یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۶۳۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/۲۰ - ساعت ۹:۲۳
در گفتگو با کارآفرین مانه سملقانی مطرح شد؛

کشت و تولید نهال های مقاوم به سرما و کم آب طلب در مانه و سملقان/ کارآفرینی مستقیم برای ۴۰ خانواده

حبیب الله جمالی ساکن روستای کلاته آزادگان از توابع شهرستان مانه و سملقان توانسته با ایجاد اشتغال گامی در جهت کشت داروهای گیاهی و باغداری نوین بر دارد و از این طریق برای خود و ده ها خانواده منبع درآمدی فراهم کند.
کشت و تولید نهال های مقاوم به سرما و کم آب طلب در مانه و سملقان/ کارآفرینی مستقیم برای 40 خانواده,

به گزارش عصراترک از مانه و سملقان، از کارآفرینی تعاریف متعددی شده است اما شاید رایج ترین تعریفی که برای آن بتوان ارائه داد این باشد که کارآفرین کسی است که توان راه اندازی یک کسب و کار را داشته باشد بر این اساس کارآفرینی هنری برای شروع یک کسب و کار شخصی است.
با این تعریف چون کشاورزی و اشتغال در آن در نگاه اول علاوه بر عدم نیاز به سرمایه هنگفت، تخصص ویژه ای را نمی طلبد، اشتغال در آن به راحتی انجام می پذیرد. اما آنچه که مسلم است برای کارآفرین بودن باید یک کار متهورانه انجام گیرد تا ارزش خلق شود.

 


حبیب الله جمالی ساکن روستای کلاته آزادگان از توابع شهرستان مانه و سملقان توانسته با ایجاد اشتغال گامی در جهت کشت داروهای گیاهی و باغداری نوین بر دارد و از این طریق برای خود و ده ها خانواده منبع درآمدی فراهم کند.

این کارآفرین در گفت‌وگو با خبرنگار عصر اترک در مانه و سملقان اظهار داشت: ۱۰ سال است که به شغل گاوداری و کشاورزی نوین روی آورده و اکنون مشغول کشاورزی و باغداری است.

وی گفت:  هفت هکتار از پانزده هکتار زمین دیمی که در اختیار دارد را به باغ اختصاص داده و هفت هکتار ونیم هم به کشت محصولات کشاورزی همچون نخود، عدس، گندم و جو اختصاص داده است.

جمالی ادامه داد: در محدوده باغی که حدوداً هفت هکتار است چند سالی است که به کشت گیاهان دارویی آویشن، زرین گیاه ،گل گاو زبان ،گل محمدی ،رزماری،مارچوبه می پردازد.
این کارآفرین عرصه کشاورزی با توجه به بحث آب و کمبود آب گفت: تمام تلاشم این است که گیاهان و  گونه های درختان کم آب طلب را بکارم.

وی که در تولید محصولات باغی هم ارقام جدید و خارجی گردو مثل چندلر، فرنور، فرآنتیک و هارتلیک و پکان کشت کرده‌ است، افزود: این درختان جوان هستند و برای اینکه بگوییم در این اقلیم جواب می دهند یا نه زود است. اما درختان ژنتیکی که از قبل داشتم از لحاظ اقتصادی و باروری  خیلی خوب هستند و نسبت به سرما هم مقاوم هستند.

جمالی گفت: در مزرعه ام ۳۵ گونه مختلف بادام درسطح ۳هکتار و نیم از ارقام هایی از جمله تنو، یلدا، اسکندر، شکوفه، شاهرود۱۳و (گونه شاهرود از ۱۲تا ۲۱) فرانسیس، نور پاییل کشت کرده ام تا ببینم  کدام اقلام با اقلیم منطقه سازگارتر است.

وی ادامه داد:  در نتیجه تا اکنون مشخص شد که تونو و سوپرنووا نسبت به سایر گونه‌ها دیرگل هستند و هم کم آب طلب و مقاوم به بیماری هستند.



جمالی در خصوص فعالیت‌های خود در این مجموعه افزود: در مزرعه خود انواع و ارقام جدید انگور ترکمن4، فلیم سیدلس، بلک سیدلس، شاهانیم ، مکیاج، لعل قرمز، رشته کردستان کشت کرده است برای اینکه مشخص شود که کدام گونه با اقلیم و آب و هوا سازگارتر هستند تا گسترش دهد تاکنون نتایج حاکی از این است که سرمایه گذاری بر رقم هایی مثل بلک سیدلس، فلیم سیدلس ،ترکمن4 ورشه کردستان پشیمانی ندارد چراکه مقاومت بیشتری نسبت به سرما نشان داده و نسبت به کم آبی هم بسیار مقاوم هستند.

وی گفت: از تمام گونه گیاهان دارویی و ارقام درختان تولید نهال داشته است و انواع  نهال انگور، ریشه دار کردن انواع ارقام نهال بادام پیوندی و اقسام نهال گردو را نیز دارند.

این کارآفرین در ادامه عنوان کرد: در بحث  گیاهان دارویی راه اندازی بانک تولید گیاهان دارویی و تولید بذر مانند؛ آویشن ،آنخ، مرزه، گل گاوزبان، همینطور نهال گل محمدی به وفور دارند .

جمالی اظهارکرد: در این مجموعه به طور مستقیم و دائمی 40 نفر کار می کنیم و غیرمستقیم قریب به ۱۰ نفر مشغول  کار هستند و کارگر فصلی در زمان کشت، داشت و برداشت در روزهای مختلف از ۱۵ تا ۱۰ نفر متغیر هستند.

وی افزود: کشت گونه های گیاهان دارویی در منطقه مفید و مثمر ثمر است و از نظر اقتصادی هم می تواند کمک خرج و اقتصاد خانواده باشد ضمن اینکه گیاهان دارویی که در منطقه کشت می‌شود نسبت به آب کم توقع هستند با یک آبیاری در تیر و مرداد ماه می تواند بهره اقتصادی داشته باشد.


جمالی در ادامه عنوان کرد : برای شروع هر کاری علاقه مند بودن بسیار حائز اهمیت است کسانی که بخواهند این کار را شروع کنند سرمایه زیادی لازم ندارد با ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می توانند شروع کنند دوستانی که علاقمند هستند و یا دانشجویان و دانش آموختگان این رشته و کشاورزان بومی و یا هر کسی که دوست دارد در حیاط منزل خود و در زمین به مساحت ۵۰۰ و ۱۰۰۰متر کار خود را می تواند شروع کنند و از لحاظ اقتصادی بهره ببرند.

وی تاکید کرد: با کمال افتخار و احترام هر گونه راهنمایی و کمکی که علاقمندان به کشت گیاهان دارویی و باغداری نوین بخواهند در خدمتشان هستم تا آنچه که تا کنون با تجربه کسب کرده ام را در اختیارشان بذارم تا استفاده کنند تا کوچکترین کمک از لحاظ اقتصادی به خانواده ها و چرخه اقتصادی کشور کرده باشیم.

وی در خصوص بازار فروش گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: بازار گیاهان دارویی در منطقه ما جا افتاده است مخصوصاً در دو و سه سال گذشته که همه دنیا رابیماری کرونا فرا گرفته بود مخصوصاً آویشن فوق العاده خوب بود و اکنون با اینکه کرونا از جهان رخت بربسته اما باز هم گیاهان دارویی منطقه از جمله آقباش ،زرین گیاه ،آنخ ،آویشن باغی ،گل گاو زبان و گل محمدی در بازار جایگاه خاص خود را دارد و در واقع محصولات هرگز به زمین نمی مانند.

جمالی گفت: مشکلاتی در زمینه کشاورزی و باغداری از جمله تهیه کود وجود دارد  و بی مهری هایی که نسبت به این شغل صورت گرفته است. باز هم خدا را شاکریم.



وی تاکید کرد: برای کشت باغداری وکشاورزی دست نیاز پیش بانکی و جهادکشاورزی ویا کسی  نبرده‌ایم خدا را شکر می کنم و از همین راه چرخ زندگی خودم را می گذرانم. البته چون توقع ما نسبت به زندگی خیلی بالا نیست و قانع هستیم از درآمد خود راضی هستیم.

وی افزود: از دوستان و مهندسین جهاد کشاورزی تشکر می کنم به هر حال از راهنمایی ها و تجربیات یکدیگر استفاده می کنیم و تشکر ویژه دارم از همسرم که همیشه به عنوان پشتوانه به عنوان همکار کنار من هستند و با من همکاری دارند تشکر ویژه از ایشان دارم. 

انتهای پیام /مرضیه رمضانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
کوکاکولا | 1401/09/21
0
3
احسنت به حبیب اقا، قبلا از باغ ایشان بازدید داشتیم،بسیار باسواد، مهمان نواز و خونگرم ، ان شاا... ک جهاد و منابع طبیعی از اینگونه کارافرینان حمایت کنند. حبیب آقا باید ب عنوان الگو در خراسان شمالی مطرح شود و آنتن صدا وسیما برای کلاس آموزشی به صورت هدفمند در اختیار ایشان قرار گیرد. همین جا مجدد از استاد جمالی بخاطر روحیه آموزش همگانی ک دارند تشکر میکنم.دو مورد از نتایج تحقیقات ایشان برای انگور و بادام دیرگل، اگر در سطح استان بر روی ارقام موجود کم بازده پیوند شود، ب خروج فقر از جامعه سنتی کشاورزی روستایی کمک زیادی میکند.
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک