پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۵۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ساعت ۱۱:۱۶
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

پیش بینی کاهش ۱۱ درصد تولید سیب استان به علت کم بارشی ها/اصلاح ۱۸۵ هکتار از باغات سیب استان

محمد علی شریکیان با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال تا 51 هزار تن محصول سیب از باغات استان برداشت شود، گفت: امسال میزان برداشت این محصول در مقایسه با پارسال به علت کم بارشی ها تا حدود 11 درصد کاهش خواهد داشت.
پیش بینی کاهش 11 درصد تولید سیب استان به علت کم بارشی ها/اصلاح 185 هکتار از باغات سیب استان,

محمدعلی شریکیان، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک با بیان اینکه ارقام مختلف از میوه سیب در بسیاری از شهرهای استان به ویژه در دو شهرستان شیروان و اسفراین به دلیل سازگاری با اقلیم استان کشت می شوند، اظهار کرد: سطح باغات سیب استان در حدود سه هزار و 943 هکتار است.

شریکیان گفت: این میوه پس از انگور بیشترین سطح زیرکشت باغی استان را به خود اختصاص داده است.

وی عنوان کرد: پیش بینی می شود که در فصل برداشت جاری میزان برداشت سیب از سطح باغات بارده سیب استان در حدود 50 تا 51 هزار تن باشد.

در عین حال، این مسئول خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود که میزان برداشت سیب از سطح باغات استان در فصل برداشت امسال در مقایسه با سال گذشته به علت وجود کم بارشی ها در حدود 11 درصد کاهش داشته باشد.

با این وجود، وی بیان کرد: میوه سیب حدود 18.5 درصد از مجموع تولیدات باغی استان را شامل می شود.

شریکیان در ادامه با اشاره به این مطلب که میانگین عملکرد باغات سیب استان حدود 16 تن در هکتار است، در عین حال، شماری از باغداران پیشرو در استان با انجام مدیریت فنی و باغی عملکردهایی بیش از 120 تن در هکتار را داشته اند، گفت: کیفیت سیب برداشتی از باغات استان مطلوب و در نقاط مرتفع نیز از کیفیت بیشتری برخوردار هستند.

وی یادآور شد: ارقام سیب های استان نیز شامل ارقام زودرس از جمله گلاب کهنز و عباسی ( زمان برداشت اواسط خرداد تا اواخر خرداد ماه )، ارقام میان رس از جمله شیخ امیری، سیب ترش و دو رنگ فرانسه ( زمان برداشت اواسط تیر ماه ) همچنین ارقام دیررس از جمله لبنانی زرد و قرمز، گالا، فوجی، برابرن و گرنی اسمیت ( زمان برداشت اواخر شهریور تا مهر ماه) هستند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی  افزود: این ارقام علاوه بر اینکه در سبد خانوار قرار می گیرند همچنین بخش دیگری از آن، صادر و بخشی دیگر نیز برای تنظیم بازار ذخیره سازی می شوند.

وی افزود: توان ذخیره سازی این محصول توسط بخش خصوصی حدود 10 تا 12 هزار تن است.

شریکیان همچنین درباره بازار فروش سیب نیز اظهار کرد: تعیین قیمت این محصول به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره اصلاح باغات سیب در استان نیز اظهار کرد: در سال جاری در راستای افزایش کمی و کیفی محصول باغات سیب استان عملیات اصلاح، نوسازی و جایگزینی درختان سیب را در دستور کار قرار داریم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: در این زمینه اصلاح، هرس، سم پاشی، کودپاشی، چالکود، استفاده از عناصر ریز مغذی، آبیاری، تعمیر سیستم های آبیاری، جایگزینی نهال های خشکیده با نهال های جوان شناسنامه دار در سطح 185 هکتار از باغات استان اجرایی شدند.

وی همچنین بیان کرد: در زمینه توسعه باغات سیب استان نیز زمستان سال گذشته و بهار امسال چهار هزار و 130 اصله نهال سیب پایه رویشی میان باغداران استان توزیع شدند که باغات الگویی نیز ایجاد شدند.

شریکیان در ادامه با اشاره به کم بارشی ها و خشکسالی ها به باغداران توصیه کرد: باغداران با استفاده از تخصص کارشناسان جهاد کشاورزی اصول به باغی، تغذیه مناسب، چالکود، استفاده از کودهای فسفاته و پتاسه به صورت چالکود در پای درختان، آخرین آبیاری، محلول پاشی با ریز مغذی ها در زمان های مناسب و مالش درختان با بروفیکس را انجام دهند.

انتهای پیام/یزدانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک