پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۵۵۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ساعت ۹:۲۳
روایت عملیات آزادسازی خرمشهر از زبان رزمنده بجنوردی:

تخریب کامل هویزه به دست نیروهای بعثی/ دلیل مخالفت فرماندهان برای ادامه عملیات

محمد صفری متولد بجنورد از رزمندگان دفاع مقدس که بیش از 70ماه در جبهه حضور داشته و در عملیات های مختلفی از جمله عملیات آزادسازی خرمشهر شرکت داشت.
 تخریب کامل هویزه به دست نیروهای بعثی/ دلیل مخالفت فرماندهان برای ادامه عملیات,

به گزارش عصراترک، به مناسبت سوم خرداد ماه سالروز عملیات فتح خرمشهر به سراغ یکی از رزمندگان بجنوردی حاضر در این عملیات رفتیم تا گوشه ای از این عملیات غرور آفرین را از زبان وی بازگو کنیم.

محمد صفری، رزمنده اهل استان خراسان شمالی در عملیات فتح خرمشهر گفت:از اوایل شکل گیری جنگ میان ایران و عراق در جبهه حضور داشتم، عملیات شمال بستان اولین عملیاتی بود که در آن حضور داشتم و در این عملیات نقش پدافندی در مقابل عملیات آفندی عراق را بر عهده داشتیم.پس از آن در عملیات هایی مثل آزاد سازی خرمشهر، مسلم بن عقیل، والفجر 3، والفجر 8، کربلای1، کربلای4، کربلای5، بیت المقدس و سایر عملیات هایی که یگان های خراسان در آن حضور داشتند، شرکت داشتم.

وی گفت: در ابتدا به عنوان جانشین گروهان و پس از آن به عنوان جانشین گردان، فرمانده گردان و فرمانده تیپ عملیاتی لشکر 5نصر خدمت کردم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر گفت:عملیات آزادسازی خرمشهر در چهار مرحله و از 2محور شهرستان حمیدیه به صورت عملیات ایزایی آغاز شد و در شرق کارون نیروهای عملیات حمله اصلی از رودخانه عبور کردند و از پهلو و عمق به دشمن حمله کردند.

صفری ادامه داد: در این عملیات یک قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء و 4قرارگاه فتح، فجر، نصر و قدس در زیر مجموعه آن حضور داشتند که در هر یک از این 4قرارگاه حدود 5تیپ از ارتش و سپاه به صورت تلفیقی از امکانات و تجهیزات یکدیگر استفاده می کردند.

وی افزود: در مرحله اول این عملیات رزمندگان کشورمان در ابتدا خط دشمن را شکستند و در مرحله دوم نیروها از جاده اهواز به خرمشهر عبور کردند و تا دژ مرزی عراق حرکت کردند، دشمن وقتی قسمتی از پشت سر خود را بسته دید از جبهه کرخه نور(جبهه نیروهای خودی) عقب نشینی کرد.در مرحله سوم نیز بین دژ مرزی و جاده خرمشهر، عملیات آغاز  و در مرحله چهارم نیز خرمشهر توسط نیروهای خودی محاصره شد که نزدیک به 15هزار نفر از نظامیان عراقی کشته و 19هزار نفر نیز اسیر شدند.

این رزمنده بجنودی حاضر در عملیات فتح خرمشهر گفت: از جمله فرماندهانی که در این عملیات نقش اساسی داشتند شهیدان حسن باقری، نورعلی شوشتری، ولی الله چراغچی و محمد مهدی خادم الشریعه بودند.

صفری اضافه کرد: در عملیات فتح خرمشهر همرزمانی که از خراسان شمالی حضور داشتند که می توان به شهید محمد ریحانی و امیری، ارکانی فر و محمد ایمانی و گروه 12نفره از خواهران اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در عملیات های نظامی معمولا توان رزم ملاک قرار می گیرد، گفت: در این جنگ قطعا توان نظامی عراق چندین برابر ما بود آن هم به دلیل آن که 36کشور همراه آن بودند اما ایمان و روحیه شهادت طلبانه رزمنده های ما باعث پیروزی در این جنگ شد، در 8سال دفاع مقدس رزمنده ها کلام امام خمینی(ره) را با جان دل گوش می دادند و صفا و صمیمت میان آنها بود.

 

وی ادامه داد: عملیات فتح خرمشهر در جبهه کرخه نور به سمت حمیدیه شکل گرفت و با توجه به حالت ایزایی داشتن این منطقه و توجیه نبودن گردان ما نسبت به منطقه که شهید شوشتری به عنوان فرمانده، مخالف اجرای عملیات بود اما اصرار به شرکت ما در این عملیات باعث شد تا شهید شوشتری یک شب زمان بخواهد تا نیروهای ما بر روی خاکریز بروند و نسبت به عملیات و منطقه کامل آشنا شوند.در شب دوم  زمانی که برای اجرای عملیات آماده شده بودیم، مسئول قرارگاه اطلاع داد که بعثی ها قصد احداث پل خودرویی بر روی کرخه نور را دارند و ما پس از احداث آن عملیات را آغاز کنیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: احداث پل تا ساعت 3صبح به طول انجامید و شهید شوشتری باتوجه به اینکه در روز امکان غافلگیری دشمن نبود، مانع از اجرای آن شد که این عملیات به شب سوم موکول شد.در شب سوم عملیات، پس از استقرار بر روی خاکریز متوجه شدیم که عراقی ها آتش تهیه سنگینی را بر روی خط ما ریختند و پس از گذشت 2ساعت آتش تهیه دشمن پایان یافت که پس از آن متوجه شدیم دشمن احساس کرده که مورد محاصره ما قرار گرفته و دستور عقب نشینی به نیروهای خود داد و چون نمی توانستند مهمات خود را هم با خود جابجا کنند با ریختن این آتش تهیه قصد تمام کردن مهمات اضافه خود را داشتند.

صفری با بیان اینکه پس از آتش تهیه دشمن،  تا صبح و روشن شدن هوا به سمت منطقه عملیاتی حرکت کردیم، گفت: در فاصله میان خاکریز ما و منطقه دشمن، میدان مین و سیم خار قرار داده بودند و هیچگونه جان پناهی هم نبود تا مانع از نفوذ ما شود، پس از آنکه به منطقه دشمن رسیدیم با سنگرهای مجهز و امن مواجه شدیم و یکسری از سنگرها نیز همسطح زمین احداث شده بود تا کالیبر و دولولی که برای پدافند و زدن هواپیما استفاده می شد را برای نفر استفاده کنند.

وی افزود: پس از ورود به سنگرها تعدادی نیروی بعثی که خواب مانده بودند را اسیر گرفته و به سمت شهر هویزه رفتیم و زمانی که به این شهر رسیدیم مشاهده کردیم که عراقی ها کل شهر به جز یک برجک، امامزاده و پاسگاه که آن هم برای استفاده در دیده بانی بود را با بلدوزر تخریب کردند، برای مرحله بعد از عملیات در سه راهی جفیر حضور پیدا کردیم و در این مکان به علت گرمازدگی دچار بیماری سختی شدم و من را به بیمارستان شهید بقایی اهواز برای مداوا انتقال دادند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس ادامه داد: پس از مداوا تصمیم به تماس با همسر خود را داشتم که پس از پیگیری متوجه شدم همسر بنده به همراه گروهی که به منطقه عملیاتی اعزام شده بودند در بیمارستان جندی شاپور اهواز به بیماران رسیدگی می کردند.

صفری تاکید کرد: همانطور که حضرت امام(ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد و ما رزمندگان تنها وسیله بودیم.

وی گفت: ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تحریم های زیادی قرار گرفت و راه چاره را در آن دید که متکی به توان داخلی باشد در زمان جنگ نیز به جز چند موشک که از لیبی و سوریه گرفته بودیم هیچ گونه ادوات نظامی نداشتیم و تا اینکه مدتی بعد ایران موفق به ساخت موشک شد که آن را بر روی بانک رافدین عراق انداخت.پس از آن نیز با تلاش های شهید تهرانی مقدم در بحث موشکی پیشرفت چشمگیری داشتیم و در حال حاضر جز چند کشور برتر دنیا در این زمینه هستیم و همچنین قادر به ساخت پیشرفته ترین تجهیزات سنگین و سبک بوده که باعث بازدارندگی دشمنان از حمله به کشور می شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما با دشمن خود در خارج از مرزها می جنگیم تا امروز شاهد جنگ در نزدیکی مرزهای خود نباشیم و این باعث نفوذ کشور در منطقه شده است.


انتهای پیام/عبدالله یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک