شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۵۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ - ساعت ۱۲:۵۵
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی:

مبلغ حاصل از اختلاف قیمت های قدیم و جدید به حساب یارانه ها واریز می شود/ برقراری تعادل در بازار با واقعی شدن تقاضا

مهرداد داوودزاده با اشاره به اینکه با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها برای جلوگیری از گرانفروشی ها، تمامی روغن های موجود در بازار صورت جلسه شد، گفت: براین اساس اختلاف قیمت حاصل شده از روغن های موجود در بازار باید به حساب هدفمندی یارانه ها واریز شود.
مبلغ حاصل از اختلاف قیمت های قدیم و جدید به حساب یارانه ها واریز می شود/ برقراری تعادل در بازار با واقعی شدن تقاضا,

مهرداد داوودزاده، معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک، اظهار داشت: پیش از اعلام آزادسازی یارانه ها، کارگروه تنظیم بازار استان پیش بینی کرده بود که اقلام اساسی در بازار موجود باشد و این کار انجام شد.

وی ادامه داد: براین اساس شکر، مرغ، روغن، برنج، گوشت در انبارهای استان خراسان شمالی موجود است و مشکلی در تامین ذخایر وجود ندارد.

داوودزاده با بیان اینکه در حوزه روغن، مشکلات جهانی بوده و مختص کشور ایران و استان خراسان شمالی نیست، افزود: با اختصاص ارز 4200 تومانی، یارانه مملکت به سایر کشورها می رفت که باید جلوی این اتفاق گرفته می شد که بعد از آزادسازی یارانه ها عملا این یارانه وارد کشور شده و به دست مردم خواهد رسید.

این مقام مسئول یادآور شد: در زمان کمبود روغن در بازار،  کارخانجات به دلیل بالارفتن هزینه ها در تحویل این محصول به استان ها تعلل داشتند، اما از روز پنج شنبه هفته گذشته همزمان با آغاز طرح آزادسازی یارانه ها، اعلام شد که کلیه روغن ها در حجم ها و انواع مختلف باید با قیمت مصوب فعلی به فروش برسند.

داوودزاده بیان داشت: با اعلام آزادسازی یارانه و بالارفتن قیمت کالاهای اساسی در بازار، ناهماهنگی هایی در حال رقم خوردن بود، زیرا باتوجه به این که قیمت ثبت شده روی کالا با قیمت قدیم بود، سریعا براساس دستور ابلاغ شده، موجودی تمامی انبارها، عمده فروشان و مباشران اخذ شد و اعلام شد که اقلام با قیمت جدید به دست مصرف کننده برسد.

وی یادآور شد: اصناف ملزم شدند، مبلغ حاصل از  اختلاف قیمت مصوب فعلی با مصوب قبل را به حساب هدفمندی یارانه واریز کنند و در واقع مباشران و عمده فروشانی که از قبل روغن موجود داشتند، مبلغ مابه تفاوت روغن به جیب شان نرفت.

رابط تنظیم بازار استان خراسان شمالی عنوان کرد: در روزهای نخست اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به دلیل تقاضای بالای مردم در برخی نقاط استان، صف هایی تشکیل شد اما هم اکنون درخواست ها حقیقی و بازار به حالت آرام درآمده است.

داوودزاده اظهار داشت: اجرایی شدن این طرح باعث می شود که عرضه و تقاضا که مولفه های اصلی تنظیم بازار هستند، مسیرش را پیدا کند، به طور نمونه مرغ گرم در سراسر کشور قیمت کیلویی 59 هزار و 800 تومان مصوب شد، اما در کارگروه تنظیم بازار استان این قیمت کیلویی 55 هزار تومان تصویب شد که طی روزهای بعد به قیمت 50 هزار و 500 تومان، 43 هزار تومان و 40 هزار تومان رسید و همین روال اگر ادامه پیدا کند، قطعا قیمت پایین تر می آید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با واقعی شدن تقاضا و عرضه، بازارها به حالت طبیعی درآمده است، گفت: این در حالی است که در روزهای نخست اجرایی شدن این طرح، به دلیل بالارفتن تقاضا، میزان 78 تن مرغ گرم و 50 تن مرغ منجمد در کمتر از یک روز در سطح استان به فروش رفت و مردم به احتکار خانگی روی آورده بودند.
 

 

 

داوودزاده گفت: سایر کالاها نیز به همین صورت خواهد بود و روغن نیز در نهایت به حالت نرمال خواهد رسید و به همین صورت با پایین آمدن تقاضا قیمت ها به حالت واقعی می رسند.

وی در رابطه با نبود روغن در برخی فروشگاه ها و مغازه ها توضیح داد: هیچ گونه کمبود و مشکلی برای تحویل روغن به مغازه داران وجود ندارد، عمده فروشان و اتحادیه خواروبار فروشان به هر تعدادی که مغازه دار متقاضی دریافت روغن باشد، تحویل داده می شود و هیچ کمبودی وجود ندارد.

داوودزاده گفت: این در حالی است که حتی بعد از آزادسازی یارانه ها، عمده فروشان برای خرده فروشی روغن به مردم هم اعلام آمادگی کردند.

وی بیان داشت: دلیل عدم استقبال فروشندگان نسبت به تهیه روغن از عمده فروشان، کمبود سرمایه در گردش انهاست که می توانند به تعداد کمتری روغن را خریداری کنند و در اختیار مردم قرار دهند و مجدد خرید بزنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه هیچ گونه تغییر قیمت و گرانی در موضوع برنج در بازار وجود نداشته است و با قیمت سابق عرضه می شود، گفت: همچنین بخش خصوصی 700 تن واردات برنج پاکستانی انجام داده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نداشته است.

داوودزاده از واردات 621 تن شکر به داخل استان خراسان شمالی خبر داد و گفت: در حال حاضر تغییر قیمت شکر در بازار اعلام نشده است و شکر های بسته بندی یک کیلویی با قیمت 15 هزار تومان به فروش می رسند.

 

انتهای پیام/ رحمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک