یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۵۵۳۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ساعت ۱۳:۵۸
در گفتگو با یکی از رزمندگان عملیات بیت المقدس مطرح شد:

فتح خرمشهر یک معجزه بود/ تجهیزات در اختیار صدامیان قابل مقایسه با رزمندگان ایرانی نبود

سرهنگ بیژن محمدرضا پور، چهارم خرداد ماه سال 1327 در زوارم از توابع شهرستان شیروان به دنیا آمد  و سال 47 استخدام ارتش می شود و از سال 60 در جبهه های جنگ حضور داشته است و  از رزمندگان استان خراسان شمالی بود  که در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر حضور داشت.
فتح خرمشهر یک معجزه بود/ تجهیزات در اختیار صدامیان قابل مقایسه با رزمندگان ایرانی نبود,

به گزارش عصراترک، سرهنگ بیژن محمد رضا پور با بیش از 80 ماه سابقه حضور در جبهه های دفاع مقدس با کوله باری از خاطرات و تجربه مهمان دفتر عصراترک بود تا با بیان گوشه ای از خاطرات عملیات بیت المقدس و آزاد سازی خرمشهر نسل جدید را با رشادت های رزمندگان در آن روزها آشنا کند.

سرهنگ بیژن محمدرضا پور، چهارم خرداد ماه سال 1327 در زوارم از توابع شهرستان شیروان به دنیا آمد  و سال 47 استخدام ارتش می شود و از سال 60 در جبهه های جنگ حضور داشته است و  از رزمندگان استان خراسان شمالی بود  که در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر حضور داشت.

فرماندهی دسته ی ارتباط گروهان قرارگاه تیپ 1 لشکر 77 پیروز ثامن الائمه (ع) ، معاون گروهان قرارگاه تیپ 1 لشکر 77 پیروز ثامن الائمه و افسر مخابرات از مسئولیت های وی در در جنگ بوده است.

در ادامه، سخنان سرهنگ بیژن محمد رضا پور در خصوص عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر را می خوانید:

 


سرهنگ محمرضا پور در ابتدای صحبت با تاکید براینکه توان نظامی ایران با عراق در دوران دفاع مقدس و به خصوص عملیات بیت المقدس قابل قیاس نبود، تاکید کرد: همانگونه که امام خمینی (ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی گفت: منطقه عمومی بیت المقدس در میان چهار مانع طبیعی محصور بود که از شمال به رودخانه کرخه کور، از جنوب به رودخانه اروند و از شرق به رودخانه کارون و از غرب به هور الهویزه منتهی می شد، منطقه مزبور به جز جاده نسبتا مرتفع اهواز_خرمشهر فاقد هرگونه عارضه مهم برای پدافند است و همین امر موجب شد تا زمین منطقه بدلیل مسطح بودن برای مانور یگان های زرهی مناسب و برای حرکت نیروهای پیاده به دلیل در دید قرار داشتن نامناسب باشد .

وی اظهار کرد: منطقه ای حدود 5400 کیلو متر مربع از خاک کشور در جنوب استان خوزستان شامل بندرخرمشهر، شهر خرمشهر، پادگان حمیدیه، جفیر، جاده آسفالت اهواز، خرمشهر، شهر هویزه، رودخانه ای کارون، کرخه کور و اروند که به اشغال صدامیان در آمده بود.

وی ادامه داد: دشمن در این منطقه با حداکثر توان نظامی خود از جمله سه لشگر زرهی، یک لشگر پیاده مکانیزه، دو لشگر پیاده و 10 تیپ پدافند مستقل حضور داشت و با استفاده از یک هزار و 400 دستگاه تانک و یک هزار و 200 دستگاه نفر بر زرهی و بیش از 500 توپخانه صحرایی و حدود 80 هزار نیروی نظامی این منطقه را در کنترل خود داشت.

سرهنگ محمدرضا پور با بیان اینکه پس از دستور رهبر کبیر انقلاب که باید خرمشهر آزاد شود، اتاق فکر فرماندهان ارتش و سپاه تشکیل شد، افزود: تصمیم به ادامه عملیات تا رسیدن به پیروزی و آزادسازی خرمشهر از چنگال دشمنان گرفته شد.

وی با تاکید بر اینکه توان نظامی رزمندگان کشور مان در برابر نیروهای مسلح عراقی بسیار کم بود، ادامه داد: نیروهای پیاده کشورمان هرچند شاید آموزش های نظامی کمتری دیده بودند و نسبت تجهیزات از صدامیان بسیار عقب بودند اما از روحیه و اعتقاد و مهین پرستی عمیقی برخوردار بودند که در چهار مرحله عملیات بیت المقدس دوام آورده و به دفاع ادامه دادند تا اینکه ساعت 2 بعد ازظهر سوم خرداد سال 6 خرمشهر را پس از 19 ماه اسارت آزاد کنند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: خبر آزاد سازی خرمشهر به سرعت در همه جا طنین انداز شد و مردم به خیابان ها آمده و پخش شیرینی به جشن و شادی پرداختند و در مساجد نماز شکر به جا آوردند و در شب نیز به یمن این پیروزی بر پشت بام منازل بانگ الله اکبر سر دادند.

 


 

انتهای پیام/گ



 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک