پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۵۸۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ - ساعت ۱۲:۳۷

۷۸ جانباخته و ۱۶ مفقود در سیل‌های اخیر/ چرایی تفاوت آمار فوتی‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از جان باختن ۷۸ تن در سیل اخیر خبر داد و گفت که جستجوها برای یافتن ۱۶ مفقودی سیل همچنان ادامه دارد.

محمدحسن نامی در گفت وگو با ایسنا، در تشریح آخرین وضعیت مناطق سیل زده و اقدامات امدادی انجام شده تاکنون اظهار کرد: برابر آخرین گزارش‌ها از روز گذشته تاکنون دو مورد فوتی به مجموع جانباختگان سیل در سراسر کشور اضافه شد و شمار افرادی که در پی جاری شدن سیل در نقاط مختلف کشور جان خود را از دست داده‌اند به ۷۸ تن رسید. همچنین ۱۶ تن نیز مفقود شدند که جست‌وجو برای یافتن آنان ادامه دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور شمار مصدومی‌ها در سیل اخیر را نیز ۳۴ تن اعلام کرد و گفت: در مجموع ۲۴ استان کشور درگیر وقوع سیل و آبگرفتگی بودند. در ۱۳۳ شهر ۲۵۶ بخش و ۱۳۴۴ روستا از این ۲۴ استان عملیات امدادی انجام شد که عملیات در برخی از روستاها و مناطق همچنان ادامه دارد.

وی درباره اینکه آیا همچنان آماده‌باش مدیریت بحران در خصوص سیلاب ادامه دارد یا خیر، گفت: توده مانسون از کشور عبور کرده اما در صورتیکه هواشناسی هشدارها و اخطاریه های جدیدی بدهد حتما با توجه به نوع هشدار و محل های پیش بینی شده دستگاه های امدادی را به حالت آماده‌باش در خواهیم آورد. ضمن اینکه همانطور که گفتم عملیات امدادی در برخی از استان‌ها و مناطق سیل زده همچنان ادامه دارد.

نامی درباره خسارات ناشی از سیل و جبران آن نیز گفت: دولت محترم برای انجام اقدامات اولیه و اضطراری مبالغی را تحت عنوان تنخواه برای هر استان پیش بینی کردند. علاوه بر آن کارشناسان بنیاد مسکن، کارشناسان جهاد کشاورزی و ... ارزیابی های خود را برای بررسی میزان دقیق خسارات اعلام کردند که این روند حدود دو تا سه هفته زمان می برد. بررسی ها درباره آسیب به منازل، خودروها، زمین های زراعی و باغات، احشام و ... است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که در حال حاضر در استان چهارمحال و بختیاری حضور دارد با اشاره به بازدیدش از مناطق سیل زده استان گفت: در این استان نیز خساراتی به بخش های مسکونی و همچنین دیگر بخش ها وارد شده که ارزیابی ها در مورد آن ادامه دارد. همچنین به تعدادی از مراکز پرورش ماهی نیز خساراتی وارد شده است که آسیب وارده به آنها جبران خواهد شد.

وی حضور مردم در بحران ها را موثر برشمرد و گفت: انصافا مردم پای کار بودند و همراهی خوبی با مسئولان و دستگاه های امدادی داشتند. من از همراهی مردم قدردانی می کنم. علاوه بر آن از مسئولان مختلف از نیروهای مسلح تا دولت و ... تشکر می کنم که با بازدید خود از مناطق مختلف سیل زده سبب آرامش خاطر مردم شدند.

چرایی تفاوت آمار فوتی‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین درباره برخی تفاوت‌ها از آمارهای ارائه شده از شمار جانباختگان گفت:‌ تصمیم بر این شد تا سازمان مدیریت بحران کشور آمار رسمی جانباختگان سیل را اعلام کند. چراکه مدیریت بحران پس از انجام بررسی‌های پزشکی قانونی درباره علت مرگ جانباختگان آمار قطعی را اعلام می‌کند و این آمار صرفا مربوط به افرادی است که به دلیل سیل جان خود را از دست داده‌اند. همانطور که مستحضرید اجساد کشف شده به پزشکی قانونی منتقل شده و در آنجا دلیل مرگ بررسی می‌شود.

نامی ادامه داد:‌به عنوان مثال در سیل استان یزد ابتدا فوتی‌ها هفت نفر اعلام شد اما پس از انجام بررسی از سوی پزشکی قانونی تنها مرگ پنج نفر به دلیل سیل مورد تایید قرار گرفت. آمارها از سوی پزشکی قانونی و سازمان مدیریت بحران کشور مورد بررسی قرار گرفته و اعلام می‌شود.

وی افزود: در روند امدادرسانی نیز جمعیت هلال احمر انصافا پای کار بود. انتظامی کل کشور، بسیج، سپاه، ارتش، آتش نشانی ها، اورژانس و ... نیز ایثارگرانه حاضر شده و برای نجات جان مردم اقدام کردند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از رسانه ها نیز در اعلام به موقع هشدارها و آگاهی بخشی به مردم قدردانی کرد و گفت: رسانه ها نیز تاثیر زیادی از اطلاع مردم از وقوع حوادث و اتخاذ رویکردهای سریع داشتند.

انتهای پیام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک