جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۶۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ساعت ۱۰:۵۳

انگل سارکوسیست در دام‌های مناطق مرزی خراسان‌شمالی شناسایی شد

رئیس شبکه دامپزشکی رازو جرگلان از حذف و معدوم سازی لاشه گوسفند مبتلا به انگل سارکوسیست در این شهرستان مرزی خبر داد.
انگل سارکوسیست در دام‌های مناطق مرزی خراسان‌شمالی شناسایی شد,خراسان شمالی+بجنورد+همایون تقی زاده+انگل سارکوسیست

به گزارش بجنا به نقل از ایرنا، همایون تقی زاده اظهار کرد: لاشه گوسفند ماده مبتلا به سارکوسیست، پس از بازرسی بهداشتی توسط کارشناس نظارت دامپزشکی شهرستان حذف و معدوم شد.

وی افزود: سارکوسیستوز یک بیماری انگلی در دام های اهلی و حیوانات وحشی ( پرندگان، خزندگان) و انسان است که می تواند از طریق گوشت آلوده به انسان منتقل شود و ایجاد بیماری کند.

رئیس شبکه دامپزشکی رازو جرگلان اظهار کرد: به شهروندان توصیه می شود گوشت مصرفی خود را از مراکز عرضه مجاز با مهر و برچسب دامپزشکی تهیه کنند.

 سارکوسیست در بسیاری از حیوانات اهلی دیده می شود. این انگل از تمام نقاط دنیا گزارش شده است و میزان آلودگی دام‌ها به این انگل در نواحی مختلف دنیا در حدود ۷۰ تا ۷۷ تخمین زده شده است.

بیماری در اثر انگل تک‌یاخته‌ای بنام سارکوسیست که جنس‌هائی از آن با توکسوپلاسما و بسنواتی متشابه‌اند، پدید می‌آید و این بیماری در بیش از ۷۰ گونه از پستانداران، پرندگان، خزندگان و غالبا در ماهیچه‌های قلبی و اسکلتی و در مغز و دیگر بافت‌ها یافت می‌شود.

این انگل تک‌یاخته‌ای قسمتی از چرخه زندگی خود را برروی میزبان واسط نظیر گاو، گوسفند و انسان و پس از انتقال ازطریق میزبان واسط مابقی را بر روی میزبان نهائی که عمدتاً گوشتخواران می‌باشند طی کرده و باعث ایجاد لیژن در همه بافت‌ها و ارگان‌ها خصوصاً ماهیچه اسکلتی می‌ شود.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

انتهای پیام/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک