پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۴/۱۸/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس سیاسی | کد خبر: ۲۸۴۴۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۷/۰۱ - ساعت ۸:۴۶

اراده ایران بر نابودی کامل تمامی اشکال تبعیض نژادی متمرکز است

وزیر امور خارجه کشورمان در پنل عالیرتبه بزرگداشت بیستمین سالگرد بیانیه و اقدام عمل دوربان گفت: ایران بر نابودی کامل تمامی اشکال تبعیض نژادی از جمله آپارتاید و صهیونیسم متمرکز است.
اراده ایران بر نابودی کامل تمامی اشکال تبعیض نژادی متمرکز است,

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، متن کامل سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در بیستمین سالگرد بیانیه اقدام و عمل دوربان بدین شرح است:

در بیستمین سالگرد تصویب اعلامیه و برنامه عمل دوربان مایلم از تمامی شخصیت‌های سیاسی، دینی، ملی و مقامات رسمی که با جدیت در مسیر اعتلای کرامت انسانی کوشیدند و به شکل گیری اعلامیه و برنامه عمل دوربان کمک نمودند، تشکر نمایم.

باعث تأسف است که دو دهه پس از تصویب اعلامیه و برنامه عمل دوربان، جهان امروز با گسترش پدیده نژادپرستی مواجه است. قتل جرج فلوید در مینه سوتای آمریکا و اعتراض‌های فراملی به افزایش اسلام هراسی نشان می‌دهد که جامعه بین المللی لازم است موانع عمده در مسیر مبارزه علیه تبعیض نژادی را شناسایی نموده و با جدیت به رفع آن بپردازد.

خانمها، آقایان،
متعاقب پیروزی انقلاب اسلامی، دولت نوپای جمهوری اسلامی ایران برخلاف روابط نزدیک رژیم سابق با برخی از دولت‌های نژادپرست، تصمیم گرفت در مبارزات منتهی به سرنگونی آپارتاید در کنار مردم آفریقای جنوبی با تمام توان بایستد. اقدامی که متعاقباً در سفر نلسون ماندلا رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی به جمهوری اسلامی ایران، قویاً مورد تاکید و قدردانی قرار گرفت.

اینجانب به عنوان وزیر جدید امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مفتخرم که اعلام کنم امروز نیز اراده کشورم بر نابودی کامل تمامی اشکال تبعیض نژادی از جمله آپارتاید و صهیونیسم متمرکز است. اینها جنایت‌هایی هستند که فجایع بی شماری از جمله کودک کشی و اشغال خزنده سرزمین یک ملت با شهرک سازی تا قلب مسجدالاقصی را رقم زده اند. تنها با اراده جمعی مشترک جامعه بین الملل حول محور همکاری، اتحاد و عدم تحمل نژادپرستی، این امکان وجود دارد تا با این جنایت‌هایی که برخی علیه بشریت مرتکب می‌شوند، مقابله نمود.

حضار محترم،
جمهوری اسلامی از ابتکاراتی همانند مجمع دائمی آفریقایی تباران که با هدف بهبود شرایط زندگی تمامی مردمان آفریقایی تبار در اقصی نقاط جهان تشکیل گردیده است، استقبال می‌نماید. چالش‌های جدید ناشی از تبعیض نژادی و نژادپرستی در جهان، ضرورت به روزرسانی اسناد بین المللی در مقابله با روندهای نامناسب را دو چندان می‌کند. از جمله غیرانسانی ترین این چالش‌ها، اعمال اقدامات قهرآمیز یکجانبه و تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه توسط ایالات متحده علیه مردم ایران، کوبا، سوریه، ونزوئلا و دیگر ملت‌های مستقل است که موجب شده صدها میلیون انسان تنها بر اساس ملیت و محل تولد مورد تبعیض و مجازات دسته جمعی قرار گرفته و حقوق انسانی آنان پایمال گردد. برای آنانی که به تحریم اعتیاد دارند باید یادآوری نمایم که ۷ سال پس از انتشار اعلامیه دوربان، نلسون ماندلا و حزب او همچنان در فهرست تحریم ایالات متحده قرار داشتند ولی آپارتاید برای همیشه در این کشور نابود شد.

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک