پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۵/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۱۵ - ساعت ۲۱:۱۲
رئیس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی:

امسال سهمیه سوخت کشاورزان خراسان‌شمالی ۴۶ میلیون لیتر است

رئیس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سهمیه سوخت کشاورزان استان برای سالجاری ۴۶ میلیون لیتر است که بین صاحبان ماشین آلات بخش کشاورزی توزیع می شود.
امسال سهمیه سوخت کشاورزان خراسان‌شمالی ۴۶ میلیون لیتر است,خراسان شمالی+بجنورد+مجتبی بهشتی+جهاد کشاورزی

به گزارش بجنا به نقل از ایرنا، سید مجید بهشتی اظهار کرد: به طور میانگین مصرف سوخت فصل پاییز به ازای هر هکتار ۴۰ لیتر و بهار ۱۰۰ لیتر تعیین شده است که توسط مراکز خدمات جهاد کشاورزی توزیع می شود و این میزان سهمیه در نظر گرفته شده بر اساس نوع تراکتور و سطح زیر کشت در اختیار بهره برداران قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: کشاورزان تعدادی از شهرستان ها از جمله شیروان بدلیل کثرت تراکتور با کمبود سوخت مواجه می شوند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

بهشتی با بیان اینکه بهره‌برداران بخش کشاورزی استان با حدود ۲۰ درصد کمبود سوخت مواجه هستند، افزود: کمبود سوخت در بخش ماشین آلات کشاورزی استان بیشتر به علت فرسودگی، خرده مالک بودن فعالیت کشاورزی و تعداد زیاد بهره برداران است.

وی خواستار صرفه جویی در بحث سوخت شد و خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد با مصرف بهینه سوخت بهره وری در کشاورزی را افزایش داد.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی یادآور شد: این میزان سهمیه سوخت مربوط به ماشین آلات بخش کشاورزی است اما کشاورزان این سهمیه را برای پمپ و موتورهای آب نیز استفاده می کنند.

وی گفت: ۱۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع ماشین های کشاورزی در استان وجود دارد که نیمی از آن فرسوده است و از مجموع این تعداد دستگاه حدود ۱۵ هزار تراکتور، ۱۸۰ دستگاه کمباین و مابقی نیز انواع تیلر ها و دنباله بندها هستند که نیمی از این دستگاه ها بیش از ۱۳ سال عمر مفید دارند.

استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۴۰۰ هزار هکتار از این مساحت را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد.

در مجموع افزون بر ۱۳ درصد از مساحت این استان را اراضی کشاورزی و ۸۷ درصد را غیر کشاورزی تشکیل می دهد و سالانه از این اراضی افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات زراعی و کشاورزی برداشت می شود.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در مناطق روستایی سکونت دارند که ۸۲ هزار نفر از این جمعیت را بهره برداران بخش کشاورزی تشکیل می دهند.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک