جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۶/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس گفتگو | کد خبر: ۲۸۴۵۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ - ساعت ۸:۴۳
مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی مطرح کرد:

توسعه آموزش کشاورزی استان نیازمند اختصاص اعتبارات است/تغییر رویکرد کشاورزی به سوی به زراعی و به باغی

اسماعیل محمود آبادی گفت: واحد آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان برای توسعه آموزش های کشاورزی به منظور افزایش بهره وری در بخش های مختلف کشاورزی استان نیازمند افزایش اعتبارات و اختصاص اعتبارات قابل تحقق در بودجه سالانه است.
توسعه آموزش کشاورزی استان نیازمند اختصاص اعتبارات است/تغییر رویکرد کشاورزی به سوی به زراعی و به باغی,

اسماعیل محمود آبادی، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصراترک در این باره اظهار کرد: ارائه آموزش ها در زمینه اصول صحیح کشاورزی به تمامی بهره برداران در بخش های مختلف کشاورزی به تامین اعتبارات کافی وابسته است.

محمودآبادی گفت: متاسفانه تا به کنون مسئولان کشوری و استانی ذی ربط اهمیت این موضوع را جدی ندانسته اند در حالیکه افزایش بهره وری در بخش کشاورزی به سرمایه گذاری آموزشی نیاز دارد.

وی در ادامه یادآور شد: در سال مالی 1399 محل تامین اعتبارات برای واحد آموزش و ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان از ردیف های سه درصد نفت همچنین تملک و دارایی استانی مصوب شد که در نهایت طی این سال مالی اعتبارات مصوب از ردیف سه درصد نفت به این واحد اختصاص نیافت و از ردیف تملک و دارایی استانی نیز فقط 650 میلیون تومان معادل 60 درصد از اعتبار مصوب این ردیف اختصاص یافت.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال مالی 1400 نیز مصوب شده است که عمده منابع اعتباری این واحد از ردیف اعتباری سه درصد نفت اختصاص داده شود که نگران تکرار تجربه سال گذشته هستیم.

وی خاطر نشان کرد: باید اعتبارات اختصاصی به واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان پنج برابر بشود تا بتوان برنامه های تهیه شده آموزشی برای بهره برداران در بخش کشاورزی استان را اجرایی کرد.

محمودآبادی تصریح کرد: درصورتیکه وضعیت اختصاص اعتبارات به امر آموزش و ترویج این سازمان ضعیف و غیر تحققی باشد، روزی می رسد که درب این واحد بسته خواهد شد.

وی در ادامه عنوان کرد: مبتنی بر شرایط توضیح داده شده، طی چند سال اخیر برای افزایش هر چه بیشتر پوشش آموزش بهره برداران بخش کشاورزان استان، مهندسان کشاورزی بسیج مهندسان کشاورزی همچنین قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان را به پای کار دعوت کردیم که آنان نیز طی این مدت بدون دریافت وجهی همکاری کرده اند.

این مسئول خاطر نشان کرد: 150 مربی کشاورزی از سوی نهاد بسیج مهندسان کشاورزی استان و قرار پیشرفت و آبادی برای آموزش بهره برداران پای کار بودند که 30 درصد از انجام آموزش ها را بر عهده داشتند.

وی افزود: با این وجود، این همکاری بدون دریافت مبلغی وجه نمی تواند ادامه دار باشد.

در عین حال، محمودآبادی عنوان کرد: در طول مدتی که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، کارگاه های آموزش و ترویج این واحد نیز به صورت و بیناری برگزار شده اند که البته تمامی کشاورزان نتوانستند در این کلاس های مجازی شرکت کنند.

با این وجود، وی بیان کرد: برای همه گیری هر چه بیشتر آموزش ها در میان بهره برداران بخش کشاورزی استان سامانه تالار ترویج و دانش فنون کشاورزی راه اندازی شده است که در دسترس قرار دارد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین افزود: در همین راستا شبکه تاک نیز فعال شده است که بسیاری از کشاورزان عضو آن هستند.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره نتایج ارائه آموزش های کشاورزی به بهره برداران در استان اظهار کرد: هدف از ارائه آموزش ها به این جامعه هدف استفاده درست از منابع موجود، تغییر بینش در روش های کشاورزی، افزایش بهره وری و آماده کردن بهره برداران برای مواجه با تنش های آب و هوایی است.

محمودآبادی اعلام کرد: با آموزش های ارائه شده به بهره برداران، آنان به سوی به زراعی، به باغی، انجام کشت های حفاظتی و نیمه حفاظتی، استفاده از ادوات کشاورزی مناسبتر، بهره گیری از اطلاعات هواشناسی و مدیریت هر چه بهتر واحدهای دامی سوق یافته اند.

وی در خاتمه به ارائه آموزش های ترویجی به بهره برداران در سایت های الگویی و ترویجی همچنین کانون های یادگیری استان در زمینه گیاهان دیم و آبی نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در استان کانون های یادگیری پنبه، چغندر قند، پسته، گندم و جو آبی و دیم، انگور، کاملینا و کلزا فعال هستند که بهره برداران برای دریافت آموزش ها به این کانون ها دعوت می شوند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: با این وجود، تقاضا کرده ایم که سطح پوشش این کانون های یادگیری در استان بیشتر شوند.

محمودآبادی گفت: پیش بینی می شود که در سال آینده در مجاورت 22 مرکز جهاد کشاورزی در سطح شهرستان ها یک کانون آموزشی برای بهره برداران داشته باشیم.

انتهای پیام/قهرمانی

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک