جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گزارش | کد خبر: ۲۸۵۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۱۲/۰۱ - ساعت ۱۱:۵۱
گزارشی از وضعیت اجاره بها در شهر گرمه،

قصه پرغصه مستاجران گرمه ای/ خلا قانونی و دور زدن بخشنامه ها

با شیوع کرونا نرخ رهن و اجاره‌بهای مسکن در گرمه افزایش چشمگیری یافته و این در حالی است که بسیاری از مستأجران توانایی پرداخت چنین اجاره‌هایی را ندارند، نرخ اجاره بقدری زیاد شده که برخی مشاوران املاک نیز از نرخ اجاره‌بهای منازل و چند برابری شدن قیمت رهن و فروش مسکن   ناراضی هستند.
 قصه پرغصه مستاجران گرمه ای/ خلا قانونی و دور زدن بخشنامه ها,

به گزارش عصراترک از گرمه، گرانی‌های پی‌درپی و افزایش نجومی قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف همچون پتکی بر سر زندگی مردم به ویژه قشر متوسط و ضعیف جامعه آوار شده و شرایط به گونه‌ای پیش رفته که خرید مسکن برای قشر متوسط و کم درآمد جامعه به رویایی دست‌نیافتنی تبدیل شده است.


کرایه خانه از درآمدم بالاتر است

یک شهروند گرمه ای در گفتگو با خبرنگار ما گفت: سال های زیادی است که اجاره‌نشین هستم و با این شرایط هیچ‌گاه طعم خانه‌داری را نخواهم چشید بلکه اکنون با این گرانی مسکن حتی قادر به یافتن یک منزل اجاره‌ای متناسب با توان مالی خود نیستم.

محمدی یکی دیگر از شهروندان گرمه ای که به دنبال یک واحد نقلی و البته با اجاره مناسب برای خانواده سه نفره خود است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: برای اجاره یک واحد مسکونی به ملاقات صاحبخانه و دیدن امکانات واحد مذکور رفته بودم، خانه ۲ خوابه دارای کمترین امکانات اما اجاره بها بسیار بالا بود با این شرایط قیمت ها و وضعیت مالی خود باید به به فکر خانه ای تک خواب در حواشی شهر باشم.

نجاری که جلو یک بنگاه ایستاده بود، گفت: حدود دوماه است که دنبال یک خانه می گردم و هنوز نتوانسته ام خانه ای مناسب در این شهر برای مستاجری پیدا کنم.

وی ادامه داد: اجاره بهای بالا، امان ما را بریده و حتی کسی پیدا نمی شود که با رهن خانه اش را بدهد.

یکی از کسبه گرمه ای گفت: مهندسان کارخانه آلومینا باعث بالارفتن نجومی قیمت اجاره بهای منازل گرمه هستند.

اسفندیاری ادامه داد: شاهد بودم که مالک ساختمان خانه خود را تخلیه کرد و به یک مهندس کارخانه با قیمت ۳ برابر اجاره داد.

وی تصریح کرد: کاش کارخانه آلومینا قبل از جذب نیروهای غیر بومی به فکر مجتمع مسکونی برای نیروهایش در شهر گرمه باشد.

 

مشاوران املاک نیز از وضعیت رضایت چندانی ندارند

یکی از بنگاه داران گرمه ای نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت:  در گرمه خانه اجاره ای به سختی پیدا می شود و متاسفانه نرخ اجاره منزل را هم صاحب خانه ها انتخاب می کنند که قیمت های تعیین شده بسیار بالا است.

وی افزود: بارها اتفاق افتاده که صاحبخانه برای منزل خود مبلغ رهن و اجاره بسیار بالا مشخص می کند و وقتی به او می گوییم از عرف خارج است می گوید، اگر خواستند اجاره می دهم و کمتر هم اجاره نمی دهم‌.

 

اتحاده مشاوران املاک اجازه ورود در مبلغ اجاره بها را ندارند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گرمه گفت : روزانه چندین نفر به بنگاه بنده و همکاران مراجعه می کنند و دنبال خانه اجاره ای هستن ولی خانه اجاره ای بسیار کم است.

ذبیح الله  فدایی افزود:  حدود ۳۰۰ نیروی غیر بومی در کارخانه شمش آلومینا استخدام شده اند که در منازل سطح شهر به صورت رهن و اجازه ساکن هستند.

وی بیان کرد: مسئله مهم تر تورم در کشور است و با توجه به افزایش تورم قیمت اجاره بها هم نسبت به سال های گذشته افزایش      ۳تا ۴برابری داشته است.

فدایی ادامه داد: از طرفی تمام جنس هایی که روز مره مورد استفاده هستند مثل خوراک و پوشاک  افزایش یافته و اجاره خانه ها نیز به نسبت بالا رفته است.

وی با بیان اینکه مستاجران با توجه به شرایط بد اقتصادی جامعه دنبال اجاره منزل به صورت رهنی هستند، گفت: اما بسیاری از صاحب خانه ها با این شرایط منازل خود را اجاره نمی دهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گرمه تاکید کرد: اتحادیه در بخش اجاره  نمی تواند ورود پیدا کند.

فدایی خاطرنشان کرد: طبق ابلاغیه دادگستری مالکان در بحث تمدید اجاره املاک نمی توانند ۲۵ درصد بیشتر افزایش دهند که این موضوع به صاحبان املاک اعلام می شود اما صاحب خانه ها برای فرار از این قانون اعلام می کنند که اجباری برای تمدید ندارند و ملک و منزل خود را با قیمت دلخواه اجاره می دهند.

انتهای پیام/ محمودیان

 

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


نظرات شما
مهدی رهبر | 1402/01/25
0
0
بیشترین ضرر از اجاره خونه ها در شهرستان گرمه و جاجرم رو مردم کارگر و ضعیف میکنند ی کارگر روز مزد در ماه بیست روز درامد داره که میشه چهارمیلیون این ادم باید ی خونه یک تومنی پیدا کنه که خیلی درصدپیدا کردنش پایینه ولی اون کارمند کارخانه که بالای ۱۵میلیون درامدشه براش سه تومن اجاره مهم نیست هر چند اون کارمند در شهر دیگه خونه ایی داره به اجاره میده اینجا نصفشو بابت اجاره بها پرداخت میکنه پس وای بحال کارگرو ادم ضعیفه که هیچ کس بفکر این اقشار نیست
نام :
ایمیل
نظر
با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک