یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۰/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۴۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۳۰ - ساعت ۱۲:۲
گزارشی از مشکلات تاکداران فاروجی؛

شیرین کامی سایر استان ها از انگور فاروج/جای خالی یاقوت سرخ در سبد صادرات

انگور از دیرباز به عنوان محصول اول شهرستان فاروج شناخته می‌شد و با وجود مشکلات متعدد تاکداران، کماکان 21 درصد سطح زیر کشت انگور استان و 26 درصد محصول استان را باغداران فاروجی تامین می کنند، اما این محصول ارزشمند استان تا کنون نتوانسته است جایگاهی در سبد صادرات کشاورزی و باغی داشته باشد.
شیرین کامی سایر استان ها از انگور فاروج/جای خالی یاقوت سرخ در سبد صادرات ,

به گزارش خبرنگار عصراترک از فاروج، انگور که از دیرباز در شهرستان فاروج کشت می‌شد با همه ناملایمات و سختی هایی که  در طول سالیان متمادی باغداران را از کشت این محصول دلسرد کرده کماکان به عنوان اولین محصول شهرستان فاروج شناخته می‌شود.

قیمت پایین انگور و کشمش بویژه در یک دهه گذشته و بصرفه نبودن این کشت باعث شد بخش اعظمی از باغات انگور شهرستان تخریب شود و با کشت های دیگری جایگزین شود.

متاسفانه مشکلی که گریبان گیر تمام کشاورزان و باغداران است این محصول را نیز از قلم ننداخته و مثل همیشه علی رغم اینکه زحمات و هزینه از ابتدا تا زمان برداشت محصولات همه را کشاورزان و باغداران متحمل می‌شوند اما کسانی که بیشترین سهم را از سود این محصول می‌برند دلالان، واسطه ها و تجار هستند.

ادامه این رویه سبب ضربات جبران ناپذیری به بخش تولید محصولات کشاورزی و باغی خواهد شد، استفاده از آبیاری و روش های سنتی کشت یکی دیگر از معضلاتی است که باعث شده این محصول با ارزش در شهرستان کم رنگ شود در حالی که با اجرای طرح فراز و تغییر رویه کشت افزایش قابل توجه و چندبرابری در برداشت محصول رخ خواهد داد.

یکی دیگر از معضلاتی که گریبانگیر باغداران انگور در شهرستان فاروج است نبود صنایع تبدیلی است که این مسئله باعث شده تعداد زیادی از کشاورزان به جای تولید کشمش انگور خود را تر بفروشند و سود فرآوری آن نصیب استان‌های غربی کشور شود.

کشت انگور توجیه اقتصادی ندارد

آقای محمدی یکی از باغداران شهرستان فاروج در این باره گفت: متاسفانه در چند سال گذشته قیمت انگور و کشمش به نحوی بود که با توجه به زحمات و هزینه های که کشت انگور دارد توجیح اقتصادی قابل توجیح اقتصادی چندانی نداشت.

این باغدار شهرستان فاروج گفت: نبود صنایع تبدیلی مناسب و کارگاه بسته بندی باعث شده تا محصولاتی که فرآوری نیز می شود به روش سنتی و فله و با قیمت بسیار پایین بفروش برسد.

علیزاده ، دیگر باغدار فاروجی، سرمازدگی وتگرگ را یکی دیگر از دلایلی  برشمرد که در سال های اخیر باعث شده خسارت زیادی به باغات فاروج بخورد .

وی تاکید کرد: اگر تسهیلات مناسبی در اختیار باغداران قرارگیرد،  می توایم به کمک آن با روش های جدید تا حدودی باغات خود را از این مشکلات حفظ کنیم .

وی ادامه داد: نبود سردخانه برای نگهداری محصول، نبود بازار فروش و صنایع وابسته از مهمترین دغدغه هایی است که سود حاصل از ارزش افزوده را نصیب واسطه ها کرده و تولیدکنندگان بی بهره از آن هستند.

 



سود تاکداران فاروجی در جیب استان های دیگر

حبیب الله مقتدر مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: انگور شهرستان با کیفیت بسیار بالا و رنگ مطلوب به بازارهای سطح شهرستان و استانهای دیگر از جمله آذربایجان غربی حمل و متعاقبا بعد از فراوری و تولید کشمش به کشور های خارجی صادرات  می‌شود.

مقتدراظهار داشت:  سطح باغات انگور شهرستان فاروج  حدود 2هزاروهفتصد هکتار  و تولید انگور 42هزار تن است که پیش بینی تولید کشمش در شهرستان 8هزار تن است .

وی افزود: شهرستان فاروج 21 درصد سطح زیر کشت و 26 درصد تولید این محصول با رقم غالب انگور کشمشی را در مقایسه با استان به خود اختصاص داده است.

 مقتدر گفت: قطب تولید انگور شهرستان در بخش خبوشان با مرکزیت شهر تیتکانلو واقع شده است که بیش از95 درصد بافت جمعیتی این بخش تاکدار بوده و بطور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد خانواده وابسته به این محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی فاروج  با اشاره به اشتغالزایی خوبی که بواسطه باغات انگور بوجود آمده اظهار داشت: باغات انگور در شهرستان برای یک هزارو 32  نفر بصورت مستقیم و 40 هزار نفر روز بصورت فصلی اشتغالزایی  ایجاد می‌کند .

وی افزود: همچنین 6 واحد صنایع تبدیلی و غذایی با ظرفیت سالیانه   6هزار و دویست  تن  نیز فعال است.

مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: رقم غالب انگور منطقه ، سلطانی بی دانه است که بیشتر جهت تهیه کشمش استفاده می شود اما مضاف بر آن ارقامی از قبیل  لعل، سبز انگور، صحابي، خليلي، ياقوتي، عسگري، گلبر طبق، شصت عروس، انگور سياه و فخری نیز در باغات شهرستان وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر آن 14 نوع ارقام جدید سرشاخه کاری شده در شهرستان  از جمله ترکمن 4 ، رشه ، فیلم سیدلس ، کندری ، کریسمون ، اتم رویال ، اتم کینگ، ردگلاب، شاهانی سیاه، اسکارلت، ممبرایمه، سردشت، خلیلی سیاه، خوشناور، کشمشی قرمز بیدانه است. 

 

انتهای پیام/م.شادکام

خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک