خواهیم کرد تا با مشارکت یکدیگر، فرصت های اشتغال جدیدی را ایجاد کنیم.
همچنین اساسنامه ای را برای خیران کارآفرین نیز تدوین کرده ایم که در همین راستا، صندوق خیران کارآفرین را در استان تشکیل خواهیم داد تا کمک حال امور کارآفرینان شوند.
افزون بر این، برای جذب سرمایه گذاران نیز یک پنجره واحد تشکیل خواهیم داد تا سرمایه گذاران را به کارآفرینان و صاحبان ایده معرفی کنیم.
 
 
 
 
این کانون برای توسعه فرهنگ کارآفرینی و توجه به پرورش ایده در سطح جامعه چه اقدامی را انجام خواهد داد؟
در این زمینه با دستگاه های اجرایی، آموزش و پرورش، دانشگاه ها، موسسات آموزشی و پژوهشی استان مکاتبه کردیم که از آنان خواستار شدیم که هر یک از آنان، رابط خود را به این کانون معرفی کنند تا در تعامل با آنان برنامه های راهبردی خود را اعلام کنیم و سپس  این برنامه ها را تسری دهیم که از این مجموعه ها تنها استانداری، دانشگاه ها، آموزش و پرورش و مراکز آموزشی و پژوهشی به مکاتبات این کانون پاسخ دادند اما متاسفانه هیچ پاسخی را از سوی دستگاه های اجرایی دریافت نکردیم.
 
چه ابزارهایی را برای توسعه فرهنگ کارآفرینی در استان بکارخواهید گرفت؟
رسانه ها و مرکز صدا و سیما در این زمینه باید به این کانون کمک کنند.
همچنین به زودی همایشی را برای معرفی این کانون و اهدافش برگزار خواهیم کرد و علاوه بر آن، در سال جاری با دعوت از اساتید برجسته کارآفرینی دوره های آموزشی کارآفرینی را برای دانش آموزان و دانشجویان برگزار می کنیم.
همچنین برگزاری تورهای کارآفرینی برای این اقشار و ایجاد پارک کارآفرینی را نیز در دستور کار داریم.
 
این کانون، هزینه های اجرای برنامه های تدوین شده اش را چگونه تامین خواهید کرد؟
محل تامین بودجه سالیانه کانون، کمک های مالی هیات امنا، کمک های مالی اعضا این کانون، کمک های مالی سایر اشخاص حقیقی و حقوقی همچنین خیران است.
 
در سال جاری اجرای چه برنامه هایی را کلید خواهید زد؟
ما 25 برنامه تعریف کرده ایم که در سال جاری برنامه های عضو گیری و شناسایی کارآفرینان، بررسی موانع کارآفرینی، برگزاری دوره های آموزشی را برای آنان انجام خواهیم داد.
علاوه بر این، حمایت از پایان نامه های دانشجویی، برگزاری تورهای کارآفرینی برای دانش آموزان و دانشجویان، برگزاری مسابقات مهارت و کارآفرینی، همایش کارآفرینان ویژه مدیران را نیز در سال جاری انجام خواهیم داد که البته اثرات این اقدامات در کوتاه ترین زمان قابل مشاهده نیست.
 
مهمترین موانع کنونی کارآفرینی چیست؟
دولتی بودن اقتصاد و عدم درک صحیح جامعه از مفهوم کارآفرینی از مهمترین موانع پیش روی کارآفرینی در سطح کشور هستند که این کانون ها باید کارآفرینی را به نیاز امروز جامعه تبدیل کنند.
انتهای پیام/ق
 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک