جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۹/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۲۴ - ساعت ۱۲:۲۹
رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی مطرح کرد:

پیش بینی تعطیلی واحدهای معدنی فعال استان به علت ماشین آلات گران قیمت/لزوم بازنگری قانون صدور پروانه های معدنی

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: واحدهای معدنی استان باید ماشین آلات فرسوده خود را نو کنند اما بهای آنها به علت نوسانات ارزی بسیار بالا رفته است و این واحدها توان مالی لازم برای خرید آنها و ادامه فعالیت خود ندارند.
پیش بینی تعطیلی واحدهای معدنی فعال استان به علت ماشین آلات گران قیمت/لزوم بازنگری قانون صدور پروانه های معدنی,

مهدی سجادی، رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: در خراسان شمالی 28 نوع ماده معدنی کشف شده اند که در حال استخراج هستند.

سجادی گفت: باریت، آهن، مس، کلسیت، مصالح ساختمانی، مرمر، مرمریت از جمله عمده مواد معدنی استان هستند که در حال استخراج اند.

وی عنوان کرد: برای استخراج این مواد معدنی، 259 معدن دارای پروانه بهره برداری هستند که دوره بهره برداری از مجوزهای صادر شده برای استخراج این مواد 10 ساله است.

این مسئول در ادامه با بیان اینکه بیشتر این واحدهای معدنی دارای پروانه بهره برداری، کوچک مقیاس هستند، بیان کرد: 50 واحد از آنها به طور کامل، فعال همچنین 60 درصد از آنها تعطیل و مابقی نیز نیمه فعال و فصلی کار هستند.

وی عنوان کرد: این واحدها توان خرید ماشین آلاتی که با قیمت های میلیاردی وارد می شوند را ندارند تا بتوانند به فعالیت خود ادامه و استخراج مواد معدنی واحد خود را گسترش دهند.

سجادی خاطرنشان کرد: نوسانات ارزی، قیمت ماشین آلات را بسیار افزایش داده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر ماشین آلات در اختیار این واحدهای معدنی برای استخراج مواد فرسوده هستند که متاسفانه بهای تعمیر و نگهداری آنها نیز بسیار بالا است.

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود در حال حاضر فرآوری معدنی در استان نیز ضعیف است، اظهار کرد: ماده معدنی باریت استان به علت فقدان صنعت رنگ رزی به صورت خام از استان خارج می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واحدهای معدنی استخراج کلسیت در استان تعطیل شده اند، گفت: ذخیره این ماده معدنی در کشور بسیار زیاد شده و قیمت آن بسیار افت کرده است، بنابراین استخراج آن در این برهه از زمان توجیه اقتصادی ندارد.

سجادی همچنین به واحد فرآوری مس در فاروج نیز اشاره و بیان کرد: این واحد فرآوری در تامین ماده معدنی دچار مشکل شده است.

وی افزود: درحالیکه برای دو واحد معدنی مس در استان پروانه بهره برداری صادر شده است،با این وجود، صاحبان این دو واحد معدنی به استخراج مس اقدام نمی کنند.

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی همچنین افزود: آنها واحدهای خود را به شخص دیگری نیز واگذار نمی کنند تا این واحد فرآوری بتوانند از محل وجود این دو واحد معدنی، مس مورد نیاز خود را تامین کند.

وی افزود: در حال حاضر این واحد فرآوری از خارج از استان ماده معدنی مس مورد نیاز خود را تامین می کند درحالیکه این اقدام نیز توجیه اقتصادی ندارد.

سجادی در ادامه با تصریح بر این مطلب که پل ارتباطی میان صنعت و معدن، طرح بهره برداری است که در طرح بهره برداری از نقطه سرآغاز تامین مواد اولیه و تا فروش محصول نهایی، پیش بینی ها انجام شده است، بیان کرد: درصورتیکه طرح بهره برداری برای واحدهای ایجادی حوزه های صنعت و معدن کارشناسانه و واقع بینانه تهیه شده باشند فعالیت هیچ واحد صنعتی و معدنی به تعطیلی نمی رسد.

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی افزود: درصورتیکه طرح های بهره برداری غیر کارشناسی و غیر واقع بینانه نوشته و تهیه شوند و با اعمال فشار تاییدیه بگیرند میان تولیدات صنعت و معدن شکاف بوجود می آید.

سجادی همچنین با یادآوری این مطلب که برخی از پروانه ها در حوزه معدن نیز بدون نیاز سنجی و توجه به اشباع فضای کار صادر می شوند از جمله صدور استخراج مواد معدنی شن و ماسه در استان، خواستار شد: قانون صدور مجوزها بازنگری شوند و به استان ها اختیار تصمیم گیری در این زمینه را بدهند تا از تعطیل شدن واحدهای فعال و نیمه فعال جلوگیری شوند.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک