چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۴/۲۴/۲۰۲۴

آیا تمایل دارید در کانال عصر عضو شوید؟

سرویس اقتصادی | کد خبر: ۲۸۴۴۳۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۱۱ - ساعت ۱۰:۲۴

بورس دچار دلال بازی شده است/ تشدید نظارت، این بازار را واقعی می کند

عبدالمجید شیخی با بیان اینکه اگر تولیدکنندگان در بورس حضور داشته باشند، قدرت چانه زنی آنها بیشتر خواهد شد، گفت: واقعیت این است که بورس نیز دچار دلال بازی شده  و عرضه کننده و تقاضا کننده واقعی در بورس حضور پیدا نمی کند.
بورس دچار دلال بازی شده است/ تشدید نظارت، این بازار را واقعی می کند,

عبدالمجید شیخی، دکترای علوم اقتصادی در گفتگو با خبرنگار عصراترک با اشاره به اینکه بورس کالا می تواند محل خوبی برای چانه زنی های عادلانه باشد، اظهار داشت: البته در شرایطی که بازار در مضیقه بوده و قیمت ها متلاطم است،  قدرت چانه زنی تقاضا کنندگان کمتر می شود.

وی با بیان اینکه اگر تولیدکنندگان در بورس حضور داشته باشند، قدرت چانه زنی آنها بیشتر خواهد شد، گفت: واقعیت این است که بورس نیز دچار دلال بازی شده  و عرضه کننده و تقاضا کننده واقعی در بورس حضور پیدا نمی کند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: بنابراین عمده متقاضیان که مصرف کننده جز هستند، مجالی برای حضور در بورس ندارند و در این شرایط دلالان به صورت عمده کالا را خریداری می کنند و به صورت جزئی به مصرف کننده با قیمت های تحمیلی عرضه می کنند.

شیخی با اشاره به اینکه بورس می تواند محل شفافیت قیمت باشد، افزود: در شرایطی نامتعادلی بازار، تولیدکنندگان نیز دچار مشکل افزایش هزینه تمام شده هستند اما باتوجه به اینکه عرضه و تقاضا ثبات ندارد، وجود دلالان بورس را به محل غیرشفافی تبدیل می کند.

وی خاطرنشان کرد: باید بر فعالیت بورس نظارت شود تا تولید کننده و تقاضا کنندگان واقعی در این بازار حضور پیدا کنند تا قدرت چانه زنی هر دو واقعیت پیدا کند.

وی با بیان اینکه هنوز دولت جدید به صورت کامل مستقر نشده و تنها یک سری تغییرات سیاسی رخ داده است، گفت: در این وضعیت میدان جولان ، فرارهای مالیاتی، دلال، فعالان بخش مجازی اقتصاد، گسترده تر شده و این شرایط بهترین فرصت است که این گروه از احتکار، گران فروشی، تخلیه بازار و عرضه قطره چکانی سو استفاده و سود ببرند.

شیخی بیان داشت: این گروه می دانند که اگر دولت جدید مستقر و مسلط بر شرایط شود، به محض اینکه بازار تخلیه شود و بخواهند مجدد به بازار کالا عرضه کنند، مجال سودآوری، سوداگری هنگفتی پیدا نخواهند کرد، بنابراین در این فرصت که بازار بی ملاحظه و خارج از کنترل و بی نظم و بی ثبات در جریان است، دلالی می کنند.

انتهای پیام/ رحمانی 
خوانندگان محترم سایت خبری تحلیلی عصر اترک، شما می‌توانید سوژه های خود را به برای ما ارسال کنید تا پس از تأیید با نام شما در سایت و کانال عصراترک درج شود.

شماره تماس با سایت خبری تحلیلی عصر اترک:

058-32230729 - 058-32288068

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان تلگرام

ارتباط با سردبیر سایت در پیام رسان سروش

آدرس پست الکترونیکی: info@atraknews.com


با تشکر
نظر شما ثبت و پس از بررسی انتشار میابد.
ارسال نظر
نام :
ایمیل
نظر
پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک