شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اجتماعی | کد خبر: ۲۸۴۵۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۲۵ - ساعت ۱۰:۵۷

۱۲ قلاده پلنگ نیمه نخست امسال در شیروان مشاهده شد

رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: نیمه نخست امسال ۱۲ قلاده پلنگ در منطقه گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان خراسان شمالی مشاهده شد که نشان دهنده سلامت چرخه زیست و حفاظت مناسب از این گونه در منطقه است.
۱۲ قلاده پلنگ نیمه نخست امسال در شیروان مشاهده شد,

به گزارش عصر اترک به نقل از ایرنا حمید فخران دلیل افزایش مشاهده مکرر پلنگ را وجود امنیت در منطقه و افزایش طعمه دانست.

وی خاطرنشان کرد: اکنون مردم روستاها و همچنین عشایر و چوپانان از این گونه کمیاب جانوری ترس و واهمه ای ندارند زیرا متوجه این موضوع شده اند که وجود پلنگ موجب کاهش تعداد گرگ ها در منطقه می شود و اگر آسیبی به این حیوان رسانده نشود به انسان حمله نمی کند.

فخرانی افزود: با وجود این، به مردم منطقه توصیه شده است در صورت مشاهده پلنگ سگ گله را به سمت این حیوان هدایت و تحریک نکنند زیرا وجود پلنگ برای محیط زیست لازم است و نبود آن موجب طغیان جمعیت گرگ و گراز شده و می تواند برای دامداران، کشاورزان و باغداران خسات بار باشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: پلنگ عمدتا زمانی به انسان حمله می کند که کسی وارد حریم و زیستگاهش شده باشد و به محض احساس خطر درصدد دفاع از خود برمی آید.

پلنگ  ایرانی از لحاظ فیزیکی یک از بزرگترین زیرگونه های پلنگ و بومی غرب آسیا است که ارتفاع بدن این گونه بین ۴۵ تا ۷۰ سانتیمتر و دارای جثه ای بزرگ، بدنی عضلانی و قابل انعطاف، سری پهن، دست و پایی کوتاه و پنجه‌هایی قوی است.
سطح بدن پلنگ پوشیده از موهای نرم و کوتاهی به رنگ کرم نخودی است که در قسمت های زیرین بدن کم‌رنگ تر می‌شود.

پلنگ ایرانی در فهرست جانوران در معرض انقراض قرار دارد و از سال ۹۵ برای حفاظت بهتر از این گونه ارزشمند، طرح بیمه پلنگ ایرانی، به منظور جبران خسارات ناشی از حمله پلنگ به اشخاص ثالث و دام،  به اجرا درآمده است.

منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

گلیل و سرانی در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین «قوچ اوریال»، در  ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد.

پلنگ ایرانی، زیر پوشش بیمه است و خسارت های این گونه ارزشمند به انسان و دام، توسط بیمه جبران می شود.

انتهای خبر/

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک